Opiniestuk op Financieel Dagblad: Voorkom dat werknemers uitvallen door geldzorgen
Werkgevers kunnen een grotere rol pakken om werknemers met financiële problemen bij te staan schrijft Eelco de Haan (Financieel directeur bij Sazas) op FD.nl.
Door de hoge inflatie, gestegen energiekosten en de continu oplopende prijzen voor dagelijkse boodschappen komen steeds meer werknemers in geldproblemen. De meeste werknemers met geldproblemen schamen zich en durven het probleem niet aan te kaarten bij de werkgever. Werkgevers komen er vaak pas achter wanneer er loonbeslag wordt gelegd.
In plaats daarvan kunnen werkgevers zich ook proactief opstellen. Door preventief te handelen kunnen grote geldzorgen worden voorkomen, wat het verzuim onder werknemers terugdringt. Het laat bovendien zien dat werkgevers actief meedenken en betrokken zijn bij hun werknemers.
Meestal komt een werkgever er pas laat achter dat een werknemer ernstige betaalachterstanden heeft: in 62% van de gevallen pas wanneer er loonbeslag wordt gelegd. Om stress en uitval te voorkomen moet een werknemer of leidinggevende preventief ingrijpen.
Een open cultuur is de eerste stap om preventief in te kunnen grijpen. Ieder mens ervaart stress bij geldzorgen. Dit leidt tot concentratieverlies en minder betrokkenheid bij het werk. Ook is er schaamte. Deze negatieve spiraal moet worden doorbroken. Interveniëren lukt alleen wanneer bij de werknemer het gevoel heerst dat zij of hij ook om hulp kan vragen, of lastige onderwerpen kan bespreken.
Vaak heerst er een taboe om hierover te spreken, zowel bij werknemers als bij werkgevers. Misschien denken werkgevers en leidinggevenden dat financiële zorgen een privézaak zijn. En juist daar zit het probleem, want de gevolgen van de financiële zorgen van een werknemer hebben wel degelijk impact op een bedrijf. Volgens het Nibud kost het een bedrijf gemiddeld zeven extra ziektedagen per jaar, en daalt de productiviteit met 20%.
Naast het bespreekbaar maken van de problemen getuigt het ook van goed werkgeverschap als werknemers worden begeleid om de geldzorgen op te lossen. Van alle bedrijven in Nederland heeft 80% te maken met werknemers met geldzorgen, wat door de hoge inflatie waarschijnlijk zal toenemen. Werknemers ondersteunen kan al vanaf het allervroegste stadium van de arbeidsrelatie: het arbeidsvoorwaardengesprek.
In een arbeidsvoorwaardenpakket kan bijvoorbeeld worden opgenomen dat een werknemer jaarlijks, op kosten van het werk, een budgetcoach kan raadplegen. Dit helpt een werknemer om lastige hobbels gezamenlijk te nemen, wat zich op termijn uit in minder verzuim vanwege minder geldzorgen. Bovendien onderscheidt een werkgever zich hiermee; een absolute plus in deze krappe arbeidsmarkt.
Een goede werkgever besteedt ook na de start van een nieuwe werknemer aandacht aan het onderwerp. Neem het bijvoorbeeld mee in voortgangsgesprekken. Benoem dat een werkgever een ondersteunende rol kan spelen om de werknemer in contact te brengen met een budgetcoach, gemeente of andere hulporganisatie.
''Ik roep werkgevers op om hun rol te pakken om grote geldproblemen van werknemers preventief te helpen voorkomen. Wat een werkgever ervoor terugkrijgt zijn dankbare en productieve werknemers, die minder vaak ziek zijn.'' - Eelco de Haan is financieel directeur van Sazas, verzuimspecialist voor het mkb.
Ook interessant voor u:
-
Whitepaper: Medewerkers met schulden
In de whitepaper “Medewerkers met schulden” leest u alles over de oorzaken en de gevolgen van schulden en wat u hier als werkgever aan kunt doen.
Whitepaper -
Medewerkers met schulden: zo beperkt u de risico's
Medewerkers met geldzorgen kunnen een risico zijn voor uw bedrijf. Lees hier belangrijke tips waar u als werkgever medewerkers met financiële problemen mee kunt helpen.Kennisbank -
Steeds meer mensen in de schulden: wat betekent dat voor u als werkgever?
Duurdere boodschappen, hogere energiekosten en minder spaargeld. Hierdoor komen steeds meer huishoudens in de knel. De verwachting is dat het aantal mensen met schulden toeneemt. De kans is dus groot dat u als werkgever te maken heeft of krijgt met medewerkers met schulden. Wat betekent dit voor u en hoe kunt u uw medewerkers ondersteunen?Nieuws