Hoe kan een werkgever een gezonde leefstijl stimuleren? 8 tips
Gezonde en vitale medewerkers zitten lekker in hun vel, zijn productiever en hebben meer plezier in hun werk. Daarnaast verzuimen ze minder. Attendeer uw klant op deze 8 tips waarmee zij een gezonde manier van leven bij hun medewerkers kunnen stimuleren.
Bijna de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder is te zwaar. Ook bewegen we met z’n allen te weinig. Volgens CBS-cijfers voldeed in 2020 iets meer dan de helft van de mensen aan de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad.
Sleutel tot succes
Omdat veel mensen een groot deel van hun leven op het werk doorbrengen, is het belangrijk om ook hier aandacht te besteden aan een gezonde leefstijl. Maar hoe kan een werkgever ervoor zorgen dat medewerkers bijvoorbeeld meer gaan bewegen, gezonder gaan eten of stoppen met roken?
Allereerst is het belangrijk dat de medewerker zelf bereid is om gezonder te gaan leven. De sleutel tot succes ligt dus bij de medewerker zelf. Dat neemt niet weg dat de werkgever wel een handje kan helpen.
Bewust van het effect van een gezonde levensstijl
Zo is het goed om medewerkers bewust te maken van het effect van een gezonde leefstijl en ze daarbij ook te helpen. Door op het werk of bij de sportschool in de buurt (sport)activiteiten aan te bieden, verlaagt een werkgever de drempel om aan de gezondheid te werken. Denk aan fitnesslessen, trainingen of coaching in groepsverband. Dat is niet alleen goed voor de conditie, maar het zorgt ook voor een betere sfeer op de werkvloer.
Ook zijn er tegenwoordig heel veel mogelijkheden om zelf de gezondheid te monitoren. Een werkgever kan medewerkers bijvoorbeeld een smartwatch cadeau doen, die onder andere inzicht geeft in de hoeveelheid beweging en slaap. Zorg dat uw klant wel weet dat een werkgever geen persoonlijke gezondheidsgegevens mag bijhouden en verwerken. Dit is in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).
Wat levert het een werkgever op?
Aandacht voor de gezondheid van uw medewerkers kan een werkgever heel veel opleveren. Medewerkers die vitaal en gezond zijn presteren namelijk beter. Ze zijn productiever en minder vaak ziek. En dat kan veel kosten besparen. Daarmee is het stimuleren van een gezonde leefstijl dus heel waardevol voor het bedrijf. Sterker nog: dit draagt bij aan het succes van de organisatie.
Hoe kan een werkgever een gezonde leefstijl stimuleren?
1. Moedig medewerkers aan om meer te bewegen
Stimuleer medewerkers bijvoorbeeld om op de fiets naar het werk te komen, maak tijdens de pauze samen een wandeling of bied sportlessen aan, eventueel met korting.
2. Zorg voor een gezonde werkomgeving
Ontmoedig het roken, bied gezonde keuzes aan als lunch, zo stimuleert een werkgever gezond eten op het werk. Zorg er ook voor dat medewerkers voldoende van houding kunnen wisselen tijdens het werk. Bijvoorbeeld door te kiezen voor werkplekken waar medewerkers afwisselend staand en zittend kunnen werken. Denk daarnaast niet alleen aan de lichamelijke, maar ook aan de geestelijke gezondheid. Zo kan een werkgever zijn of haar medewerkers helpen bij het stellen van haalbare doelen of het voorkomen van werkstress.
Ook het vergroten van het werkplezier, het vinden van een juiste balans tussen werk en privé en het voorkomen van een burn-out zijn belangrijke aandachtspunten. De werkgever kan samen met de medewerker bespreken waar zijn of haar doelen liggen en wat daar voor nodig is (bijvoorbeeld opleidingsbudget). Zo kan een werkgever medewerkers helpen doelen te behalen en het werkplezier te vergroten.
3. Creëer bewustzijn over het belang van een gezonde levensstijl
Maak medewerkers duidelijk waarom een gezonde leefstijl zo belangrijk is. Vaak komen mensen pas in actie als ze klachten krijgen. Een werkgever kan gezond gedrag aanmoedigen door het geven van informatie, inspiratiesessies, workshops, coaching of trainingen. Hierbij kunnen verschillende onderwerpen aan bod komen, bijvoorbeeld op het gebied van voeding, werk-privébalans of slaap.
4. Bied een preventief medisch onderzoek aan
Bied een preventief medisch onderzoek (PMO) aan. Dit onderzoek geeft duidelijkheid over de fysieke en psychische gezondheid van medewerkers en laat zien op welke punten actie nodig is. Daarmee biedt het onderzoek inzicht in de gezondheid en vitaliteit van de organisatie. Ook geeft het antwoord op de vraag waar medewerkers energie of juist stress van krijgen. En met het onderzoek maakt de werkgever duidelijk dat hij of zij de gezondheid van de medewerkers belangrijk vindt. Op basis van de uitkomsten kan de werkgever eventueel ook leefstijlworkshops of individuele coaching op maat aanbieden.
Sta open om in gesprek te gaan over vitaliteit met medewerkers en laat dit ook blijken. Dit zorgt voor een preventieve aanpak van verzuim. Als medewerkers weten dat ze bij de werkgever terecht kunnen met vragen over vitaliteit, zullen zij eerder aan de bel trekken.
5. Geef zelf het goede voorbeeld
Geef medewerkers het gevoel dat ze zich gezond ‘mogen’ gedragen. Geef daarbij zelf het goede voorbeeld. Laat bijvoorbeeld zien dat het normaal is om op het werk, bijvoorbeeld tijdens de pauzes, te gaan wandelen of sporten. Mensen die op tijd pauzes nemen, zijn creatiever en meer gefocust.
6. Zorg voor goede communicatie over een gezonde leef- en werkstijl
Geef als werkgever voldoende informatie over alle mogelijkheden die de organisatie aanbiedt op het gebied van een gezonde leef- en werkstijl. Als medewerkers er geen kennis van hebben, kunnen ze er ook geen gebruik van maken. Besteed er bijvoorbeeld aandacht aan in de interne nieuwsbrief of in andere communicatiemiddelen van het bedrijf.
7. Ga het gesprek aan over inzetbaarheid en vitaliteit
Zit een medewerker niet lekker in zijn of haar vel? Ga als werkgever het gesprek aan. Misschien voelt dit privé, maar als iemands functioneren eronder lijdt, gaat het de werkgever ook aan. Uiteindelijk draait het namelijk om de inzetbaarheid en vitaliteit van de medewerkers.
8. Deel succesverhalen
Zijn er medewerkers begonnen met sporten of gestopt met roken? Deel dit dan binnen het bedrijf. Het moedigt de betreffende medewerkers niet alleen aan om vol te houden, maar geeft anderen misschien net dat extra zetje om ook iets aan de gezondheid te gaan doen.
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.
Ook interessant voor u:
-
Help uw klanten werkstress te voorkomen
Steeds meer werkenden hebben last van werkstress en stressgerelateerde klachten. Stress is beroepsziekte nummer één, ook onder de medewerkers van uw klanten. In dit whitepaper leest u onder andere hoe u uw klanten kunt helpen om stress te herkennen en te voorkomen. Inclusief praktische tips en een handige gesprekswijzer, zodat uw klanten het onderwerp stress makkelijk bespreekbaar kunnen maken.whitepaper -
Tips voor een goede werk-privébalans
Nu veel medewerkers thuiswerken, vervaagt de grens tussen werk en privé. Aan de ene kant biedt dat medewerkers veel vrijheid en flexibiliteit, maar het zorgt er ook voor dat ze te lang of minder efficiënt werken. Op de lange termijn kan dit zorgen voor stress, een hoger verzuim of zelfs langdurige uitval.Artikel -
Opname: webinar 'psychisch verzuim, ontwikkelingen en tips'
Liesbeth Post, HR manager bij Sazas, neemt u mee in de wereld van (psychisch) verzuim. Wat is de visie van Sazas op verzuim en wat is belangrijk in ons eigen verzuimbeleid? Wat is het verschil tussen mentaal en psychisch verzuim, en welke tips heeft zij waar u direct mee aan de slag kan in uw bedrijf?Webinar