Klantverhaal De Eijk Groep: 'Keuze voor Sazas geeft rust'

Aantal keer gelezen:
 589

De Eijk Groep maakte de afgelopen jaren een flinke groei door. Toch zijn persoonlijke aandacht voor de medewerkers en een familiegevoel nog altijd erg belangrijk bij de groenvoorziener. De verzuimverzekeringen zijn al jarenlang ondergebracht bij Sazas. En ook bij verdere uitbreiding kiest het bedrijf steeds voor Sazas. ‘Je weet zeker dat alles goed geregeld is.’

De Eijk Groep bestaat uit verschillende bedrijven. De basis werd gelegd door het samengaan van twee groenvoorzieningsbedrijven; Eijkelboom BV en Boogaart Almere BV. 'Inmiddels vallen er meerdere bedrijven onder De Eijk Groep', vertelt Annegreet Tanghe, HR-manager bij de groep.

Klantverhaal De van Eijk groep

Zo werd Van Helvoirt Groenprojecten BV in Berkel-Enschot vorig jaar onderdeel van De Eijk Groep. Hierdoor groeide de onderneming naar 230 medewerkers. 'Ieder bedrijf heeft zijn eigen activiteiten, maar de kern is dat we ons richten op groenbeheer en het beheer van de openbare ruimte. We werken voor overheden, bedrijven, scholen, woningbouwverenigingen, enzovoorts.'

De Eijk Groep wil haar medewerkers een persoonlijke en betrokken werkomgeving bieden. 'Onze vestigingen in Almere, Apeldoorn, Utrecht en Berkel-Enschot tellen elk ongeveer 60 medewerkers. Iedereen kent elkaar en er is een ‘wij-gevoel’. Dit draagt bij aan een cultuur van gedrevenheid, behulpzaamheid en betrouwbaarheid; de kernwaarden van De Eijk Groep. Door medewerkers persoonlijke aandacht te geven en te voorkomen dat ze zich slechts een nummer voelen, creëren we een omgeving waarin de medewerkers zich kunnen ontwikkelen en zich gewaardeerd voelen.'

Kort en langdurig verzuim

Het laag houden van het verzuim is een belangrijk punt van aandacht bij De Eijk Groep. Volgens Annegreet ligt het kortdurende verzuim op de meeste locaties tussen de 3% en 4%. Het langdurige verzuim kwam de afgelopen jaren uit op 2,9%. 'Alleen op onze locatie in Almere hadden we wat meer langdurig verzuim. Maar over het algemeen is het verzuim laag.'

Een aparte situatie is aan de orde bij De Eijk Duurzaam Werk. Hier ligt het kortdurende verzuim op ruim 6%. ‘Bij De Eijk Duurzaam Werk werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wij vinden het belangrijk om ook deze groep mensen een kans te bieden. Maar we merken in de praktijk dat deze medewerkers zich sneller ziekmelden, ook als ze bijvoorbeeld een dag niet lekker in hun vel zitten.'

Om dit bespreekbaar te maken, organiseerde het bedrijf een toolboxmeeting. 'Dit is een effectieve manier om duidelijk te maken hoe ze met deze situaties kunnen omgaan en welke ondersteuning beschikbaar is. We werken aan een cultuur van begrip en ondersteuning. Tegelijkertijd moeten medewerkers beseffen dat het belangrijk is dat ze aanwezig zijn op hun werk. Ook vragen we mensen om eerst met hun leidinggevende te bellen wanneer ze zich niet goed voelen. Daarnaast bellen we de medewerkers die ziek zijn meestal even op. We merken dat persoonlijk contact invloed heeft op hoe lang iemand ziek is. Dit geeft medewerkers een groter gevoel van verantwoordelijkheid.'

Extra ondersteuning

Ook binnen de andere bedrijven doet De Eijk Groep veel om het verzuim laag te houden. De kleinere teams zijn hierbij heel belangrijk, benadrukt Annegreet. 'Doordat iedere vestiging 50 tot 60 medewerkers heeft, voelen de medewerkers een verantwoordelijkheid naar elkaar toe. Dat vermindert het verzuim. Wanneer zij ziek zijn, moeten hun collega’s namelijk meer werk verzetten. Maar we zeggen ook heel duidelijk: ziek is ziek. Medewerkers moeten niet bang zijn om zich ziek te melden wanneer ze zich echt niet fit voelen.'

Om verzuim te verlagen, biedt De Eijk Groep medewerkers een Periodiek Medisch Onderzoek aan. Daarnaast werkt het bedrijf samen met een mental coach en kunnen de medewerkers aankloppen bij een vertrouwenspersoon. 'Praten over problemen helpt om verzuim te voorkomen. En op deze manier houden we de sfeer binnen het bedrijf goed en zorgen we dat medewerkers zich hier prettig voelen.'

Meest sociale werkgever 2023

De Eijk Groep biedt haar medewerkers ook de kans om zichzelf te ontwikkelen. Zo kunnen zij een training kiezen uit het programma van de Eijk Academy. 'In de jaarlijkse functioneringsgesprekken wordt besproken wat een medewerker graag wil en waarover hij of zij meer kennis wil opdoen. Dat helpt hen om plezier te houden in het werk; dat is voor ons heel belangrijk.'

Ook organiseert het bedrijf ieder jaar de Eijk Academy Dag. 'Dan bieden we verschillende workshops aan. Ook leren medewerkers van diverse vestigingen elkaar kennen. Dat is belangrijk om het familiegevoel te versterken. En we stellen onze mensen hier echt centraal. Dit alles waarderen ze: niet voor niets werden we vorig jaar uitgeroepen tot meest sociale werkgever van 2023 van de arbeidsmarktregio Stedendriehoek & Noordwest Veluw. Deze prijs behaalden we doordat veel medewerkers op ons stemden.'

Eenvoudig samenwerken

De Eijk Groep heeft de verzuimverzekeringen van haar medewerkers al jarenlang ondergebracht bij Sazas. En ook voor de medewerkers van de nieuwe bedrijven die aanhaken, wordt een verzuimverzekering afgesloten bij Sazas. Niet meer dan logisch, volgens Annegreet. 'We willen alle medewerkers dezelfde verzekeringen aanbieden. Daarnaast is het fijn werken met Sazas. Doordat MijnSazas een koppeling heeft met Stigas, is ook deze partij meteen op de hoogte wanneer er een ziekmelding wordt gedaan. En als we straks overstappen naar een nieuw softwarepakket hoeft de melding alleen nog te worden ingevoerd in ons eigen systeem. Deze wordt dan automatisch doorgestuurd naar Sazas. Dat is nóg minder werk. Kortom: het is heel eenvoudig samenwerken met Sazas.'

Laagdrempelig

Annegreet vindt het ook prettig dat Sazas snel reageert op vragen of berichten. 'Het loopt allemaal vlot en soepel. Ook is Sazas goed bereikbaar, het contact is laagdrempelig. Daarnaast worden de benodigde interventies bij een zieke medewerkers automatisch door Sazas ingepland; daar heb je zelf geen omkijken naar. Dat is erg fijn, je weet zeker dat alles goed geregeld is. De keuze voor Sazas geeft rust.'

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u

  • Ga net als klant Ubink aan de slag met werkgeluk

    Klantverhaal: kwekerij Ubink over het belang van werkgeluk

    Binnen bijna een eeuw groeide familiebedrijf Ubink uit van een klein bedrijf met vier man personeel tot een internationale organisatie met twee vestigingen. Maar hoe groot het bedrijf ook is, ze houden altijd oog voor hun medewerkers en werkgeluk. Gert Ubink en zijn zoon Bas Ubink vertellen over hun handelskwekerij en wat het bedrijf doet om hun medewerkers met zoveel mogelijk plezier aan het werk te houden.
    Klantverhaal
  • Sazas, uw verzuimspecialist voor het mkb

    Verzuimverzekering

    Met onze verzuimverzekering dekt u het financiële risico van de loondoorbetaling en re-integratiekosten af.

    Verzekering