Tips voor een goede werk-privébalans

Aantal keer gelezen:
 2368

Nu veel medewerkers thuiswerken, vervaagt de grens tussen werk en privé. Aan de ene kant biedt dat medewerkers veel vrijheid en flexibiliteit, maar het zorgt er ook voor dat ze te lang of minder efficiënt werken. Op de lange termijn kan dit zorgen voor stress, een hoger verzuim of zelfs langdurige uitval. Het is daarom belangrijk dat u als werkgever - ook op afstand - goed de vinger aan de pols houdt. Dit kan veel voordeel opleveren.

We gaan allemaal steeds meer thuiswerken. Deze trend is door de coronacrisis alleen nog maar versterkt. Dit betekent dat medewerkers moeten zoeken naar een nieuwe balans tussen werk en privé.

Tips voor een betere werk-privébalans

Het werken in een huis vol mensen kan ertoe leiden dat werk- en zorgtaken door elkaar gaan lopen. Hierdoor bestaat het gevaar dat medewerkers te lang of minder efficiënt werken. Bijvoorbeeld omdat ze worden gestoord door de kinderen, geen geschikte werkplek hebben, of moeilijk afstand kunnen doen van hun laptop of smartphone. Dat komt de productiviteit niet ten goede.


Whitepaper thuiswerken
Wilt u meer weten over thuiswerken? Bijvoorbeeld hoe u uw medewerkers zo productief en gemotiveerd mogelijk houdt en wat medewerkers van u als werkgever mogen verwachten? In de gratis whitepaper 'Thuiswerken, haal er het maximale uit voor uw bedrijf' zetten wij de belangrijkste aandachtspunten voor u op een rij. 


Download whitepaper



Voordelen

Een goede werk-privébalans heeft dan ook een positieve invloed op de prestaties van een medewerker. Maar er zijn meer voordelen. Medewerkers met een goede balans tussen werk en privé voelen zich namelijk gezonder, gelukkiger, creatiever en meer betrokken. Ook ervaren ze meer voldoening en halen ze meer plezier uit hun werk En dat zorgt er weer voor dat ze beter functioneren.

Maar ook voor het bedrijf is het belangrijk om de werk-privébalans van medewerkers in de gaten te houden. Een aantrekkelijke werkgever met aandacht voor een gezonde werk-privébalans trekt niet alleen sneller talent aan, maar is ook beter in staat om talent te behouden.

Bovendien draagt een goede werk-privébalans van medewerkers bij aan een lager verzuim. Medewerkers die in balans zijn ervaren namelijk minder stress en melden zich ook minder vaak (langdurig) ziek. Ook gaan ze minder snel weg bij een bedrijf. Kortom: aandacht voor een gezonde werk-privébalans kan veel opleveren.


Tips voor een betere werk-privébalans



1. Maak de werk-privébalans bespreekbaar

Het is belangrijk dat medewerkers steun ervaren en zich begrepen voelen. Laat uw medewerkers daarom weten dat ze altijd aan de bel kunnen trekken als het hen teveel wordt. Ook het (preventief) aanbieden van ondersteuning - bijvoorbeeld in de vorm van een workshop of coaching - kan een positieve bijdrage leveren.


2. Geef het goede voorbeeld

Medewerkers kopiëren (on)bewust het gedrag van hun baas. Vindt u het bijvoorbeeld belangrijk dat medewerkers tijdens vakanties hun mail niet beantwoorden? Doe dat dan zelf ook niet. Wilt u bijvoorbeeld vitaliteit stimuleren? Maak zelf dagelijks een wandeling en motiveer daarmee uw medewerkers om ook in beweging te komen.


3. Zorg voor voldoende sociaal contact

Een goede werk-privébalans valt of staat met voldoende sociaal contact. Zorg ervoor dat medewerkers via online meetings met elkaar in verbinding blijven. Daarnaast is het goed om eens een online borrel of quiz te organiseren. Niet alleen gezellig, maar het versterkt ook de betrokkenheid en teamspirit.

4. Stel beleid op over de werk-privébalans en wees transparant over (verlof)regelingen

Maak duidelijke afspraken over werkzaamheden en verwachtingen. Door transparant te zijn over hoe uw organisatie aankijkt tegen een gezonde werk-privébalans en inzicht te geven in de (verlof)regelingen, schept u duidelijkheid en vertrouwen. Bovendien zorgt het ervoor dat alle medewerkers op dezelfde manier worden behandeld.


5. Investeer in goede thuiswerkplekken

Niet iedereen heeft thuis een goed ingerichte werkplek. Terwijl gezond en prettig werken verzuim voorkomt. Zorg er daarom voor dat uw medewerkers de thuiswerkplek zo goed mogelijk kunnen inrichten, bijvoorbeeld door ze te ondersteunen bij de aanschaf van goed meubilair.

 


6. Houd de vinger aan de pols en zorg dat medewerkers tijdig hun rust pakken

Om een verstoorde balans te herkennen, is het belangrijk om nauw contact te houden met uw medewerkers. Zorg ervoor dat taken duidelijk en haalbaar zijn en dat medewerkers, juist in deze ongewone en stressvolle tijden, op tijd hun rust pakken.



7. Stimuleer uw medewerkers om voldoende te bewegen, ook nu ze veelal thuiswerken

Beweging is belangrijk. Je voelt je niet alleen fitter en gezonder, maar beweging verkleint ook de kans op allerlei ziekten. Zo heeft beweging een gunstig effect op hart en bloedvaten en vermindert het stress. Ook bevordert het de nachtrust en draagt het bij aan een gezond gewicht. Zorg er dus voor dat uw medewerkers niet de hele dag achter hun bureau blijven zitten. Organiseer bijvoorbeeld lunchwandelingen of biedt bedrijfsfitness aan. Stimuleer uw medewerkers om ook thuis in beweging te blijven. Fitte medewerkers presteren namelijk beter en zijn creatiever.


Werk-privébalans verslechterd door corona

Sinds de coronacrisis is de balans tussen werk en privé voor 37% van de medewerkers verslechterd. Dit blijkt uit het jaarlijkse ‘What Workers Want’-onderzoek, dat recruitmentexpert Hays in januari 2021 uitvoerde onder ruim 1.000 Nederlanders. 14% van de ondervraagden denkt dat deze balans nog verder verslechtert. En dat terwijl de werk-privébalans sinds de coronacrisis voor 61% van de medewerkers belangrijker is geworden. Voor werkgevers ligt hier dus een grote uitdaging.




Sociaal isolement

Daarnaast laat het rapport zien dat 34% van de medewerkers sociale interactie mist en zich geïsoleerder voelt. Ook heeft 14% moeite met het aanpassen aan de nieuwe werkomgeving. Bovendien denken medewerkers sinds de crisis meer na over hun leven en de positie van het werk daarin. Zo wil 34% zich laten omscholen of een andere organisatie zoeken, 19% wil vaker vanuit huis werken en 17% wil meer aandacht besteden aan gezondheid en welzijn.

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Sazas in gesprek over verzuim en corona met klant aspergekwekerij Teboza

    Teboza investeert gericht in het welzijn van medewerkers

    Aspergebedrijf Teboza is klant van Sazas en investeert gericht in goede arbeidsomstandigheden en doet er alles aan om haar mensen ‘een goed gevoel te geven’. “Toon je waardering; dat maakt het verschil!” vertelt Kim Niessen, Hoofd Personeelszaken bij Teboza.
    artikel
  • Voorkom burn-outs door de coronacrisis tips voor werkgevers - Sazas

    Voorkom burn-outs door de coronacrisis: tips voor werkgevers

    Sinds de coronacrisis is het aantal burn-outs toegenomen. Met name een (te) hoge werkdruk en onzekerheid over de toekomst zorgt voor veel stress. Ook de vervaging tussen werk en privé ervaren mensen als stressvol. Alle redenen om een burn-out, zeker tijdens de coronacrisis, te voorkomen.
    artikel