Sazas vergoedt Skelex (exoskelet) voor medewerker bloemenkwekerij
Een overstekend lammetje was er in 2012 de oorzaak van dat een medewerker van bloemenkwekerij De Hazekamp van zijn fiets viel en verkeerd terechtkwam op zijn schouder. Gevolg: hij scheurde een pees af en moest worden geopereerd. “Het duurde meer dan een jaar voordat de medewerker weer volledig aan het werk was”, vertelt Isabella van Daalen.
Zij runt samen met haar man een alstroemeriakwekerij van 1,3 hectare. In totaal hebben ze elf vaste medewerkers, die voornamelijk bezig zijn met het plukken, bossen en veilingklaar maken van de snijbloemen. “De alstroemeriateelt is heel arbeidsintensief: de bloemen worden niet gesneden of geknipt, maar uit de grond getrokken. Dat vraagt vrij veel van de schouders”, legt Van Daalen uit.
In eerste instantie verliep de terugkeer van de medewerker redelijk goed. Tot 2017. De klachten werden toen erger en in het ziekenhuis bleek de pees opnieuw te zijn afgescheurd. De medewerker werd opnieuw geopereerd en er volgde een lang herstel. Na zes maanden kwam er een arbeidsdeskundige over de vloer en de conclusie was helder: het werk op de kwekerij eiste teveel van hem.
‘Tweede spoor’
In overleg werd daarom ingezet op het ‘tweede spoor’: passend werk zoeken bij een ander bedrijf. Toch kwam dat niet van de grond. Van Daalen: “Helaas stonden andere werkgevers niet echt open voor een Poolse man van in de vijftig, die gebrekkig Nederlands spreekt, geen rijbewijs heeft, maar wel een verzuimverleden. Dat vonden wij heel vervelend voor hem.”
Uiteindelijk kon Van Daalen in 2019, na twee jaar wachttijd, ontslag aanvragen bij UWV. Toch deed ze dat niet. “We konden het niet over ons hart verkrijgen; het voelde onlogisch voor ons. Hij zou dan een gedeeltelijke WIA-uitkering krijgen en daarnaast moeten solliciteren. Maar de eerdere afwijzingen hadden hem geen goed gedaan. Bovendien heeft hij zich altijd prima ingezet voor ons.”
En dat bleef de medewerker doen, drie ochtenden in de week om precies te zijn. Maar het bleef moeizaam gaan. Totdat via de arbeidsdeskundige de Skelex van Health2Work in beeld kwam; een exoskelet dat om schouders en middel wordt bevestigd en de spierkracht in de armen ondersteunt. “Hierdoor kost het omhoog en opzij bewegen minder spierkracht. Dat verlicht het werk en dat is precies wat onze medewerker nodig heeft. Het is alsof de Skelex voor hem is gemaakt.''
Aan het werk blijven
Toch duurde het nog een hele tijd voordat de medewerker met de Skelex aan het werk kon. Er hing namelijk een behoorlijk prijskaartje aan het hulpmiddel en UWV wilde deze kosten niet vergoeden. Ondertussen had Van Daalen regelmatig contact met Marc Breedveld, de WIA-expert van Sazas. Uiteindelijk besloot Sazas om de Skelex te vergoeden. Sinds februari 2020 maakt de medewerker gebruik van de Skelex; naar volle tevredenheid. “Hoewel de klachten er niet door verdwijnen, kan hij met hulp van de Skelex en de fysiotherapeut tenminste wel aan het werk blijven.”
Van Daalen is heel blij dat Sazas hen uit de brand heeft geholpen en beseft ook dat zo’n hulpmiddel normaal gesproken niet in het ‘pakket’ zit. “Ik ben sowieso heel tevreden over de diensten van Sazas. We zijn al heel wat jaren klant en in die tijd zijn we altijd goed geholpen. Ook bij het ‘normale’ verzuim.”
Het reguliere verzuim op de kwekerij is volgens de onderneemster vrij beperkt. Medewerkers hebben wel eens griep, maar zijn meestal binnen twee weken weer aan de slag. “Wat daarbij helpt, is dat Sazas na een paar dagen verzuim al contact opneemt met de zieke. Dat heeft toch meer impact dan dat wij bellen.”
Om verzuim zoveel mogelijk te beperken, probeert Van Daalen medewerkers vooral afwisseling te bieden in de werkzaamheden en goed te kijken naar de spreiding over de verschillende dagen. Daarnaast is ook de sfeer een belangrijke factor. “Als de sfeer goed is, scheelt dat verzuim. Maar feit is dat het werk hier fysiek zwaar is; dat kan ik niet veranderen. Het is daarom belangrijk dat de medewerkers de juiste mentaliteit hebben en zelf ook het nodige doen om fit en gezond te blijven.”
Veel tijd gekost
Hoewel Van Daalen tevreden is met het resultaat, nam het hele traject volgens haar wel veel tijd in beslag. “Als je UWV belt, loop je tegen een enorme muur op. Dat heeft ons veel tijd gekost. Uiteindelijk is het heel fijn dat we vanuit Sazas zo goed zijn geholpen met deze maatwerkoplossing.”
Ook interessant voor u
-
In de whitepaper 'Werkstress' leest u niet alleen over de oorzaken van stress. We bieden u ook handvatten om stress bij medewerkers te signaleren en verzuim door stress of een burn-out te voorkomen.Whitepaper
-
Hovenier Nic Smeets was 28 jaar verzekerd bij Sazas
Hovenier Nic Smeets (65) uit Geleen was 28 jaar klant bij Sazas. In die jaren kreeg hij, net als veel andere ondernemers, te maken met verzuim. Toch heeft hij dit nooit als een groot probleem ervaren: het belang van een goede verzuimverzekering is hem wel duidelijk geworden.Klantverhaal