Loonsom controleren en aanpassen, wanneer heeft u dat voor het laatst gedaan?

Aantal keer gelezen:
 2692

Kunt u zich nog herinneren wanneer u voor het laatst het loon van uw medewerkers aan ons heeft doorgegeven? Het is belangrijk om jaarlijks het loon van uw medewerkers te controleren. Is er iets veranderd? Geef dit dan zo snel mogelijk aan ons door.

In dit artikel leest u welke gevolgen het voor u en uw medewerkers kan hebben als u de loonsom niet op tijd aanpast.

Collega Geeft Iets Aan Een Andere Collega

Waarom moet ik de loonsom van mijn medewerkers aanpassen?

Wanneer één van uw medewerkers ziek wordt, maakt u kosten voor de loondoorbetaling, verzuimbegeleiding en re-integratie. Ook kunnen er kosten bijkomen, zoals het inschakelen van vervangend personeel en eventueel omzetverlies. Met het afsluiten van een verzuimverzekering, bent u goed voorbereid op ziekteverzuim binnen uw bedrijf.

Als u een verzuimverzekering voor uw medewerkers heeft afgesloten, is dit op basis van het bruto jaarloon. Het jaarloon is het totale bruto loon dat een medewerker per jaar verdient. Op basis van het loon dat u doorgeeft, bent u verzekerd en wordt de uitkering bepaald. Dit wordt ook wel het verzekerd jaarloon genoemd. Wordt een medewerker ziek? Dan wordt na het eigenrisicotermijn de uitkering aan u uitbetaald.

Arnold Jans, klantadviseur bij Sazas, legt uit: ‘De uitkering bij arbeidsongeschikt, wordt berekend op basis van het verzekerd jaarloon dat bij ons bekend is. U berekent dit door het bruto maandloon van uw medewerker keer twaalf te doen en hierbij het vakantiegeld op te tellen. Ook andere vaste onderdelen, zoals een dertiende maand telt u hierbij op.’

Waardoor kan de loonsom veranderen?

Sazas bepaalt de hoogte van de uitkering op basis van de loonsom die u aan ons doorgeeft. De loonsom kan veranderen wanneer:

  • Uw medewerker meer of minder uren gaat werken;
  • Uw medewerker salarisverhoging krijgt;
  • Er een cao-verhoging is;
  • Er een stijging van het minimumloon is;
  • Er een andere verandering is die invloed heeft op de loonsom.

Wat gebeurt er als ik de loonsom niet op tijd aanpas?

Veel lonen stijgen per 1 januari en 1 juli. Er kunnen verschillende redenen zijn waardoor het loon van uw medewerkers stijgt. Past u de loonsom van uw medewerkers niet op tijd aan, dan komt deze niet overeen met het verzekerde jaarloon en dit brengt problemen met zich mee.

Het aanpassen van de loonsom van uw medewerkers is belangrijk voor u vanwege de verzuimverzekering. De hoogte van de premie die u als werkgever betaalt voor een verzuimverzekering, wordt gebaseerd op de totale loonsom van uw personeel. Als u de loonsom niet juist aanpast, kunt u te veel premie betalen of onvoldoende verzekerd zijn bij ziekteverzuim. Dit noemen we ook wel onderverzekerd.

Als u als werkgever de loonsom van uw medewerkers niet aanpast, kunnen wij als uw verzekeraar een onjuiste inschatting van het financiële risico maken. Hierdoor kan de premie hoger zijn dan nodig is, wat extra kosten met zich meebrengt voor u als werkgever. Aan de andere kant kan het niet juist aanpassen van de loonsom betekenen dat de verzekering niet voldoende dekt wanneer een medewerker ziek wordt. Dit kan leiden tot financiële risico's en extra kosten voor u als werkgever omdat u zelf de kosten van het ziekteverzuim moet betalen.

Ook voor uw medewerker heeft dit nadelige gevolgen. Als u de loonsom voor de verzuimverzekering te laag opgeeft, werkt dat ook door voor de rechtstreekse uitkeringen aan uw medewerker vanuit de PLUS, Inkomen Gezond- of WGA hiaatverzekering. Die verzekeringen gaan namelijk ook uit van de door u voor de verzuimverzekering opgegeven loonsom.

Om deze redenen is het belangrijk dat u regelmatig de loonsom van uw medewerkers aan ons doorgeeft. Op deze manier kunt u ervoor zorgen dat u een passende verzuimverzekering heeft, die de risico’s van ziekteverzuim dekken en u niet onnodig te veel premie betaald.


Hoe pas ik het verzekerd jaarloon van mijn medewerkers aan?

Als klant van Sazas kunt u het verzekerd jaarloon aanpassen via MijnSazas. Bij vragen kunt u contact opnemen met onze klantenservice via 088 56 79 100 of een e-mail sturen naar info@sazas.nl.

Heeft u nog geen verzekering voor uw medewerkers afgesloten? Bekijk dan onze verzuimverzekeringen of vraag een offerte aan.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Verzuimexperts van Sazas

    Verzuimexperts

    Wordt uw medewerker ziek, dan kan het dat u vragen heeft. Bijvoorbeeld over re-integratie. Onze verzuimexperts kunnen u daarbij helpen. Maar ook als het om het voorkomen van verzuim gaat (preventie), spelen onze verzuimexperts een sleutelrol.
    Verzuimexperts
  • RSC Jaarcongres 2023 Sazas

    Sazas hoofdsponsor van RSC Jaarcongres 2023

    Op woensdag 5 april 2023 is Sazas als hoofdsponsor aanwezig op het jaarcongres van het Register Specialistisch Casemanagement (RSC) in Apeldoorn. Als bezoeker van het RSC Jaarcongres 2023 kunt u in een ongedwongen sfeer persoonlijk kennismaken met Sazas, uw verzuimspecialist.
    Meer Sazas