Deze 10 succesfactoren helpen het mkb om ongevallen en verzuim te voorkomen 

Aantal keer gelezen:
 493

Hoe kunt u fysieke en mentale klachten bij de medewerkers van uw klant voorkomen? Het RIVM deed hier onderzoek naar. Het resultaat: een handreiking met 10 tips die voor succes kunnen zorgen en een ‘MKB preventie tool’. In de tool krijgt u meer tips om uw klant te helpen met het voorkomen van verzuim.

MKB Tool

De 10 tips op een rij 

Er bestaan veel activiteiten om klachten onder medewerkers te voorkomen. Zo kunnen werkgevers een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) of een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) uit laten voeren. Ook kan de werkgever medewerkers bijvoorbeeld een programma aanbieden om meer te bewegen of te ontspannen. Maar van deze activiteiten wordt lang niet altijd gebruikgemaakt. Volgens het onderzoek van het RIVM zorgen de volgende 10 onderdelen ervoor dat er vaker gebruik wordt gemaakt van activiteiten om verzuim te voorkomen:

  1. Bewustwording van risico’s en activiteiten: medewerkers zijn zich bewust van de gezondheidsrisico’s en de mogelijkheden om dit te voorkomen.
  2. Vertrouwen: medewerkers voelen zich veilig en geven aan de werkgever door wat er speelt.
  3. Eenvoud: het uitvoeren van de activiteiten om klachten te voorkomen is eenvoudig.
  4. Kennis en vaardigheden: binnen de organisatie is genoeg kennis over de mogelijke activiteiten en het gebruik ervan.
  5. Betrokkenheid: medewerkers denken mee over de activiteiten die klachten moeten voorkomen.
  6. Tijd: er is voldoende tijd vrijgemaakt voor het voorkomen van verzuim.
  7. Het komt terug in het organisatiebeleid: verzuim voorkomen komt op verschillende niveaus terug in het organisatiebeleid. Vaste onderdelen bieden houvast. Denk bijvoorbeeld aan het aanwijzen van een medewerker en een vast moment voor dit onderwerp.
  8. Financiën en medewerkers: er zijn voldoende middelen (geld en materiaal) en medewerkers beschikbaar voor activiteiten die klachten moeten voorkomen.
  9. Communicatie: er is duidelijke communicatie over gezondheid en het voorkomen van ongelukken en verzuim.
  10. Openheid: er is een cultuur waarin het voorkomen van klachten een belangrijk onderwerp is. Medewerkers staan open voor activiteiten die hiermee te maken hebben.

Whitepaper: 'Voorbeeld verzuimprotcol'

Krijgt uw klant te maken met verzuim, dan is het handig om een verzuimprotocol te hebben, waarin staat welke afspraken er dan binnen het bedrijf gelden. In ons whitepaper leest u hierover, zodat u uw klant op weg kunt helpen.

Waarom zou een werkgever aan de slag gaan met het voorkomen van verzuim?

In Nederland zijn werkgevers verplicht om ervoor te zorgen dat medewerkers veilig en gezond kunnen werken. Hoe dat volgens de wet zit, is afgesproken in de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling. U kan uw klant wijzen op het maken van een arbobeleid om ervoor te zorgen dat iedereen zich binnen het bedrijf aan deze wetten houdt. Ongelukken en verzuim zoveel mogelijk voorkomen is dus verplicht, maar natuurlijk ook fijn voor medewerkers en slim voor uw klant.

In 2022 verzuimden bijna 6 op de 10 medewerkers in de voorafgaande 12 maanden wel eens (CBS en TNO). Wist u dat de kosten van verzuim kunnen oplopen tot gemiddeld € 405,- per dag (MKB Servicedesk)? De werkgever betaalt niet alleen het loon door, maar bijvoorbeeld ook de kosten voor vervanging, verzuimbegeleiding en arbodienstverlening.

Deze tool helpt werkgevers op weg bij het voorkomen van verzuim

Het RIVM onderzocht met vragenlijsten en interviews onder mkb-medewerkers en mkb-werkgevers welke onderdelen positief kunnen bijdragen aan het gebruik van activiteiten om verzuim te voorkomen. Hieruit volgde een document met 10 succesfactoren die we hierboven hebben beschreven.

Whitepaper: 'Voorbeeld verzuimprotcol'

Krijgt uw klant te maken met verzuim, dan is het handig om een verzuimprotocol te hebben, waarin staat welke afspraken er dan binnen het bedrijf gelden. In ons whitepaper leest u hierover, zodat u uw klant op weg kunt helpen.

Maar welke activiteiten om ongelukken en verzuim te voorkomen zijn er precies? En welke daarvan hebben echt effect? Dit, en meer over hoe medewerkers hier enthousiast voor zijn te krijgen, vindt u in de online MKB preventie tool. Het RIVM ontwikkelde deze tool samen met het Amsterdam UMC (Universitair Medisch Centrum) op basis van de 10 succesfactoren. Na onderzoek en ervaringen binnen het MKB bekeken te hebben, zijn er verschillende manieren van aanpak opgesteld. Deze zijn ingedeeld in verschillende fasen, zodat u direct kunt vinden waar u uw klant nog bij kan helpen:

  1. In kaart brengen van de gezondheidsrisico’s voor medewerkers;
  2. Kiezen van activiteiten die passen bij de gezondheidsrisico’s;
  3. Plannen van de activiteiten;
  4. Invoeren van de activiteiten en medewerkers aanmoedigen om deel te nemen;
  5. Beoordelen van de activiteiten.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Verzuimspecialist Sazas zet verzuimtrends 2025 op een rij

    Trenddocument: Verzuim­trends voor 2025 

    Als werkgever wilt u verzuim zoveel mogelijk voorkomen en verminderen. Weten wat er speelt op het gebied van ziekteverzuim, kan dan helpen. Daarom zetten wij, als verzuimspecialist, de verzuimtrends voor 2025 voor u op een rij.

    Whitepaper
  • Loondoorbetaling Bij Ziekte

    Loondoorbetaling bij ziekte

    Op deze pagina leest u alles over de loondoorbetaling (het salaris) bij ziekte. U betaalt uw zieke medewerker twee jaar minimaal 70% van het laatstverdiende loon. Is er een cao van toepassing? Dan kunnen er afspraken zijn over het aanvullen van het loon tot maximaal 100%. Lees verder over loondoorbetaling bij ziekte.

    Kennisbank
  • Klant Verhaal Bio Verbeek

    Klantverhaal BioVerbeek: 'Zonder medewerkers zijn we nergens'

    Bij glastuinbouwbedrijf Verbeek in Velden staat aandacht voor de medewerkers voorop. Daarom steken de ondernemers, die zijn aangesloten bij Sazas, veel tijd en energie in het beperken van de werkdruk en het vergroten van het werkplezier van hun mensen. Benieuwd naar het hele artikel? Lees verder.
    Klantverhaal