Tips om stress op het werk te bespreken
Het is belangrijk dat uw klant regelmatig contact heeft met medewerkers. Hoe gaat het met ze op het werk en hoe is het thuis? Weet iedereen wat er van hem of haar wordt verwacht of zijn er onduidelijkheden? En tegen welke problemen lopen medewerkers aan?
Een goed gesprek kan een groot verschil maken. Dat geldt voor officiële gesprekken, bijvoorbeeld een functioneringsgesprek, maar ook voor een praatje bij het koffieapparaat. Toch kan het voor werkgevers best lastig zijn om een gesprek te voeren. Om uw klant handvatten te geven hebben we een aantal tips. Hiermee kunt u uw klant verder helpen.
1. Zorg dat uw klant zich voorbereid
Voor de werkgever is het handig om het gesprek goed voor te bereiden. Wat kan uw klant verwachten? En welke vragen kan hij of zij stellen? Uw klant kan ook alvast nadenken over mogelijke oplossingen.
2. Wat is het doel van het gesprek?
Als er problemen zijn, willen zowel uw klant als de medewerker een oplossing. Om dat doel te bereiken is een open en vertrouwelijke sfeer belangrijk. De medewerker moet zich veilig voelen om zijn of haar verhaal te doen. Als dat niet mogelijk is, kan externe begeleiding helpen van bijvoorbeeld een extern vertrouwenspersoon. Deze vertrouwenspersoon zorgt voor het opvangen, begeleiden en ondersteunen van werknemers. Zij analyseren en adviseren over voorvallen en verwijzen door naar professionele hulpverleners indien nodig.
3. Wat kan de medewerker verwachten?
Tijdens het gesprek hoeft uw klant niet direct allerlei zaken te beloven. De werkgever mag de tijd nemen om na te denken over een goede oplossing. Voor medewerkers is het belangrijk om te weten wanneer hij of zij een oplossing kan verwachten. Adviseer uw klant om hier duidelijkheid over te geven aan de medewerkers. Zo weet iedereen wat de verwachtingen zijn binnen het bedrijf.
4. Hoe krijgt uw klant het belangrijkste probleem duidelijk?
Het is niet nodig om alle problemen vast te stellen. Het is wel belangrijk dat uw klant controleert of hij of zij alles goed heeft begrepen. Laat de werkgever het verhaal daarom herhalen: “Als ik je goed begrijp, is ... het grootste knelpunt?”
Daarna kan de werkgever één van onderstaande vragen stellen:
- Hoeveelheid werk en verstoringen
‘Wanneer en bij welke taken lukt het je niet om je werk goed te doen?’
- Omgang met collega’s
‘Wat staat een goede werkrelatie met de leiding en/of collega’s in de weg?’
- Groei en werkzekerheid
‘Welke positie wil je graag bereiken, maar lukt je niet? Welke onzekerheid heb je over je werk in de toekomst?’
- Veiligheid en risico’s
‘Welke situaties op het werk zijn onveilig en wat kan er verbeterd worden?’
- Werk en privé
‘In welke situaties is het moeilijk om je werk met zaken thuis te combineren?’
- Ongewenst gedrag
‘In welke situaties met klanten of collega’s voel je je niet prettig of bedreigd?’
Meer informatie
Als accountant kunt u uw klanten ondersteunen bij het voorkomen en verminderen van verzuim; met cijfers, kennis en middelen. Sazas is daarbij graag uw ondersteunende verzuimexpert. Sinds 1993 neemt Sazas met succes bedrijven zorg uit handen bij ziekte en verzuim, op een persoonlijke manier. Samen met u en uw klanten houdt Sazas grip op het gehele verzuimproces, zodat uw klant kan blijven ondernemen.
Ook interessant voor u:
-
Tips voor het bespreken van verzuim binnen organisaties
Bij verzuim draait het erom hoe medewerkers en de werkgevers of leidinggevenden omgaan met ziekte. Hier kunnen vooraf afspraken over worden gemaakt en hierin zijn een aantal keuzes. Wat is de verantwoordelijkheid van de werkgever of leidinggevende en hoe wordt (mogelijk) verzuim bespreekbaar?Artikel -
Wat kost een zieke medewerker?
Veel werkgevers onderschatten de kosten van een zieke medewerker. Wist u dat deze kunnen oplopen tot wel € 405,- per dag? Een werkgever betaalt niet alleen het loon door. We leggen de verschillende kosten aan u uit.Artikel -
De (financiële) cijfers achter werkstress
Stress is de meest voorkomende langdurige ziekmaker. De totale verzuimkosten door werkstress bedragen meer dan 3 miljard euro. In dit artikel zetten we de belangrijkste cijfers op een rijtje. Als accountant ontdekt u dat werkstress een serieus en groeiend probleem is en tot hoge verzuimkosten bij uw klanten leidt.nieuws