Week van de Werkstress 2024

Aantal keer gelezen:
 41
Sinds 2014 organiseren de overheid en verschillende organisaties en bedrijven de Week van de Werkstress. Dit jaar vindt deze plaats van 11 tot en met 15 november. Het doel is om werkstress te voorkomen. Dit blijft belangrijk, want werkstress heeft grote gevolgen voor zowel medewerkers als werkgevers. Als accountant is het slim om uw klanten hier op te wijzen.

Cijfers over werkstress

Bijna 1 op de 5 medewerkers voelde zich in 2023 een paar keer per maand tot zelfs dagelijks emotioneel uitgeput door hun werk (Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) 2024, TNO & CBS). Deze gevoelens kunnen leiden tot uitval.

Week van de Werkstress 2024 - Sazas

Bijna een kwart van het verzuim werd dat jaar veroorzaakt door stress. Bij 18% van de medewerkers met stress had werk hier waarschijnlijk mee te maken. Langdurige werkstress kan zelfs leiden tot een burn-out, waarbij een medewerker zich gemiddeld 300 dagen ziek meldt (ArboNed en HumanCapitalCare). Dit kost u als werkgever gemiddeld € 405,- per dag (MKB Servicedesk).

Wat is werkstress?

Werkstress betekent dat medewerkers door of tijdens het werk last hebben van stressklachten. Dit kan beginnen met een hoge hartslag, gespannen spieren en snelle ademhaling. Het kan zich verder uiten in vermoeidheid, vergeetachtigheid, spanning, snel boos worden, huilen en somberheid (NHG, 2024). Bij werkstress is de spanning die iemand ervaart niet in evenwicht met wat iemand op dat moment aankan. Dat kan door het werk komen, maar ook door de privésituatie of een combinatie daarvan.

Meer lezen over werkstress?

Werkstress heeft verschillende oorzaken en gevolgen en er zijn veel oplossingen mogelijk. Het is goed dat u zich hierin verdiept om zo uw klanten te ondersteunen. Download het whitepaper Werkstress voor accountants.

Hoe ontstaat werkstress?

Werkstress kan verschillende oorzaken hebben. Zo gaf 41,3% van de medewerkers in 2023 aan weinig autonomie (vrijheid om zelfstandig besluiten te nemen) te hebben op het werk. Daarnaast ervaarde 31,6% vaak hoge taakeisen, 26,5% een conflict, en 16,9% ongewenst gedrag op de werkvloer (NEA 2024, TNO & CBS). Ook privéomstandigheden zoals een scheiding, overleden familielid of financiële problemen kunnen stress verergeren. Sommige mensen zijn ook gevoeliger voor stress dan anderen.

Werkstress leren voorkomen en verminderen

Tijdens de Nationale Week van de Werkstress 2024 wordt er stilgestaan bij het voorkomen en verminderen van werkstress bij medewerkers. Werkgevers kunnen bijvoorbeeld zorgen voor een gezonde werk-privébalans en controleren of de werkdruk niet te hoog is. Ook kunnen ze letten op signalen van werkstress en regelmatig praten met hun medewerkers. Zo ontdekken ze waar de werkstress vandaan komt en bieden ze op tijd de juiste hulp. Denk bijvoorbeeld aan verwachtingen verduidelijken, bijspringen bij een conflict, hulp bieden bij financiële problemen of een aangepaste functie aanbieden.

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Whitepaper voorbeeld verzuimprotocol voor accountants, tips voor uw klanten

    Voorbeeld verzuimprotocol

    Een verzuimprotocol is onderdeel van het verzuimbeleid. In het verzuimbeleid staat hoe er binnen een bedrijf wordt omgegaan met verzuim en welke regels er gelden. Als accountant kunt u uw klant ook helpen bij het opstellen van een verzuimbeleid voor zijn of haar organisatie.
    whitepaper
  • Whitepaper mantelzorg, ook een zorg voor werkgevers met tips voor accountants

    Mantelzorg en werk: ook een zorg voor werkgevers

    Een mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid levert een bedrijf minder ziekteverzuim op. Met deze whitepaper kunt u uw klanten ondersteunen bij de mogelijkheden die een werkgever heeft om de werk- en privébalans van medewerkers te verbeteren.
    whitepaper