Klantverhaal Exclusion Infra & Hoveniers: samen aan de slag om ziekteverzuim vóór te zijn

Aantal keer gelezen:
 361

Een eigen sportschool, gratis je auto laten repareren en dure biefstuk, wordt het personeel van Exclusion Infra niet te veel verwend? ‘Nee hoor’, vinden ze daar. ‘Want op je werk moet je goed in je vel zitten’.

 

Jonna van Exclusion voorkomt samen met Sazas ziekteverzuim

Exclusion Infra & Hoveniers is opgericht in 2004. Na 20 jaar is dit bedrijf in Flevoland uitgegroeid tot een behoorlijk groot mkb-bedrijf met 31 (gecertificeerde) medewerkers. Exclusion startte als hoveniersbedrijf en werkt nu volop in de infrastructuur en telecom. Ze verhelpen storingen bij coax- en glasvezelkabels en plaatsen laadpalen. Maar ook blazen ze kabels door kilometers lange leidingen en graven ze kabels de grond in. 

Matthijs Biesmans is adviseur van de leiding van het bedrijf. Hij vertelt dat het soms aanpoten is. Want klanten willen zo snel mogelijk reparatie als het internet plat ligt. Daarvoor heeft Exclusion een 24-uurs service. ‘En dus hoort werken in de avond en in de nacht erbij’, zegt P&O-manager Jonna Duut (op de foto). Alle reden voor Jonna en Matthijs om aandacht te hebben voor het personeel. Hoe ze dat doen? Een paar voorbeelden.

Oplossingen vinden om medewerkers zo vitaal mogelijk te houden

Jonna en Matthijs werken samen om ziekteverzuim zoveel mogelijk te voorkomen. Jonna is speciaal aangesteld om medewerkers te helpen als ze ergens tegenaan lopen. Dat kan op het werk zijn, of thuis. Ze vraagt dan ook regelmatig hoe het met ze gaat. ‘Ik kijk altijd naar wat wel kan, in plaats van wat niet kan’. Matthijs ontwikkelt nieuwe ideeën. Zo liet hij een ergonomische schep eerst testen. ‘Voordat we deze schep aankopen vraag ik eerst aan de mensen om de schep uit te proberen. Vertel me eens wat je ervan vindt’. Samen bedenken de twee oplossingen om de medewerkers zo vitaal mogelijk te houden. Want ook zoiets simpels als een betere schep kan ziekteverzuim helpen voorkomen.

Minder werkdruk

Het werkrooster voor de nachtdiensten en calamiteiten is afgeschaft. ‘Het bracht te veel onrust bij de medewerkers. Ze werden er niet blij van’ vertelt Matthijs. ‘Nu hebben we het omgedraaid. Als er een storingsmelding komt, dan zetten we een oproep in onze app-groep. De eerste 5 die reageren mogen meedoen. En het mooiste is, ze vinden het eigenlijk heel leuk. Ze komen nog eens ergens. En na het harde werk mogen ze op kosten van de zaak lekker uit eten. Dan krijg ik zaterdag wel eens een foto dat ze een enorme biefstuk aan het eten zijn’. Een oplossing die bij Exclusion helpt om werkdruk te voorkomen.

Intern doorschuiven naar een andere functie

‘Buiten werken is leuk voor de eerste 5 jaar, maar wat daarna?’, zegt Matthijs. Dit is een onderwerp in de functioneringsgesprekken. Soms is omscholing de oplossing. ‘Wij zien dat het gemiddelde lichaam dit werk 5 jaar aankan. Na die 5 jaar kan het zijn dat je blessures gaat krijgen. Last van je knieën of last van je rug. Daarom is het bij ons ook mogelijk om door te schuiven naar ander werk binnen het bedrijf. Het is niet zo dat je hier na 5 jaar werken de deur weer uit kan en we iemand van 18 aannemen. Zo kon één van de oudere medewerkers het buitenwerk niet meer aan. 

Omdat hij hield van het sleutelen aan auto’s hebben we hem opgeleid tot automonteur. Nu doet hij in onze werkplaats al het materieel onderhoud aan de bedrijfsauto’s. Maar ook de privéauto’s repareert hij. De kosten daarvoor houden we in op de overuren van de medewerkers. Dat kan omdat zij 40 uur per week ingeroosterd zijn met een contract van 38 uur.’

Na het werk de sportschool in

Matthijs kwam met het idee voor een sportschool op het terrein van de zaak. Een mooie secundaire arbeidsvoorwaarde die gezondheidsklachten kan voorkomen, volgens

Exclusion. ‘Een ongeluk op het werk zit in een klein hoekje, maar door de sportschool blijft men in ieder geval fit. Ook helpt het om lichamelijke overbelasting te verminderen.

Door graafwerk kan iemand bijvoorbeeld zijn ene schouder te veel belasten’, vertelt Matthijs. De sportschool heeft ook een sociale functie: ‘Je ontmoet de collega die je anders niet zou zien. En ook houden de medewerkers zo meer vrije tijd over, vertelt Matthijs verder.’

De tijd nemen voor een praatje

Naast het denken in oplossingen vindt Exclusion het persoonlijke contact belangrijk. Jonna neemt dan ook graag de tijd voor een praatje. ‘Een gesprek begint natuurlijk gewoon met hoe gaat het? Dan gaat eerst alles goed. Maar soms stel ik toch op een bepaalde manier een vraag en dan kan het ook een zwaar gesprek worden over problemen of ruzie thuis. Ze weten dat ik niks gek of raar vind. En ze mogen me altijd bellen of appen. Daar maken ze graag gebruik van. Zo kunnen we het vroeg signaleren als er iets aan de hand is wat misschien tot uitval leidt’.

Al 7 jaar een goede samenwerking tussen Exclusion en Sazas

Exclusion werkt al 7 jaar met Sazas. ‘Het werken met het Sazas-portaal is eenvoudig. Ze zijn ook supersnel, behulpzaam en meedenkend’ vindt Jonna. ‘Sazas is gewoon onderdeel van ons familiebedrijf’ vertelt Matthijs. ‘Wij hebben helaas afscheid moeten nemen van een medewerker na 2 jaar ziekteverzuim. Sazas coachte ons bij alle stappen die we moesten zetten. Verder krijgen we regelmatig tips van Sazas via de mail. Die tips zetten je aan het denken. Er was bijvoorbeeld een tip hoe je zorgt dat personeel bij je blijft. Toen een van onze medewerkers ontslag wilde nemen omdat hij het werk buiten niet meer aankon, hebben we meteen gezegd dat we hem niet kwijt wilden. Zo kon hij bij onze Exclusion-familie blijven. Daarbij verwennen we de andere medewerkers nu met een goede automonteur van de zaak!’

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Werkstress

    Whitepaper: Werkstress

    In de whitepaper 'Werkstress' leest u niet alleen over de oorzaken van stress. We bieden u ook handvatten om stress bij medewerkers te signaleren en verzuim door stress of een burn-out te voorkomen.
    Whitepaper
  • Verzuim kost meer dan alleen geld

    Wat kost ziekteverzuim en waaruit bestaan deze kosten?

    Verzuimkosten kunnen oplopen tot wel € 405,- per dag. U betaalt als werkgever niet alleen het loon door, maar u bent ook geld kwijt aan andere zaken. We leggen de verschillende kosten van ziekteverzuim aan u uit.
    Kennisbank
  • Sazas, uw verzuimspecialist voor het mkb

    Verzuimverzekering

    Met onze verzuimverzekering dekt u het financiële risico van de loondoorbetaling en re-integratiekosten af.

    Verzekering