Klantverhaal: kwekerij Ubink over het belang van werkgeluk
Binnen bijna een eeuw groeide familiebedrijf Ubink uit van een klein bedrijf met vier man personeel tot een internationale organisatie met twee vestigingen. Maar hoe groot het bedrijf ook is, ze houden altijd oog voor hun medewerkers en werkgeluk. Gert Ubink en zijn zoon Bas Ubink vertellen over hun handelskwekerij en wat het bedrijf doet om hun medewerkers met zoveel mogelijk plezier aan het werk te houden.
Generatie op generatie
Het bedrijf van de familie Ubink gaat ver terug. Het werd in 1927 opgericht en bestond toen nog uit verschillende onderdelen: melkkoeien, landbouw en de teelt van verschillende planten en snijbloemen. Nu legt het bedrijf zich helemaal toe op de teelt en export van cactussen en vetplanten. Het familiebedrijf ging door de jaren heen over van generatie op generatie. Inmiddels staan de vierde en vijfde generatie samen aan het roer: broers John, Edwin en Gert. En sinds kort ook Gert zijn kinderen: Bas en Hanneke.
Interesse en betrokkenheid
Ubink heeft twee vestigingen: de hoofdvestiging in het Noord-Hollandse Kudelstaart en een productielocatie op het Spaanse eiland Tenerife. Gert: ‘In Nederland werken we met zo’n zeventig medewerkers. Wij vinden werkgeluk belangrijk en proberen daar op verschillende manieren aan bij te dragen. Bijvoorbeeld door interesse te tonen in medewerkers. Dat is weleens een uitdaging nu het bedrijf groter is, maar wel heel belangrijk. Zorg bijvoorbeeld dat je weet of iemand kinderen heeft; wat de thuissituatie is.’ Ieder jaar organiseert het bedrijf een open dag. Bas: ‘Familie en vrienden van personeel kunnen dan komen kijken. Dit kan zorgen voor meer betrokkenheid. Vooral familie van nieuwe medewerkers of ouders van scholieren met een zaterdagbaantje vinden dat erg leuk.’
Oog voor elkaar en successen
Ook voor saamhorigheid en contact tussen collega’s is oog. ‘Iedere eerste dinsdag van de maand verzorgen we een gezamenlijke lunch voor alle afdelingen. We praten iedereen dan direct bij over de ontwikkelingen binnen het bedrijf: over wat goed gaat en welke uitdagingen we zien’, vertelt Gert. ‘Ook organiseren we ieder jaar verschillende uitjes, zoals een nieuwjaarontbijt, barbecue en kerstborrel. En als we wat leuks te vieren hebben, zoals een verbouwing, vieren we dat graag samen met onze mensen. Dan is er bijvoorbeeld taart’, vult Bas aan.
< Foto: directie Handelskwekerij Ubink (tweede van links Bas, daarnaast zijn vader Gert).
Niet over de schouders meekijken
Daarnaast vindt de directie het belangrijk om hun medewerkers vertrouwen te geven. Bas: ‘Veel mensen hebben zelfstandig werk. We geven hen richtlijnen mee, maar gaan niet over hun schouders meekijken.’ Gert: ‘Bijvoorbeeld de medewerkers van de stekafdeling. Zij krijgen een overzicht van wat zij de aankomende maand moeten maken, maar kunnen zelf het werk indelen. En ja, dan gaat er weleens wat mis. Dat zien we dan als leermoment.’
Bas: ‘We proberen ook naar ideeën van medewerkers te luisteren. Bijvoorbeeld als zij een idee hebben om een proces te verbeteren. Dan denk ik vaak: laat maar zien. Maar er zijn ook beslissingen die we vanuit de directie nemen. Bijvoorbeeld om alles in de productie op dezelfde manier te laten verlopen. We vinden het dan wel belangrijk om uit te leggen waarom we daarvoor kiezen.’
Nu en in de toekomst ‘werkgelukkig’
Dat iemand nu gelukkig is op zijn of haar werk, betekent niet dat dat dit zo blijft. Daarom zet Ubink ook daarop in. ‘Ieder jaar hebben we met iedere medewerker een gesprek. Over het functioneren, maar ook over of iemand nog op zijn of haar plek zit. Als dit niet zo is, kan plaatsing in een ander team een oplossing zijn. Daar hoort dan ook een stukje opleiding bij. Zo zorgen we dat wie dat wil, zich kan blijven ontwikkelen.’
Meer dan 16 jaar klant
Handelskwekerij Ubink heeft de verzuimverzekeringen voor haar Nederlandse medewerkers ondergebracht bij Sazas. ‘We zijn al meer dan zestien jaar klant en best tevreden’, zegt Gert. Helaas is het verzuim binnen het bedrijf de afgelopen jaren gestegen. ‘We doen ons best om dit terug te brengen. Zo hebben we laatst nog een werkplekonderzoek laten uitvoeren. Ook gaan we in gesprek met medewerkers om te kijken of het werk nog passend is. Minder fysiek werk kan een oplossing zijn, waardoor we verzuim helpen voorkomen en verminderen.’
◄ Terug naar overzicht Klantverhalen
Ook interessant voor u:
-
Klantverhaal: Ammerlaan The Green Innovator over hun bedrijf, vitaliteit en inzetbaarheid
Ondernemen met een blik op de toekomst. Dat is wat ze bij Ammerlaan The Green Innovator al jaren doen. Dit potplantenbedrijf teelt tropische groene planten. Als één van de eersten maakten ze gebruik van een aardwarmtebron. Daarnaast teelt het bedrijf CO2-neutraal. Dat de ondernemers zich zo bezighouden met vernieuwing zorgt dat mensen er graag willen werken: Ammerlaan heeft weinig moeite met het vinden van personeel. Ook zet de familie Ammerlaan volop in op de vitaliteit en inzetbaarheid van haar medewerkers.Klantverhaal -
Klantverhaal BioVerbeek: 'Zonder medewerkers zijn we nergens'
Bij glastuinbouwbedrijf Verbeek in Velden staat aandacht voor de medewerkers voorop. Daarom steken de ondernemers, die zijn aangesloten bij Sazas, veel tijd en energie in het beperken van de werkdruk en het vergroten van het werkplezier van hun mensen. Benieuwd naar het hele artikel? Lees verder.Klantverhaal -
De voordelen van complimenten geven aan uw medewerkers
Als u regelmatig complimenten aan uw medewerkers geeft, heeft dit meerdere voordelen. Maar een goed compliment voldoet wel aan een aantal voorwaarden. En als u uw compliment een beetje creatief wilt verpakken, hoe doet u dat dan? In dit artikel vindt u meer informatie, tips en inspiratie.