Verzuimcijfers 2022: ziekteverzuim opnieuw gestegen
Verzuim in de zorg het hoogst
In de meeste bedrijfstakken lag het verzuim in het vierde kwartaal van 2022 hoger dan een jaar eerder. Net als in voorgaande kwartalen was het verzuim het hoogst in de zorg. In gezondheids- en welzijnszorg kwam het verzuim in het vierde kwartaal uit op 8%. Het hoogste verzuimpercentage werd gemeten in de verpleging, verzorging en thuiszorg (9,3%).
Ook in het water- en afvalbeheer nam het verzuim sterk toe. Daar steeg het verzuim van 6,5% naar 7,1%. Niet eerder werd in deze bedrijfstak zoveel verzuimd.
Landbouw en visserij heeft het laagste verzuim
Binnen de landbouw en visserij lag het verzuimpercentage in het laatste kwartaal van 2022 op 3,3%. In deze sector zijn de minste mensen ziek. Vorig jaar kende de financiële dienstverlening het laagste ziekteverzuim. Maar daar steeg het ziekteverzuim dit jaar van 3,0% naar 3,4%.
Daarnaast werd er binnen de industrie het afgelopen jaar meer verzuimd dan het jaar ervoor (van 6,5% naar 6,6%). Ook bij de overheid waren meer mensen ziek. Daar steeg het ziekteverzuim van 5,7% in 2021 naar 6,4% in 2022. In de horeca daalde het verzuim met 0,2% naar 4,3%.
Wat betekent verzuim voor uw klanten?
Verzuim brengt hoge kosten met zich mee. Als medewerkers langer verzuimen lopen de kosten op. Daarnaast heeft verzuim invloed op de hoogte van de verzekeringspremie. Alle reden om uw klant te adviseren over de financiële risico’s van ziekteverzuim.Ook interessant voor u:
-
In Nederland werken ongeveer 8 miljoen medewerkers in dienstverband en ongeveer 1,1 miljoen mensen werken als zelfstandige. Soms is een ingehuurde zelfstandige eigenlijk een medewerker. De overheid wil daarom duidelijke regels zodat de zelfstandige weet wanneer hij of zij eigenlijk een vaste baan zou moeten krijgen. En een werkgever moet weten wanneer hij of zij risico loopt op boetes.nieuws
-
Langdurig ziekteverzuim bij uw klanten voorkomen
Langdurig ziekteverzuim bij uw klanten voorkomen? Om uw klanten beter te kunnen bijstaan met raad en daad, leest u in het whitepaper onder andere meer over langdurig verzuim, verzuimkosten en wat u kunt doen om uw klanten te helpen bij het terugdringen van verzuim.whitepaper -
Voorbeeld verzuimprotocol
Een verzuimprotocol is onderdeel van het verzuimbeleid. In het verzuimbeleid staat hoe er binnen een bedrijf wordt omgegaan met verzuim en welke regels er gelden. Als accountant kunt u uw klant ook helpen bij het opstellen van een verzuimbeleid voor zijn of haar organisatie.whitepaper