Aantal keer gelezen:
 1264


Inspiratie om uw verzuim onder de duim te houden: 'het Sazas verzuimboekje'

Hoe kunnen we nog beter omgaan met verzuim? Uit deze vraag ontstond een nieuwe visie op het verzuimbeleid met als achterliggende gedachte: goed voorbeeld doet goed volgen. Door een juiste aanpak te kiezen houden we verzuim onder de duim. Bij onszelf en onze klanten. Om ervoor te zorgen dat onze medewerkers bewust omgaan met het nieuwe beleid hebben we dit aantrekkelijk vormgegeven in een handig formaat boekje met de naam Het Sazas verzuimboekje. Iets tastbaars dat we onze medewerkers kunnen geven zodat zij weten wat voor henzelf belangrijk is op het moment dat ze mogelijk gaan verzuimen.

Verzuimboekje van Sazas

Waaruit bestaat het nieuwe beleid?

Het beleid is gericht op het nemen van verantwoordelijkheid. Voor ons als werkgever én voor onze medewerkers. Dit laten we ook doorwerken in ons advies naar onze klanten. De 3 pijlers van de CX-visie die Sazas hanteert, hebben we ook vertaald naar het verzuimbeleid: eigen verantwoordelijkheid, deskundigheid op eigen verzuim en klantgedrevenheid.

Daarnaast hebben we een uitgebreid verzuimprotocol opgesteld, gebaseerd op onze visie. Het Sazas verzuimboekje is een van de stappen in het introduceren van het beleid aan de medewerkers.


Waarom het Sazas verzuimboekje?

Het verzuimboekje van Sazas komt uit de koker van HR-Manager Liesbeth Post. Ze vertelt: Ik wilde een toegankelijk boekje en geen papieren tijger. Doel ervan is om mensen zich er weer bewust van te maken dat ze een rol hebben in het voorkomen van verzuim of om er goed mee om te gaan. Het is belangrijk om te benadrukken dat we het goede voorbeeld moeten zijn. Onze eigen medewerkers die aan de telefoon zitten en klanten over verzuim adviseren, zouden moeten handelen naar het advies dat ze zelf geven. Het moet onderdeel zijn van hun gedrag.’


Hoe introduceer je een nieuw verzuimbeleid?

Over het introduceren van het nieuwe verzuimbeleid is goed nagedacht. Sazas koos ervoor om dit op verschillende manieren te doen. Het nieuwe beleid werd regelmatig aangekondigd in inspiratiebijeenkomsten voor de medewerkers, soms interactief in de vorm van een quiz om het onderwerp aantrekkelijk te presenteren. Ook werd het aangekondigd in de interne nieuwsbrief.

Het verzuimboekje werd geïntroduceerd door een officiële overhandiging aan medewerkers door onze HR-Manager. Liesbeth Post vertelt: ‘In eerste instantie is het boekje bedoeld voor medewerkers. Maar het is ook overhandigd aan de Raad van Commissarissen. We willen dat iedereen die bij Sazas betrokken is weet hoe wij met verzuim omgaan. Met deze link kunt u het verzuimboekje downloaden. Zo kunt u als werkgever inspiratie halen uit het boekje.’


Visie op verzuim: een voortdurend proces

Het ontwikkelen van het verzuimboekje was een proces op zich. Maar het was de moeite waard. Medewerkers vinden het handig dat ze het verzuimbeleid zwart op wit hebben. Naasten reageren positief op de foto’s van de werkvloer. Maar ook de insteek van wat iemand nodig heeft om aan het werk te blijven spreekt ze aan. HR-Manager Liesbeth over de ontwikkeling:

‘Je bent geneigd om het algemeen geaccepteerde denkpatroon in Nederland aan te houden van verzuim en ziekten. Maar vitale mensen in gezonde bedrijven betekent minder de nadruk leggen op verzuim. Tijdens de ontwikkeling van het boekje spraken we ook steeds meer over gezondheid in plaats van over verzuim. Misschien is het tijd voor een andere benadering ervan.’


Ook interessant voor u:

  • Groei en ontwikkeling: hoe pakt Sazas het aan?

    De ontwikkeling van een bedrijf heeft impact op medewerkers. In deze tijd zijn er veel bedrijven die reorganiseren of fuseren. Sazas is ook zelfstandig geworden. Voor de medewerkers was dit een grote verandering op verschillende gebieden.
    Artikel
Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven: