
Ziek op een werkdag? Medewerker meldt zich niet altijd ziek
Ziek op een werkdag? Volgens onderzoek van RTL (januari 2025) werken veel mensen met griepklachten toch door in plaats van zich ziek te melden. En dat terwijl ziekmelden in sommige gevallen meer verzuim kan voorkomen. Maar er zijn ook situaties waarin ziekmelden niet (altijd) nodig is, zo zien onze verzuimexperts.
RTL vroeg mensen uit hun nieuwspanel wanneer zij zich ziekmelden. Daaruit blijkt dat bij keelpijn 7% zich ziekmeldt. Bij een flinke verkoudheid doet minder dan een kwart van de medewerkers dit. Wie wel ziek gaat werken, doet dit vaak uit schuldgevoel, om collega’s niet te belasten of omdat ze denken dat het meevalt. De meeste mensen melden zich pas ziek als ze koorts hebben. Het onderzoek gaat niet in op andere redenen voor een ziekmelding. Femke, Verzuimexpert bij Sazas: ‘Wij zien dat bevlogenheid ook meespeelt. Wie zich heel betrokken voelt en energie krijgt van het werk, meldt zich meestal minder (snel) ziek.’
RTL vroeg mensen uit hun nieuwspanel wanneer zij zich ziekmelden. Daaruit blijkt dat bij keelpijn 7% zich ziekmeldt. Bij een flinke verkoudheid doet minder dan een kwart van de medewerkers dit. Wie wel ziek gaat werken, doet dit vaak uit schuldgevoel, om collega’s niet te belasten of omdat ze denken dat het meevalt. De meeste mensen melden zich pas ziek als ze koorts hebben. Het onderzoek gaat niet in op andere redenen voor een ziekmelding. Femke, Verzuimexpert bij Sazas: ‘Wij zien dat bevlogenheid ook meespeelt. Wie zich heel betrokken voelt en energie krijgt van het werk, meldt zich meestal minder (snel) ziek.’

Collega’s ergeren zich aan te snel of te laat ziekmelden
Het RTL-onderzoek laat ook zien dat 3 op de 10 medewerkers regelmatig collega’s om zich heen heeft die niet fit genoeg zijn om te werken. 37% van de ondervraagden ergert zich hieraan. Maar de meesten durven hun collega’s hier niet op aan te spreken. Zieke collega’s worden vooral vermeden op de werkvloer. Twee derde van de medewerkers doet dit. Maar als een collega zich te snel ziekmeldt, kan dat ook voor ergernis zorgen. Voor 81% van de ondervraagden is dit een ergernis. Verzuimexpert Femke: ‘Iedereen is anders. Sommige medewerkers melden zich ziek bij lichte hoofdpijn, terwijl anderen doorwerken als dat eigenlijk niet verantwoord is. Bij kleine bedrijven zie ik vaak dat de betrokkenheid en het verantwoordelijkheidsgevoel bij medewerkers hoog is, waardoor ze zich niet snel ziekmelden. Ondanks dat dit wel verstandig is.’Duidelijkheid over ziekteduur
Volgens RTL zijn werkgevers vaak niet blij dat medewerkers zich ziekmelden. Omdat anderen het werk moeten doen. Volgens de ondervraagden wordt een kwart van de zieke medewerkers aangespoord om weer te gaan werken. Verzuimexpert Femke: ‘Er zijn inderdaad werkgevers die dit doen en dat mag niet. Maar ik zie ook vaak dat het zo overkomt, terwijl het niet zo is bedoeld. Werkgevers vinden het fijn om duidelijkheid te hebben. Ze willen vaak weten wanneer een medewerker weer aan het werk denkt te kunnen. Dan kunnen ze bijvoorbeeld inschatten of een ander het werk moet overnemen.’
Ziekmelden of toch niet?
Heeft een medewerker griepklachten? Volgens het RIVM kan verzuim dan worden beperkt als medewerkers zich eerder ziekmelden. Zij zeggen: als medewerkers te lang doorwerken, neemt het risico op verspreiding van griepvirussen toe. Dit zorgt voor meer kans op verzuim. Zij noemen thuiswerken als mogelijke oplossing. Medewerkers kunnen dan geen collega’s besmetten.‘Ziekmelden is niet altijd nodig’, zegt ook verzuimexpert Femke. ‘Het verschilt altijd per situatie. Belangrijke vragen daarbij zijn: Is de medewerker in staat om het werk goed uit te voeren? En kan nu ingrijpen een langere verzuimduur voorkomen? Een aantal voorbeelden:
- Heeft iemand lichte verkoudheidsklachten en voelt hij of zij zich fit genoeg om te werken? Dan kan thuiswerken of op locatie in een andere ruimte werken een optie zijn. Een werkgever kan voorbeelden en richtlijnen hierover opnemen in zijn of haar verzuimprotocol.
- Is een medewerker al een tijdje aan het kwakkelen met bijvoorbeeld een bijholteontsteking? Dan kan het helpen om even uit te zieken, zodat het eerder over is.
- Gaat het om fysieke klachten, zoals rugpijn door fysiek zwaar werk? Dan helpt het om direct in te grijpen en samen te kijken hoe het werk verlicht kan worden. Dit kan (langer) verzuim voorkomen.
- Herkent een werkgever bij een medewerker signalen die passen bij psychische klachten? Bijvoorbeeld een verandering in gedrag of vermoeidheid? Dan is het belangrijk om het gesprek aan te gaan. Benoemen wat de werkgever opmerkt, vragen of er iets speelt en of daarbij geholpen kan worden, kan het verzuim misschien voorkomen of verminderen.
Zieke medewerker? Dit kan een werkgever doen:
1. Informeer naar de verwachte ziekteduur
Verzuimexpert Femke: ‘Meldt een medewerker zich ziek? Ik begrijp dat een werkgever wil weten waar hij of zij aan toe is. Een werkgever mag niet vragen naar de medische situatie. Vragen waarom een medewerker zich ziekmeldt, mag dus niet. Vragen naar de verwachte ziekteduur mag wel. Verwacht de medewerker er volgende week weer te zijn of is terugkeer op korte termijn niet mogelijk? En zijn er taken of afspraken die een collega moet overnemen?’2. Spreek af wanneer er weer contact is
Verzuimexpert Femke: ‘Afspreken wanneer er contact is, zorgt voor duidelijkheid bij zowel de werkgever als de medewerker. Een werkgever kan bijvoorbeeld afspreken: volgende week bel ik weer. Veel werkgevers nemen regels hierover op in hun verzuimprotocol. Dan is het vooraf voor iedereen duidelijk hoe wordt omgegaan met een ziekmelding, begeleiding en re-integratie.’3. De ziekmelding doorgeven aan de verzuimverzekeraar en arbodienst
Verzuimexpert Femke: ‘Het is belangrijk dat de werkgever een ziekmelding altijd doorgeeft. Soms denken werkgevers: iemand was maar even ziek, ik geef het niet door. De werkgever betaalt dan zelf het loon door. Maar nog belangrijker: kort verzuim kan leiden tot lang verzuim. Een bedrijfsarts kan dat inschatten. Met goede begeleiding of acties kan worden voorkomen dat een beperking erger wordt en leidt tot meer verzuim.’
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.
◄ Terug naar overzicht Nieuwsberichten
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:
Ook interessant voor u:
-
Voorbeeld verzuimprotocol
Een verzuimprotocol is onderdeel van het verzuimbeleid. In het verzuimbeleid staat hoe er binnen een bedrijf wordt omgegaan met verzuim en welke regels er gelden. Als accountant kunt u uw klant ook helpen bij het opstellen van een verzuimbeleid voor zijn of haar organisatie.whitepaper -
De verschillende soorten en kleuren van verzuim
Wist u dat er verschillende soorten verzuim zijn en dat ze een eigen kleur hebben? Als werkgever kunt u te maken krijgen met wit, grijs, zwart en roze verzuim. We leggen u graag meer uit over de verschillende soorten en kleuren.Kennisbank -
Wat is de Wet verbetering poortwachter?
De Wet verbetering poortwachter verplicht werkgevers om bij ziekteverzuim vanaf de 1e ziektedag te beginnen met actieve begeleiding van de medewerker.
kennisbank