Klantverhaal: 'Zonder medewerkers zijn we nergens'
Bij glastuinbouwbedrijf Verbeek in Velden staat aandacht voor de medewerkers voorop. Daarom steken de ondernemers, die zijn aangesloten bij Sazas, veel tijd en energie in het beperken van de werkdruk en het vergroten van het werkplezier van hun mensen. Bijvoorbeeld door hen te vragen naar hun mening, in gesprek te gaan en regelmatig iets extra’s te doen. ‘Dit levert veel op: betere prestaties, minder verzuim én medewerkers blijven graag bij ons werken.’
Het glastuinbouwbedrijf van de familie Verbeek in het Noord-Limburgse Velden is 10 hectare groot. In de kassen worden biologische paprika’s en tomaten geteeld. ‘Mijn oom Jac startte het bedrijf in de jaren zeventig’, vertelt Lowie Verbeek (26).
‘Later werden ook zijn broers Leo en Fons – mijn vader - eigenaar. Jac, en Leo zijn nog eigenaar, maar zitten niet meer in de directie of het managementteam. De bedoeling is dat ik het bedrijf ga overnemen met één of twee collega’s.’
Het telen van paprika’s en tomaten kost veel arbeid. Dit komt mede omdat BioVerbeek ook wel zelf producten verpakt. ‘We hebben ongeveer 40 vaste mensen in dienst. Daarnaast helpen in het weekend en vakanties zo’n 55 scholieren mee. En in de echte drukke tijden schakelen we bijna 80 uitzendkrachten in. Onze medewerkers zijn dus heel belangrijk voor ons; we kunnen niet zonder.’
Aandacht voor werkplezier
Lowie geeft toe dat het vandaag de dag niet makkelijk is om genoeg personeel te vinden. Onder andere daarom vinden de ondernemers het belangrijk dat medewerkers met plezier aan het werk zijn op hun bedrijf. ‘Wat werkplezier voor ons inhoudt? Dat iemand graag naar zijn of haar werk gaat. En dat diegene zich veilig voelt op het werk, om dingen te vragen of te proberen. De onderlinge sfeer moet goed zijn.’
Werkplezier is al lange tijd een vast onderwerp tijdens functioneringsgesprekken. ‘In zo’n gesprek vragen we hier altijd naar hoe de medewerker zich voelt op het werk en wat hij daar wel of niet fijn vindt’, zegt Lowie, die zich vooral bezighoudt met personeelszaken. ‘Ook proberen we te zorgen voor een open sfeer binnen ons bedrijf. We vragen medewerkers daarom bijvoorbeeld regelmatig hoe het gaat. Zodat mensen mij of een leidinggevende ook durven aanspreken wanneer er iets is. Het is belangrijk dat ze niet wachten totdat een functioneringsgesprek gepland staat.’
Anonieme vragenlijsten
Hoewel werkplezier altijd hoog op de agenda staat binnen het bedrijf, is Lowie op dit moment ook bezig met een speciaal project om het werkplezier van de medewerkers te verbeteren. ‘Dit is een opdracht vanuit een cursus die ik doe, maar past ook perfect binnen de filosofie van ons bedrijf.’
In oktober vorig jaar voerde hij een nulmeting uit en vroeg hij medewerkers om een cijfer te geven aan het plezier dat ze hebben in hun werk. ‘Dat kwam uit op een 7,8. Dat vond ik al heel mooi. Vanaf dat moment krijgen ze iedere twee weken een lijst met vragen hoe ze op dat moment hun werkplezier beoordelen en of er verbeterpunten zijn. Die kunnen ze anoniem invullen.’
Regelmatig noemen medewerkers dingen die beter kunnen. Als dat mogelijk is, probeert de leiding van het bedrijf daar iets aan te doen. ‘Zo zijn we laatst in gesprek gegaan met een medewerker over een vervelende gebeurtenis; hij had zijn naam namelijk wel ingevuld. Daarna was de lucht weer geklaard.’
Lowie merkt ook dat mensen meer open zijn bij het invullen van een anonieme vragenlijst dan wanneer hen persoonlijk wordt gevraagd hoeveel plezier ze hebben in hun werk. ‘En je kunt als werkgever wel het idee hebben dat je mensen voldoende werkplezier hebben, maar je weet het niet zeker zolang je het hen niet vraagt.’
Persoonlijke kaart
De ondernemers proberen er ook op andere manieren voor te zorgen dat mensen graag bij hen werken. Zo doen zij regelmatig iets extra’s voor hun medewerkers. Met Kerst ontvingen de medewerkers niet alleen cadeaubonnen van plaatselijke ondernemers, maar ook een persoonlijke kaart van de directie. ‘Er waren persoonlijke woorden voor iedere medewerker. Er werd vooral ingegaan op wat diegene in het afgelopen jaar had betekend voor het bedrijf. Dat vonden mensen heel fijn. Iemand stuurde ons bijvoorbeeld een berichtje met de tekst: ‘Het doet me goed dat er gezien wordt wat ik doe.’
Lowie heeft nog meer voorbeelden van de extra dingen die het bedrijf doet. Zo werd een tijd geleden een frietwagen gehuurd, bij het afsluiten van een periode van zwaar lichamelijk werk. ‘Daarmee willen we mensen laten zien dat we hun inzet waarderen.’
De ondernemers proberen hun medewerkers, als dat mogelijk is, ook zoveel mogelijk afwisseling te bieden in hun werkzaamheden. ‘En we doen meestal niet moeilijk als ze vrij willen zijn; ook dat ervaren ze als prettig.’
Aandacht voor werkdruk
Naast werkplezier is ook de werkdruk een punt van aandacht. Tijdens functioneringsgesprekken wordt altijd de vraag gesteld of iemand de werkdruk te hoog vindt. ‘Maar we kijken daar als ondernemers ook kritisch naar. Zo houden we bijvoorbeeld in de gaten of iemand te veel overuren maakt. En wanneer een bedrijfsleider merkt dat een medewerker niet zo lekker in zijn vel zit, gaat hij het gesprek aan om te kijken wat we kunnen doen. We hebben als bedrijf ook een coach, waarmee onze medewerkers gesprekken kunnen hebben. Over dingen op het werk, maar ook over zaken die thuis spelen.’
Lowie is ervan overtuigd dat de aandacht voor werkplezier en het voorkomen van een hoge werkdruk veel oplevert. ‘Het is moeilijk te meten, maar ik weet zeker dat medewerkers hierdoor beter presteren, minder vaak thuis blijven door ziekte en ook langer bij ons bedrijf blijven werken. Er zijn hier maar weinig mensen die overstappen naar een andere baan.’
Veel langdurig verzuim
Toch had het bedrijf afgelopen jaar een verzuimpercentage van bijna tien procent. Het ging hierbij vooral om langdurig verzuim. ‘We hebben best veel oudere medewerkers. En als die ziek worden, duurt het vaak langer voordat ze weer aan het werk kunnen. Kort verzuim hebben we bijna niet; dat komt waarschijnlijk ook door onze aandacht voor werkplezier en werkdruk. Daarnaast proberen we onze medewerkers aan te moedigen om gezonder te leven. Zo krijgen ze in de wintermaanden één keer per week verse biologische groentesoep. En we gaan een sportruimte maken bij het bedrijf, waar medewerkers vóór of na het werk kunnen sporten. Kortom: we stoppen veel energie in onze medewerkers. Zonder hen zijn we nergens.’
BioVerbeek over Sazas
BioVerbeek heeft de verzuimverzekeringen voor haar vaste medewerkers al jarenlang lopen bij Sazas. ‘Ik weet niet anders dan dat we klant zijn bij Sazas’, zegt Lowie Verbeek. ‘We hebben niet vaak contact met Sazas. Maar als er dingen of vragen zijn, loopt het goed en wordt het vlot afgehandeld.’
Ook interessant voor u:
-
Ondernemen met een blik op de toekomst. Dat is wat ze bij Ammerlaan The Green Innovator al jaren doen. Dit potplantenbedrijf teelt tropische groene planten. Als één van de eersten maakten ze gebruik van een aardwarmtebron. Daarnaast teelt het bedrijf CO2-neutraal. Dat de ondernemers zich zo bezighouden met vernieuwing zorgt dat mensen er graag willen werken: Ammerlaan heeft weinig moeite met het vinden van personeel. Ook zet de familie Ammerlaan volop in op de vitaliteit en inzetbaarheid van haar medewerkers.Klantverhaal
-
Werkplezier vergroten
Welke zaken hebben invloed op het werkplezier van uw medewerkers? En hoe kunt u daarmee omgaan, zodat u het werkplezier kunt vergroten?KENNISBANK -
De voordelen van complimenten geven aan uw medewerkers
Als u regelmatig complimenten aan uw medewerkers geeft, heeft dit meerdere voordelen. Maar een goed compliment voldoet wel aan een aantal voorwaarden. En als u uw compliment een beetje creatief wilt verpakken, hoe doet u dat dan? In dit artikel vindt u meer informatie, tips en inspiratie.