Lastige administratie? Zorg dat deze op orde is en voorkom zo een loonsanctie
Uw klant is er verantwoordelijk voor dat zijn of haar zieke medewerkers weer snel aan het werk kunnen. Als dat niet goed gebeurt, kan UWV uw klant een loonsanctie geven. UWV waarschuwt dat werkgevers hun afspraken met zieke medewerkers niet altijd goed vastleggen in het re-integratieverslag. Wat kan er beter?
Plichten wet verbetering poortwachter
Uw klant wil natuurlijk zo min mogelijk zieke medewerkers. Als uw klant samen met de zieke medewerker werkt aan terugkeer, kan ziekteverzuim korter duren. De overheid heeft in de Wet verbetering poortwachter vastgelegd dat werkgevers verantwoordelijk zijn om langdurig zieke medewerkers weer aan werk te helpen. Zijn uw klanten op de hoogte van alle regels van de wet poortwachter?
In de wet poortwachter staat dat werkgevers contact houden met hun zieke medewerkers. Zo blijven medewerkers betrokken bij het bedrijf. De werkgever is verplicht om met zijn of haar medewerker af te spreken wat er gedaan wordt om weer terug op de werkvloer te komen. Vooral als het ziekteverzuim langer duurt, zijn er verplichte stappen om uit te voeren. Dat begint al met het doorgeven van de ziekmelding. Vervolgstappen zijn bijvoorbeeld de 6-wekelijkse voortgangsgesprekken en het bekijken wat er ondanks de ziekte nog wel mogelijk is. De bedrijfsarts of de arbodienst spelen ook een rol bij de re-integratie.
Uw klant moet alle stappen en keuzes vastleggen en opschrijven in een re-integratieverslag. In dit verslag wordt alles bijgehouden. In een goed verslag staat duidelijk wat er allemaal is gedaan om de medewerker weer aan werk te helpen. Dit is belangrijk, want als het zover komt dat er een WIA-aanvraag gedaan wordt, dan checkt UWV of alles goed is bijgehouden en welke inspanningen er zijn gedaan. Dit wordt ook wel de ‘poortwachterstoets’ genoemd. Zo weet UWV of alle verplichtingen uit de Wet verbetering poortwachter goed zijn nagekomen.
Wat kan beter volgens UWV?
Volgens UWV zijn er drie onderdelen om aandacht aan te besteden:
- Onderbouw beter welke acties zijn gedaan;
- Registreer ook bij een arbeidsconflict;
- Begin niet te laat aan spoor 2.
Acties onderbouwen
Soms kan de medewerker niet terugkeren naar zijn of haar eigen functie. Dan is het nodig dat er gekeken wordt of hij of zij ander werk kan doen binnen het bedrijf van uw klant. Omschrijf in het re-integratieplan wat er allemaal is gedaan om te weten te komen of er een andere geschikte werkplek is binnen uw bedrijf. Past deze werkplek bij wat de medewerker kan? Helpt een werkplekaanpassing? Wat vond de medewerker er zelf van? Aarzel niet om uw klant te adviseren een arbeidsdeskundige in te schakelen die deze zoektocht goed in beeld kan brengen (spoor 1).
Arbeidsconflict
Ook bij een arbeidsconflict (verschil van mening tussen werkgever en medewerker) moeten de verplichte stappen worden uitgevoerd. Soms wordt dat vergeten omdat de medewerker en de werkgever bezig zijn met het conflict zelf. Adviseer uw klant om hierbij ook de bedrijfsarts te betrekken. Die kan bijvoorbeeld een advies geven dat een mediator kan helpen om de situatie op te lossen. Als dit zo is, kan uw klant dit ook opschrijven in het re-integratieverslag. Want ook zo is uw klant actief om de medewerker weer aan het werk te helpen.
Spoor 2
Als het duidelijk is dat de medewerker niet meer aan het werk kan binnen zijn of haar eigen functie, adviseer uw klant dan om zo snel mogelijk te starten met spoor 2. Laat uw klant samen met zijn of haar medewerker bekijken welke ervaring, scholing en vaardigheden hij of zij heeft. Zo kan deze werkgever gericht zoeken naar ander werk voor de medewerker. Ook hier geldt weer dat goed opgeschreven moet worden in het re-integratieverslag wat er gedaan is om de medewerker aan werk buiten het eigen bedrijf te helpen. Zo ziet UWV dat er een goede zoektocht geweest is.
De poortwachtersgarantie
Door te letten op de drie punten hierboven voorkomt uw klant een loonsanctie. Wijs uw klant erop hoe hoog de kosten kunnen oplopen als de re-integratieverslagen niet in orde zijn. Wist u dat Sazas dit risico afdekt via de poortwachtersgarantie? De vergoeding is maximaal 70% van het jaarloon dat de medewerker verdiende op de eerste ziektedag. Hieraan zijn wel een aantal voorwaarden verbonden.
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.
Ook interessant voor u:
-
Poortwachtergarantie
Onze Poortwachtergarantie betekent dat als u een loonsanctie van UWV opgelegd krijgt, wij die betalen. Geeft zekerheid en u loopt geen financieel risico.Kennisbank -
Verzuimbegeleiding door de werkgever: wat wordt er van u verwacht?
Verzuimbegeleiding is het ondersteunen van een zieke medewerker tijdens verzuim en re-integratie. Dit kan veel tijd en aandacht kosten. Daarom hebben wij alle belangrijke punten voor u als werkgever op een rijtje gezet.
Kennisbank -
Wat is de Wet verbetering poortwachter?
De Wet verbetering poortwachter verplicht werkgevers om bij ziekteverzuim vanaf de 1e ziektedag te beginnen met actieve begeleiding van de medewerker.
kennisbank