Thuiswerkvergoeding en inflatie: hoe zit het?
Stijgende energieprijzen en dure boodschappen: steeds meer mensen hebben last van de inflatie. Thuiswerken wordt daardoor ook ineens een stuk duurder. Vooral met hoog oplopende energieprijzen is het een stuk duurder om thuis aan het werk te zijn. Om medewerkers in de kosten van thuiswerken tegemoet te komen, kunnen werkgevers een thuiswerkvergoeding geven. Maar wat houdt de thuiswerkvergoeding precies in en hoe zit het met de fiscale gevolgen?
Om welke kosten gaat het voor de medewerker?
Het toilet wordt vaker gebruikt, daardoor neemt het waterverbruik en het gebruik van toiletpapier toe. Ook zijn de kosten voor koffie en thee voor eigen rekening. Naast deze kleine kosten, is het gebruik van elektriciteit en gas een stuk duurder geworden. De kosten van thuiswerken kunnen flink oplopen. Het Nibud berekende dat thuiswerken in 2020 gemiddeld € 2 per werkdag kostte. Vanwege de inflatie is dat volgens de berekening van het Nibud nu € 3 per werkdag.
Hoe hoog is de thuiswerkvergoeding?
Voor de thuiswerkvergoeding geldt geen vast bedrag dat een werkgever aan de medewerker kan overmaken. In 2021 is de thuiswerkvergoeding wel in een groot gedeelte van de cao-akkoorden opgenomen. Hierin staan richtlijnen voor de hoogte van de vergoeding. Veel cao-partijen volgen de berekening van het Nibud.
Is de thuiswerkvergoeding verplicht?
Nee, een werkgever is niet verplicht om een thuiswerkvergoeding aan medewerkers te geven, tenzij deze in de cao is opgenomen. Wel kunnen werkgevers goed werkgeverschap tonen als zij wel een thuiswerkvergoeding betalen. Medewerkers zullen dit waarderen.
Thuiswerkvergoeding belastingvrij
Werkgevers kunnen een onbelaste thuiswerkvergoeding van maximaal € 2 per dag uitbetalen. Als de werkgever ervoor kiest om het nieuwe bedrag van € 3 per dag uit te betalen, dan betaalt hij of zij over het deel boven de € 2 nog altijd loonheffing. Ook moet de werkgever kiezen of hij of zij een thuiswerkvergoeding of reiskostenvergoeding uitbetaalt. De onbelaste reiskostenvergoeding (19 cent per kilometer) blijft namelijk ook bestaan en werkgevers mogen deze niet allebei belastingvrij uitbetalen.
Hybride werken en thuiswerkvergoeding
Werkt een medewerker deels thuis en deels op kantoor? Ook in deze situatie van hybride werken moet een werkgever kiezen tussen de reiskostenvergoeding of de (onbelaste) thuiswerkvergoeding. Werkgevers kunnen deze keuze ook aan hun medewerker(s) voorleggen. Woont een medewerker bijvoorbeeld ver van de werkplek, dan zal diegene waarschijnlijk sneller voor de reiskostenvergoeding kiezen. Deze voorkeur kan uiteraard voor iedere medewerker verschillend zijn.
Gratis voorbeeld verzuimprotocol
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.
Ook interessant voor u:
-
Achterstanden en ingewikkelde regels zorgen voor knelpunten bij UWV
UWV heeft grote uitdagingen om de dienstverlening aan de burgers en werkgevers te verbeteren. In dit artikel leest u welke knelpunten UWV wil aanpakken om de uitvoering van de sociale zekerheidswetten te verbeteren.nieuws -
Op weg naar een eenvoudiger stelsel van sociale zekerheid
De regels voor mensen die (tijdelijk) niet kunnen werken zijn niet altijd begrijpelijk en uitvoerbaar. Daarom gaat het sociale zekerheidsstelsel op de schop. Het moet vooral eenvoudiger, zodat burgers beter ondersteund en werkgevers meer ontlast worden.nieuws -
Voorbeeld verzuimprotocol
Een verzuimprotocol is onderdeel van het verzuimbeleid. In het verzuimbeleid staat hoe er binnen een bedrijf wordt omgegaan met verzuim en welke regels er gelden. Als accountant kunt u uw klant ook helpen bij het opstellen van een verzuimbeleid voor zijn of haar organisatie.whitepaper