Sazas- relatiedagen ook dit jaar weer zeer geslaagd
De Sazas-relatiedagen zijn een begrip aan het worden. Op interessante locaties, verspreid over het land praat Sazas haar relaties bij over ontwikkelingen in de sociale zekerheid en de premies van het komende jaar. Gecombineerd met een inspirerende workshop en een rondleiding ter plaatse een happening om niet te missen.
Het Teylers Museum, Diergaarde Blijdorp, de Efteling en IJsseldelta Center waren dit jaar de ontmoetingspunten. Hierbij het verslag van de bijeenkomst op 6 oktober in Rotterdam, in de Haaienzaal.
Bijpraten
Na het welkomstwoord van Theo van der Helm, commercieel manager van Sazas, praat Otwin Nonnekes van SV-land het publiek bij over de Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters (BeZaVa). “Vaste medewerkers komen steeds minder vaak in de WGA terecht”, aldus Nonnekes. “Maar het aantal flexkrachten dat ziek uit dienst gaat en een WGA-uitkering aanvraagt, ook wel vangnetters genoemd, stijgt. De wet BeZaVa heeft als doel dit terug te dringen.” Daarom geldt sinds 1 januari 2014 het volgende: als flexkrachten aan het einde van hun dienstverband ziek uit dienst gaan, of als zij binnen 28 dagen na het einde van hun dienstverband een ziektewetuitkering aanvragen, dan heeft dit invloed op de premie die de (ex-) werkgever betaalt voor de Ziektewet Flex en, als zij ook nog in de WGA terecht komen, ook voor de WGA Flex. “Voor grote bedrijven kan het voordelig zijn om eigenrisicodrager te worden voor de Ziektewet Flex. Vanaf 2017 is het ook mogelijk om eigenrisicodrager te worden voor de WGA Flex. “Let wel”, benadrukt Nonnekes: “eigenrisicodragers betalen geen premie, maar wel maximaal 10 jaar de WGA-uitkering van hun voormalige flexmedewerkers en zijn tijdens die periode ook verantwoordelijk voor de controle en begeleiding.”
Beperk het risico
Het mooiste is als er vanuit een bedrijf geen medewerkers in de WGA instromen. “Besteed aandacht aan het voorkomen van verzuim”, adviseert Nonnekes. “En oriënteer u tijdig op manieren om zieke medewerkers weer aan het werk te krijgen en voorkom loonsancties door de dossiers op orde te hebben. Sazas ondersteunt u hierbij, samen met haar samenwerkingspartners Stigas en ArboVitale.”
De Premies
Daarna is het woord opnieuw aan Theo van der Helm. Hij licht de Sazas-premies van het komende jaar toe en legt uit dat Sazas alles in het werk stelt om instroom in WIA te voorkomen. Daarom is er sinds enige tijd de WIA-expert, en een BeZaVa-helpdesk die werkgevers hierbij ondersteunen. “Sazas en werkgevers weten elkaar te vinden en zorgen zo samen voor een gezonde sector!”, aldus Van der Helm.
Workshop verzuimgesprekken
Na een rondleiding achter de schermen van het Oceanium, waarin wordt uitgelegd hoe je koraal kweekt, waar het water waarin de haaien zwemmen vandaan komt (uit Zuid-Amerika!) en hoe de haaien worden gevoerd, is het tijd voor de workshop Een kijkje achter de schermen van het verzuimgesprek, verzorgd door Iris Voorbergen en Joost Kam van Stigas. Deze begint met een quiz die de deelnemers aan het denken zet over het verschil tussen ziek zijn en verzuimen. “Het hebben van klachten is heel normaal”, licht Joost Kam toe. “Het hoort bij het leven en betekent lang niet altijd dat je verzuimt. Veel mensen doen dat dus ook niet. Het is belangrijk om je medewerkers in dit gedachtengoed mee te nemen: ik ben ziek en ik heb klachten. Die leiden tot beperkingen, maar wat betekent het voor mijn werk? Wat kan ik niet, maar ook: wat kan ik nog wel?”
“Als iemand zich drie keer of vaker per jaar ziek meldt, is dat voor bedrijven vaak een alarmsignaal”, aldus Kam. “Het is verstandig om dan in gesprek te gaan. Vraag aan de medewerker hoe het met hem gaat en of er dingen zijn die hem dwars zitten. Het probleem ligt vaak niet alleen in het werk; er kan sprake zijn van mantelzorg, financiële problemen of relatieproblemen. Maar het kan ook zo zijn dat iemand zich niet meer competent voelt voor zijn werk. Vraag aan je medewerker: wat heb je nodig? Wat kun je zelf en waar heb je hulp bij nodig? Veel werkgevers denken veel na over een oplossing van de problemen van hun medewerkers. De kunst is het gesprek zo in te steken dat de medewerker zelf gaat nadenken over een oplossing.”
Enkele reacties van klanten na afloop van de bijeenkomst:
“De lezing over BeZaVa was interessant, de rondleiding heel leuk en de workshop over verzuimgesprekken heeft mij getriggerd na te denken over hoe ik de gesprekken over verzuim aanpak. Hoe doen wij het eigenlijk en wat kan beter? Een welbestede ochtend.” - Esther Hokke van Ter Laak Orchideeën
“Ik ben hier omdat mijn klanten hier zijn. Het is uitstekend georganiseerd. Ik adviseer deze ondernemers en wil daarom graag weten wat de premies zijn en wat Sazas daarvoor biedt.” - Bob Gunneman, Verzekeringsadviseurs
“De Workshop over verzuimgesprekken heb ik al eens gevolgd. Voor ons bedrijf heeft dat heel goed uitgepakt. Je gaat op een andere manier met je mensen in gesprek. Vooral het mensen zelf laten nadenken over wat zij nodig hebben om weer aan het werk te kunnen, werkt goed.” - Joop den Bosch, De Kuiper Noordeloos BV.