Belastingdienst publiceert ‘Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties

Aantal keer gelezen:
 116

Huurt uw klant zelfstandigen in? Controleer dan regelmatig of het toch geen arbeid in loondienst is. Zo voorkomt u dat uw klant premies voor de werknemersverzekeringen moet afdragen. Waar u op moet letten staat in de nieuwe brochure ‘Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties’ van de Belastingdienst. 

 

Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties gepubliceerd

Vanaf 1 januari 2025 controleert de Belastingdienst weer of werkgevers met schijnzelfstandigen werken. De Belastingdienst kan een naheffingsaanslag of een correctieverplichting opleggen. Ze vinden dan dat het werk dat een zelfstandige voor uw klant uitvoert, eigenlijk in loondienst had moeten gebeuren. Als dat zo is dan moet uw klant achteraf toch nog loonheffing en sociale premies betalen. net als voor medewerkers. De Belastingdienst kijkt bij de naheffing niet verder terug dan 1 januari 2025 (Brief TK, nr 280, 31311, 18 december 2024). 

Vanaf 1 januari 2026 kan de Belastingdienst ook een boete geven.  In 2025 komen er nog geen boetes. Zo krijgt uw klant de tijd om te kijken hoe het in zijn bedrijf zit met de inhuur van zelfstandigen. U kunt daarvoor de ‘Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties’ gebruiken. In deze toelichting staat het beslis- en afwegingskader van de Belastingdienst. Zo is na te gaan of een zelfstandige het werk mag doen. 

De invloed van verzuim

Verzuim is een serieus probleem dat grote gevolgen kan hebben. Niet alleen voor medewerkers, maar ook voor het bedrijf van uw klant. Ontdek welke gevolgen en hoe een verzuimverzekering kan helpen in het gratis whitepaper.

Het kan zijn dat een zzp’er of freelancer hetzelfde werk doet als de medewerkers van uw klant. Als uw klant de zelfstandigen in dienst neemt, adviseer dan om een verzuimverzekering voor de nieuwe medewerker af te sluiten. Als een medewerker ziek is, moet de werkgever namelijk het loon bij ziekte doorbetalen. Dit is gemiddeld € 405,- per dag.   

 

Het beslis- en afwegingskader van de ‘Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties’ 

Dit kader gebruikt de Belastingdienst om te weten of het gaat om werken in loondienst of niet. 

Bij werken in loondienst gaat het om gezag, arbeid en loon. Dit betekent:
  • Het is normaal dat een medewerker zich houdt aan de regels binnen uw bedrijf.
  • De werkgever betaalt het loon.
  • De medewerker doet het werk. 
Maar dit is niet alles. In de toelichting staan meer punten om te weten of het gaat om werk in loondienst of juist niet. De Belastingdienst heeft goed gekeken naar het Deliveroo-arrest. Dit is een belangrijke uitspraak van de rechter. Het ging over maaltijdbezorgers. De rechter vond dat de maaltijdbezorgers medewerkers zijn en geen zelfstandigen. De rechter gebruikte daarvoor 9 punten.

De invloed van verzuim

Verzuim is een serieus probleem dat grote gevolgen kan hebben. Niet alleen voor medewerkers, maar ook voor het bedrijf van uw klant. Ontdek welke gevolgen en hoe een verzuimverzekering kan helpen in het gratis whitepaper.
Als uw klant zelfstandigen aan het werk heeft, let dan op deze punten: 

  • Aard en duur van het werk
    Doet de zelfstandige steeds hetzelfde werk voor dezelfde werkgever? Is er wel of niet een duidelijk begin en einde aan een opdracht?

  • Werk en werktijden
    Heeft het werk een korte of lange looptijd? Vertelt uw klant precies hoe iemand het werk moet doen, of is er veel ruimte voor de zelfstandige om dat zelf te beslissen en telt alleen het eindresultaat? Bepaalt de zelfstandige zelf zijn of haar werktijden?

  • Zo kijkt de Belastingdienst of de zelfstandige eigenlijk onderdeel is van het bedrijf van uw klant
    Wordt er gewerkt in het kantoor van de werkgever? Doet de zelfstandige mee aan personeelsuitjes en teamoverleg? Kan de zelfstandige ’s avonds of ’s nachts werken of zijn er vaste werktijden? Brengt de zelfstandige zelf zijn gereedschappen en materialen mee of niet?

  • Moet het werk persoonlijk door de zelfstandige gedaan worden
    Heeft de zelfstandige de vrijheid om het werk door iemand anders te laten doen of juist niet?

  • Op welke manier zijn er (werk)afspraken gemaakt
    Is er een arbeidscontract met vaste arbeidsvoorwaarden? Of is er een overeenkomst waarover eerst onderhandeld is met ruimte voor aparte afspraken?

  • Hoe er wordt uitbetaald 
    Betaalt uw klant op rekening of is er een vast salaris?

  • Hoe hoog is de beloning
    Is de beloning hoger dan dat van de medewerkers in loondienst of hetzelfde?

  • Loopt de zelfstandige risico
    Loopt de zelfstandige het risico dat hij of zij niet betaald wordt omdat een opdracht niet doorgaat? Wordt iemand doorbetaald als hij of zij ziek is? Moet de zelfstandige het werk in zijn eigen tijd verbeteren als hij of zij iets niet goed opgeleverd heeft?

  • Ondernemerschap
    Gedraagt de zelfstandige zich als ondernemer: werkt hij of zij ook nog voor andere bedrijven? En is hij voor de Belastingdienst een ondernemer? Heeft de zelfstandige een eigen website en visitekaartjes? 
Hier kunt u de hele brochure lezen: Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties
Verder lezen over schijnzelfstandigheid? Ga dan naar de website van de Belastingdienst.
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is. 
Terug naar overzicht Nieuwsberichten

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Whitepaper voorbeeld verzuimprotocol voor accountants, tips voor uw klanten

    Voorbeeld verzuimprotocol

    Een verzuimprotocol is onderdeel van het verzuimbeleid. In het verzuimbeleid staat hoe er binnen een bedrijf wordt omgegaan met verzuim en welke regels er gelden. Als accountant kunt u uw klant ook helpen bij het opstellen van een verzuimbeleid voor zijn of haar organisatie.
    whitepaper
  • Whitepaper verzuim door persoonlijke omstandigheden, tips voor accountants

    Verzuim door persoonlijke omstandigheden

    Persoonlijke omstandigheden kunnen leiden tot situaties waarin medewerkers lichamelijke en psychische klachten ervaren. Deze klachten kunnen leiden tot verzuim. Hoe kan uw klant omgaan met dit soort situaties onder de eigen medewerkers? En wat zijn de kosten van verzuim? U leest er meer over in ons whitepaper.
    whitepaper
  • Loondoorbetaling Bij Ziekte

    Loondoorbetaling bij ziekte

    Op deze pagina leest u alles over de loondoorbetaling (het salaris) bij ziekte. U betaalt uw zieke medewerker twee jaar minimaal 70% van het laatstverdiende loon. Is er een cao van toepassing? Dan kunnen er afspraken zijn over het aanvullen van het loon tot maximaal 100%. Lees verder over loondoorbetaling bij ziekte.

    Kennisbank