Hoe verlaagt u een (te) hoge werkdruk?
Veel organisaties hebben (nog) geen duidelijk plan voor het verminderen van een te hoge werkdruk. Hierdoor lopen organisaties het risico op meer verzuim en hoge verzuimkosten. Het is dus belangrijk om hiervoor snel een plan te maken, zodat u als werkgever meer grip krijgt op de werkdruk binnen uw bedrijf.
Wat is werkdruk?
Maar ten eerste: wat is werkdruk? Werkdruk ontstaat als een medewerker niet kan voldoen aan de eisen die vanuit het werk worden gesteld. De balans tussen het werk dat moet worden gedaan en het kunnen uitvoeren daarvan is verstoord. Het niveau van het werk ligt bijvoorbeeld te hoog, of de medewerker moet erg veel doen in weinig tijd.
De oorzaken van hoge werkdruk
De hoge werkdruk kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het bijvoorbeeld liggen aan het werk zelf: de taken passen niet bij de medewerker, waardoor hij of zij het werk niet goed kan uitvoeren. Daarnaast kan hoge werkdruk ontstaan door de situatie op de werkvloer. Bijvoorbeeld door pesten, discriminatie of weinig tot geen mogelijkheid om pauze of verlof te nemen. Tot slot kunnen ook persoonlijke omstandigheden voor meer werkdruk zorgen.
De gevolgen van hoge werkdruk
Een (te) hoge werkdruk kan voor een medewerker verschillende negatieve gevolgen hebben. Dit heeft directe invloed op de gezondheid van uw organisatie. Vier voorbeelden van de negatieve gevolgen van een hoge werkdruk zijn:
1. Het dalen van de productie binnen uw bedrijf
Te hoge werkdruk zorgt voor minder productiviteit, waardoor een medewerker zijn of haar werk niet (op tijd) afkrijgt. Dit betekent dat taken moeten worden overgedragen aan andere medewerkers, waardoor de druk voor deze andere medewerkers nog verder wordt verhoogd.
2. Een minder goede sfeer op de werkvloer
Ervaren uw medewerkers veel werkdruk, dan kan dit ten koste gaan van hun werkplezier. Medewerkers die met minder plezier aan het werk zijn, zullen dit ook laten blijken. Dit drukt de sfeer binnen uw bedrijf.
3. Gezondheidsklachten en verzuim binnen uw bedrijf
Een te hoge werkdruk leidt vaak tot werkstress. Verzuim is dan bijna niet te voorkomen. Een medewerker die last heeft van werkstress kan veel tijd nodig hebben voor herstel. Dit betekent ook dat andere medewerkers zijn of haar taken moeten overnemen, wat mogelijk ook voor een hogere werkdruk bij hen zorgt.
4. Ontevredenheid bij klanten
Als er minder werk wordt gedaan, gaan uw klanten dit uiteindelijk ook merken. Dit kan zorgen voor meer ontevredenheid. Een te hoge werkdruk heeft daarmee niet alleen zichtbare gevolgen binnen uw organisatie, maar ook daarbuiten.
Werkdruk verlagen: hoe doet u dat als werkgever?
Als werkgever bent u wettelijk verplicht om te voorkomen dat uw medewerkers een te hoge werkdruk hebben. U heeft namelijk een zorgplicht. Drie manieren om de werkdruk van uw medewerkers te verlagen zijn:
- Op vaste momenten gesprekken voeren met uw medewerkers, ook als er geen sprake is van hoge werkdruk. Voorkomen is namelijk altijd beter dan genezen. Zo komt u er tijdig achter als de werkdruk te hoog blijkt te zijn en kunt u eerder actie ondernemen.
- Ga op zoek naar een oplossing die voor beide partijen werkt. Natuurlijk heeft u als werkgever ook uw zorgen en bezwaren. Probeer hierin open te zijn en uw medewerker mee te nemen naar de best passende oplossing.
- Als jullie samen tot een oplossing zijn gekomen is het belangrijk hierover duidelijke afspraken te maken. Zo worden de onderlinge verwachtingen helder en weten beide partijen waaraan ze aan toe zijn.
Hoe gaat u als werkgever zelf om met een te hoge werkdruk?
Niet alleen uw medewerkers kunnen te maken krijgen met een hoge werkdruk. Ook als werkgever zélf moet u actie ondernemen om te zorgen dat de werkdruk niet te hoog wordt. Dit kan op de volgende vier manieren:
Taken overdragen
Vaak zijn er taken die u als werkgever doet, maar die ook door uw collega’s kunnen worden gedaan. Ga actief op zoek naar welke taken dit kunnen zijn, en draag deze over indien mogelijk. Zo ontstaat er meer ruimte in uw eigen takenpakket.
Thuiswerken
Ga na of u als werkgever, als dit voor veel druk zorgt, altijd op locatie aanwezig moet zijn. Misschien zijn er ook dagen waarop u uw taken vanuit huis kunt uitvoeren. U kunt zo meer rust vinden. Geef dan bijvoorbeeld bij uw medewerkers aan dat u telefonisch bereikbaar bent en focus u dan op taken waarvoor u niet op locatie hoeft te zijn.
Ga in gesprek
Persoonlijke ontwikkeling is belangrijk voor uw medewerkers, maar ook voor u als werkgever. Investeer hierin als werkgever. U kunt samen met een specialist kijken op welke manieren u voor uzelf de werkdruk kunt verlagen. U zou bijvoorbeeld in gesprek kunnen gaan met de preventiemedewerker binnen uw organisatie.
Werk-privébalans
Als werkgever heeft u een grote verantwoordelijkheid. Daarom is het juist belangrijk om ook tijd en ruimte voor uw privéleven vrij te maken. Ga er dus in uw vrije tijd ook op uit, geef aandacht aan uw hobby’s en aan uw geliefden. Zo zorgt u voor een goede werk-privébalans.
◄ Terug naar overzicht Psychisch verzuim voorkomen
Ook interessant voor u
-
Opname: webinar 'psychisch verzuim, ontwikkelingen en tips'
Liesbeth Post, HR manager bij Sazas, neemt u mee in de wereld van (psychisch) verzuim. Wat is de visie van Sazas op verzuim en wat is belangrijk in ons eigen verzuimbeleid? Wat is het verschil tussen mentaal en psychisch verzuim, en welke tips heeft zij waar u direct mee aan de slag kan in uw bedrijf?Webinar -
Werkgeluk vergroten in uw organisatie? Sazas geeft 3 tips
Werkgeluk klinkt misschien als iets wat alleen belangrijk is voor uw medewerkers. Maar ook voor u als werkgever heeft het voordelen. Wist u bijvoorbeeld dat medewerkers die gelukkig zijn met hun werk, minder vaak ziek zijn? In dit artikel vindt u informatie over werkgeluk en geven wij 3 tips om het werkgeluk te verhogen.Kennisbank -
Werkstress: wat is het, wat zijn de signalen en hoe kunt u werkstress verminderen?
Bent u een werkgever met personeel in dienst? Dan krijgt u te maken met de vele uitdagingen die werkstress met zich meebrengt. In dit artikel leest u wat werkstress is en hoe u de symptomen (kenmerken) van werkstress kunt herkennen. Ook leest u hoe u werkstress binnen uw bedrijf kunt verminderen of zelfs kunt voorkomen.Kennisbank