Mijn medewerker is overleden. Hoe geef ik het overlijden door?

U geeft het overlijden van uw medewerker via MijnSazas door.

  • Log in in MijnSazas en ga naar de gegevens van uw medewerker door op de naam van uw medewerker te klikken.
  • Kies vervolgens voor uit dienst.
  • Vul de datum in en zet het vinkje bij overleden
  • Kies vervolgens voor bevestigen

Heeft u bij Sazas een verzuimverzekering, dan keren wij 1/12e deel uit van het verzekerde jaarloon. U bent verplicht de nabestaanden nog een periode salaris uit te betalen:

In artikel 674 van het Burgerlijk Wetboek staat hierover: 'Niettemin is de werkgever verplicht aan de nagelaten betrekkingen van de werknemer over de periode vanaf de dag na overlijden tot en met een maand na de dag van het overlijden, een uitkering te verlenen ten bedrage van het loon dat de werknemer laatstelijk rechtens toekwam.'

Gegevens verzekerde doorgeven aan instanties
Als een verzekerde overlijdt, mogen wij dit niet doorgeven aan UWV en de Belastingdienst. Dit moeten de nabestaanden doen. De nabestaanden doen dit bij de gemeente. De gemeente geeft het overlijden daarna door aan andere overheidsorganisaties, zoals UWV, de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Vaak regelt de begrafenisondernemer/uitvaartverzorger dit. Als nabestaanden dit zelf willen of moeten doen, dan kunnen zij dit doen bij de gemeente waarin de persoon stierf. Staat de overledene niet in die gemeente ingeschreven? Dan geeft de gemeente het overlijden door aan de gemeente waar de overledene staat ingeschreven. 
 

◄ Terug naar Veelgestelde vragen: Aanleveren gegevens

Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven: