Voorkom burn-outs door de coronacrisis: tips voor werkgevers
Sinds de coronacrisis is het aantal burn-outs toegenomen. Met name een (te) hoge werkdruk en onzekerheid over de toekomst zorgt voor veel stress. Ook de vervaging tussen werk en privé ervaren mensen als stressvol. Een burn-out zorgt voor veel leed, zowel voor de medewerker zelf als voor de werkgever. Alle reden om een burn-out, zeker tijdens de coronacrisis, te voorkomen.
Hoge werkdruk
Een hoge werkdruk zorgt voor stress, uitputting en minder plezier in het werk. Bij langdurige stress door een te hoge werkdruk kan een burn-out ontstaan. Medewerkers zien soms geen andere uitweg dan zich ziek te melden om even op adem te komen. Of ze zitten al tegen een burn-out aan.
Sinds de coronacrisis is de werkdruk bij veel mensen in verschillende sectoren toegenomen. In sommige branches is het nu erg druk. In de zorg en het onderwijs, maar ook bezorgers van pakketten en maaltijden werken hard door tijdens de coronacrisis. Uit onderzoek van CNV onder 2500 werkenden, blijkt dat een derde een hogere werkdruk ervaart door de coronacrisis. Met als gevolg dat 11% een (bijna-)burn-out heeft, 21% meer verzuimt en 16% van de werkenden uitgeput is. Met name medewerkers in de zorg (54%) en medewerkers in het onderwijs (59%) ervaren meer werkstress door een hogere werkdruk. In dienstverlenende sectoren ervaart 46% van de medewerkers meer stress. Vooral in de ICT-sector zit 15% van de medewerkers tegen een burn-out aan. 12% heeft zich de afgelopen vier maanden minstens één keer ziekgemeld vanwege de hoge werkdruk.
Angst om baan te verliezen
De coronacrisis heeft bij veel mensen voor onzekerheid gezorgd. ‘Behoud ik mijn baan?’ is een vraag die bij veel mensen speelt. De angst om hun baan tijdens de coronacrisis te verliezen is groot. Met name in sectoren die hard zijn getroffen door de coronacrisis. Dit zorgt bij medewerkers voor onzekerheid en zij ervaren daardoor meer stress.
Rolverdeling in gezin
Mensen met (jonge) kinderen zaten noodgedwongen thuis door sluiting van scholen en kinderdagverblijven. De rolverdeling tussen medewerker, ouder en docent zijn, valt mensen zwaar. Er is daardoor minder vrije tijd en de grens tussen werk en privé vervaagt. Dit zorgt voor extra stress en het gevoel dat er minder gepresteerd wordt tijdens werkuren. De valkuil hiervan is dat mensen gaan overwerken om het werk af te krijgen en zich productief te voelen.
Minder persoonlijk contact op de werkvloer
Door de coronacrisis werken veel mensen vanuit huis en hebben daardoor minder contact met collega’s. Wie wel fysiek naar het werk gaat, heeft te maken met coronamaatregelen waardoor het contact met collega’s op de werkvloer minder is. Zo houden medewerkers afstand van elkaar en worden er minder sociale activiteiten gepland zoals bijvoorbeeld een fysieke vrijdagmiddagborrel.
Tips voor werkgevers
1. Herken signalen
Vaak ziet een medewerker zelf de burn-out niet aankomen. Maar hun omgeving wel. Wees daarom extra alert op een signalen die kunnen leiden tot een burn-out. En moedig medewerkers aan om aan de bel te trekken als ze merken dat een collega in gedrag verandert.
Wees alert op de volgende signalen:
- Lichamelijke klachten: zoals vermoeidheid, rugpijn en hoofdpijn.
- Gedragsverandering: zoals een prikkelbaarheid, zich terugtrekken en slaapproblemen.
- Vergeetachtig, problemen met concentreren, besluiteloos en moeite met prioriteiten stellen.
- Negatieve gevoelens en gedachten.
2. Stimuleer vitaliteit
Vitaliteit is belangrijk om gezond te blijven. Vitaliteit geeft aan of je fysiek, emotioneel en mentaal gezond bent. Als een medewerker langere tijd niet vitaal is, bestaat het risico op uitval. Stimuleer daarom medewerkers om aan hun vitaliteit te werken. Bedenk dingen waardoor werken aan vitaliteit leuk is.
- Bewegen: geef medewerkers de gelegenheid om tussendoor een wandeling te maken. Voor thuiswerkers kan het helpen om ‘samen’ met collega’s te wandelen, door elkaar tijdens de wandeling te bellen. En verbind een opdracht aan de wandeling, laat iedereen een foto maken onderweg van iets leuks, bijzonders of moois.
- Voldoende pauzes: zorg dat medewerkers voldoende pauzes nemen, door ze daarop te wijzen. Bij fysiek zware beroepen is het belangrijk om pauze te nemen, maar ook bij thuiswerken. Vaak gaan mensen door en vergeten het. Dit werkt alleen maar stressverhogend.
- Organiseer (online) activiteiten: help medewerkers met elkaar te verbinden door activiteiten buiten werk te organiseren. Een online vrijdagmiddagborrel, inspiratiebijeenkomst met een interessante spreker of een quiz of bingo. Het is een ontspannen moment en helpt ook om even niet aan werk te denken en collega’s op een andere manier te leren kennen.
3. Persoonlijke aandacht
In tijden waarin medewerkers en werkgevers elkaar minder zien op de werkvloer is persoonlijke aandacht extra belangrijk. Geef medewerkers af en toe een compliment, laat zien dat u ze waardeert. Stuur een cadeautje, bijvoorbeeld een cadeaubon of iets lekkers. Met persoonlijke aandacht laat u uw waardering zien. Juist in deze tijd, wordt dat extra gewaardeerd en geeft het een steun in deze moeilijke tijd.
Whitepaper: Werkstress
Stress is beroepsziekte nummer één. Meer dan een miljoen werkende mensen heeft jaarlijks last van een burn-out of andere psychische klachten, die terug te voeren zijn op het werk. Gemiddeld duurt een ziekmelding door stress 294 (ziekte)dagen. Een burn-out duurt zelfs langer. Dat maakt dat aandacht voor stress en vooral de beheersing ervan veel winst kan opleveren.
In de whitepaper 'Werkstress - Cijfers, oorzaken en wat u als werkgever kunt doen' beantwoorden we deze belangrijke vragen.
Ook interessant voor u:
-
Het werkstress gerelateerd verzuim kost werkgevers steeds meer en loopt in de miljarden euro’s per jaar. Voor 2018 was dit €3,1 miljard en TNO verwacht dat dit voor 2019 en 2020 verder stijgt, ook als gevolg door de coronacrisisnieuws
-
Whitepaper: 'Thuiswerken: Haal er het maximale uit voor uw bedrijf'
Thuiswerken kan veel opleveren voor uw bedrijf, maar kent ook nadelen. Hoe houdt u uw medewerkers zo productief en gemotiveerd mogelijk?Whitepaper -
Verzuim in coronatijden: ‘goede communicatie is juist nu heel belangrijk’
Verzuim is in deze coronatijden een belangrijk onderwerp. Zeker ook voor Ter Laak Orchids in Wateringen. De coronacrisis brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Esther Hokke, HR-adviseur: 'Goede communicatie is juist nu heel belangrijk'.Artikel