Externe vertrouwenspersoon en hulp bij opstellen PSA-beleid
Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) komt nog vaak voor in Nederland. PSA staat voor stress en druk die medewerkers voelen, ontstaan door bijvoorbeeld ongewenst gedrag op hun werk. U bent als werkgever wettelijk verplicht om PSA tegen te gaan en een PSA-beleid op te stellen. Toch kunt u PSA nooit helemaal voorkomen. Voor uw medewerkers is het dan fijn om met een (externe) vertrouwenspersoon te kunnen praten. Zo voorkomt u verzuim door PSA-klachten en kunt u ongewenst gedrag zo snel mogelijk stoppen.
Sazas biedt u een externe vertrouwenspersoon en hulp bij het opstellen en actueel houden van uw PSA-beleid. Wilt u direct meer informatie ontvangen over onze dienst ‘externe vertrouwenspersoon en PSA-beleid’? Of wilt u vrijblijvend een offerte ontvangen? Laat dan uw gegevens achter via de knop hieronder, wij nemen zo snel mogelijk contact met u op. Of bekijk eerst de verschillende pakketten binnen deze dienst.
Wat is een externe vertrouwenspersoon?
Een externe vertrouwenspersoon is een onpartijdige persoon waar medewerkers bij terechtkunnen. Bijvoorbeeld als zij ongewenst gedrag ervaren tijdens hun werk. Deze staat buiten het bedrijf en is helemaal onafhankelijk, waardoor medewerkers ongewenst gedrag vaak eerder durven te melden. Krijgt een medewerker te maken met ongewenst gedrag? Dan kan de externe vertrouwenspersoon via Sazas hem of haar helpen en steunen. Begeleiding kan helpen om het gedrag zo snel mogelijk te stoppen, zodat het niet erger wordt. Hiermee kunt u als werkgever de psychosociale arbeidsbelasting zoveel mogelijk beperken en zorgen voor een prettige werkplek.
Wat betekent hulp bij uw PSA-beleid via Sazas?
Een PSA-beleid is een beleid dat helpt om ongewenste situaties op het werk te voorkomen. Dit zijn situaties zoals een te hoge werkdruk, pesterijen, agressie, geweld, seksuele intimidatie of discriminatie door collega’s of klanten. Sazas helpt u met het maken van uw PSA-beleid door een invuldocument met u te delen. Ook krijgt u 1 uur online begeleiding. Hier kunt u bijvoorbeeld vragen stellen over het PSA-beleid, zo kunt u het beleid passend maken voor uw bedrijf.
Het invuldocument PSA-beleid bestaat uit de definitie en het proces rond de (externe) vertrouwenspersoon, een beleidsverklaring, de klachtenregeling, een preventieaanpak (hoe u ongewenst gedrag voorkomt) en een gedragscode. Ook ontvangt u een voorbeeldbrief van hoe u uw nieuwe PSA-beleid kunt delen met uw medewerkers.
Whitepaper 'PSA-beleid'
Pakketten en diensten | Pakket 1: 'PSA-beleid' | Pakket 2: 'Externe vertrouwenspersoon' | Pakket 3: Totaalpakket 'PSA-beleid en externe vertrouwenspersoon' |
---|---|---|---|
Sazas stelt eenmalig documenten beschikbaar die samen de basis vormen voor uw wettelijk verplichte PSA-beleid. | ✔️ | ✔️ | |
1 uur online begeleiding voor vragen en uitleg over de PSA-documenten. | ✔️ | ✔️ | |
Sazas stelt een externe vertrouwenspersoon beschikbaar die onder werktijd telefonisch bereikbaar is. Deze persoon is er om medewerkers op te vangen, helpen, steunen en adviseren. | ✔️ | ✔️ | |
Sazas deelt de documenten ‘definitie vertrouwenspersoon’, ‘proces vertrouwenspersoon’ en ‘introductiebrief voor medewerkers’ met u. | ✔️ | ✔️ | |
Bij wettelijke wijzigingen worden de PSA-documenten aangepast en naar u toegestuurd. | ✔️ | ||
U ontvangt een anonieme rapportage wanneer er meldingen bij de externe vertrouwenspersoon zijn. Zo kunt u negatieve trends binnen uw bedrijf kunt signaleren. | ✔️ |
Wat kost een vertrouwenspersoon of PSA-beleid van Sazas?
Wilt u gebruikmaken van een externe vertrouwenspersoon via Sazas, dan betaalt u jaarlijks een administratievergoeding. Hiernaast geldt bij gebruik van de vertrouwenspersoon een uurtarief. Voor hulp bij uw PSA-beleid betaalt u eenmalig een vast bedrag. Als u een verzuimverzekering heeft bij Sazas, dan krijgt u korting op beide diensten. Bent u benieuwd naar de precieze tarieven voor de diensten ‘externe vertrouwenspersoon’ en ‘PSA-beleid’? Vraag dan via onderstaand formulier een vrijblijvende offerte aan.
Een externe vertrouwenspersoon inhuren of hulp bij uw PSA-beleid ontvangen via Sazas
Wilt u een externe vertrouwenspersoon inhuren en/of hulp bij uw PSA-beleid ontvangen via Sazas? Of wilt u eerst wat meer informatie over deze pakketten ontvangen? Als u het onderstaande formulier invult, dan nemen wij snel contact met u op. U kunt hiervoor ook bellen met onze klantadviseurs: 088 56 79 100.
Veelgestelde vragen over PSA-beleid en externe vertrouwenspersoon
Een interne vertrouwenspersoon werkt binnen hetzelfde bedrijf als uw medewerkers. Soms kan het daarom voor uw medewerkers fijner zijn als u een externe vertrouwenspersoon inhuurt. Een externe vertrouwenspersoon staat buiten het bedrijf en is volledig onafhankelijk. Hierdoor durven medewerkers ongewenst gedrag vaak eerder te melden. Ook heeft een externe vertrouwenspersoon vaak meer kennis en ervaring dan een eigen medewerker die u benoemt tot vertrouwenspersoon.
Een vertrouwenspersoon is nog niet wettelijk verplicht. Maar er ligt op dit moment (november 2024) een wetsvoorstel bij de Eerste Kamer om bedrijven met minimaal 10 medewerkers te verplichten om een interne of externe vertrouwenspersoon aan te stellen. Ook is het aanstellen van een vertrouwenspersoon onderdeel van het PSA-beleid. Een vertrouwenspersoon voor uw bedrijf is dus zeker aan te raden. Is er wat aan de hand? Dan kunt u worden aangesproken als u geen vertrouwenspersoon heeft.
Kiest u voor een externe vertrouwenspersoon? Dan wilt u natuurlijk dat deze de juiste opleiding heeft gevolgd en kennis en ervaring heeft. Let daarom op het keurmerk van het beroepsregister LVV (Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen). Hier zijn alleen gecertificeerde (met een officieel diploma) vertrouwenspersonen bij aangesloten. Ook uw externe vertrouwenspersoon bij Sazas voldoet hieraan.
Volgens de Arbowet bent u als werkgever verplicht om een beleid te maken tegen psychosociale arbeidsbelasting. Heeft u geen PSA-beleid, dan kunt u een boete ontvangen van de Nederlandse Arbeidsinspectie.
Ook interessant voor u
-
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Agressie, pesten, discriminatie, ruzie en seksuele intimidatie op het werk hebben grote gevolgen. Als werkgever wilt u er natuurlijk alles aan doen om ongewenst gedrag op de werkvloer te voorkomen.Kennisbank -
Whitepaper: Pesten op het werk
Pesten op het werk is een groot probleem. Hoe maakt u pesten bespreekbaar en wat kunt u doen wanneer één van uw medewerkers pest of gepest wordt? Lees er meer over in dit whitepaper.Whitepaper -
MKB verzuim-ontzorgverzekering
De MKB verzuim-ontzorgverzekering is een combinatie van een verzuimverzekering en een complete arbodienstverlening die u als werkgever maximaal ontzorgt bij ziekte van uw medewerkers.
Verzekering