Wat is een goede zithouding achter een bureau?
Lichamelijke belasting is één van de belangrijkste oorzaken van beroepsziekten en verzuim. Daarmee is lichamelijke belasting ook één van de grootste arbeidsrisico’s. Deze risico’s komen niet alleen voor bij medewerkers met lichamelijk zware beroepen, maar ook bij kantoormedewerkers. Die risico’s ontstaan omdat zij lange tijd zitten en dan vaak een slechte zithouding hebben. Veel zitten is sowieso slecht voor de gezondheid, maar urenlang in een verkeerde houding zitten vergroot de arbeidsrisico’s en de kans op beroepsziekten nog meer. Aandacht voor een goede zithouding is dus erg belangrijk voor een gezonde werkomgeving.
Oorzaken van een verkeerde zithouding
Een slechte zithouding kan verschillende oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan een stoel- of armleuning die niet goed is afgesteld. Of een bureau of beeldscherm dat te hoog of te laag staat. De gewoonte om onderuit, voorovergebogen of scheef te zitten kan ook een oorzaak zijn. U herkent een verkeerde zithouding door goed te kijken naar hoe uw medewerkers op hun stoelen zitten. Een slechte zithouding heeft gevolgen voor uw medewerkers. Ziet u dat zij geen ideale zithouding hebben, dan is het belangrijk hen te waarschuwen. U draagt hiermee bij aan een veilige en gezonde werkplek.
Gevolgen verkeerde zithouding
Wat zijn de gevolgen van een slechte zithouding? Uw medewerker kan door een verkeerde zithouding last krijgen van:
- Rug- en nekklachten;
- Branderig gevoel op de huid (weefselirritatie);
- Kortademigheid;
- Zenuw- en aderafknelling;
Zorg dat uw medewerkers op een gezonde manier kunnen zitten en moedig hen aan om regelmatig te bewegen. Zitten wordt ook wel ‘het nieuwe roken’ genoemd. Als uw medewerkers dat ook nog eens op een verkeerde manier doen, ontstaat een verhoogde kans op beroepsziekten en verzuim.
Wat is een goede zithouding achter het bureau?
Bij een goede zithouding achter een bureau is een neutrale houding van de wervelkolom en de hoeveelheid lichamelijke belasting belangrijk. Houd voor een ideale zithouding rekening met:
- Neutrale positie: ga rechtop zitten zodat de oren, schouder- en heupgewrichten recht met elkaar uitgelijnd zijn;
- Zithoogte: de zithoek van het bovenlichaam, de bovenbenen en onderbenen is minimaal 90°. Ideaal is 100°, waardoor de zithoogte iets hoger is en de zitdiepte iets korter. De voeten staan plat op de grond;
- Bureau: stel deze op ellebooghoogte af;
- Hoogte beeldscherm: recht voor u met de bovenrand van het scherm op ooghoogte;
- Toetsenbord: op een prettige afstand, op uw bureau en plat voor u;
- Muis: vlak naast het toetsenbord en voor de afwisseling soms voor het toetsenbord.
Tips voor een goede zithouding:
- Ga elk half uur even rechtop staan en beweeg;
- Rek af en toe even uit zodat de spieren los komen;
- Verander regelmatig van zithouding.
Als werkgever is het uw wettelijke plicht om te zorgen voor gezonde arbeidsomstandigheden. Een gezonde werkplek waar uw medewerkers prettig kunnen werken hoort daar ook bij. Denk hierbij aan een goede bureaustoel, een in hoogte verstelbaar bureau of nog beter: een zit-sta bureau. Zo kunnen uw medewerkers altijd van houding wisselen.
Hulpmiddelen voor een goede zithouding
Er zijn ook verschillende hulpmiddelen om te zorgen voor een goede zithouding. Een voetensteun is een oplossing als een bureau of stoel niet lager kan worden ingesteld. Een balansbal, –kussen of –kruk zorgt voor een actieve rechte houding, net als een kniestoel of een zadelzitkruk. Met de juiste hulpmiddelen kunt u beroepsziekten, verzuim en de gevolgen door een slechte zithouding zoveel mogelijk voorkomen en verminderen.
◄ Terug naar overzicht Fysiek verzuim voorkomen
Ook interessant voor u:
-
Zo stimuleert u de vitaliteit van uw medewerkers op de werkvloer
Vitaliteit zegt iets over de lichamelijke en geestelijke gezondheid van uw medewerkers. Als werkgever is het belangrijk dat u zorgt voor vitaliteit op de werkvloer. U kunt hiermee verzuim voorkomen. Sazas geeft u als werkgever tips om in gesprek te gaan over vitaliteit.Kennisbank -
Loonsom controleren en aanpassen, wanneer heeft u dat voor het laatst gedaan?
Kunt u zich nog herinneren wanneer u voor het laatst het loon van uw medewerkers aan ons heeft doorgegeven? Het is belangrijk om jaarlijks het loon van uw medewerkers te controleren. Is er iets veranderd? Geef dit dan zo snel mogelijk aan ons door.Nieuws -
Opname: webinar 'psychisch verzuim, ontwikkelingen en tips'
Liesbeth Post, HR manager bij Sazas, neemt u mee in de wereld van (psychisch) verzuim. Wat is de visie van Sazas op verzuim en wat is belangrijk in ons eigen verzuimbeleid? Wat is het verschil tussen mentaal en psychisch verzuim, en welke tips heeft zij waar u direct mee aan de slag kan in uw bedrijf?Webinar