Opiniestuk: Werkgevers, stop de controle op thuiswerkers en stuur aan op vertrouwen
Wantrouwen
Het wantrouwen in de samenleving broeit en borrelt aan alle kanten. De gevolgen van de coronacrisis, de oorlog in de Oekraïne en de hoge benzine- en voedingsprijzen zorgen voor angst en wantrouwen. Als werkgever wil je dit wantrouwen niet voeden door een strenge controle uit te oefenen op je medewerkers. Ik vind dat je de taak hebt om een veilige plek te creëren waar medewerkers zich gewaardeerd voelen voor het werk dat zij leveren. Sturen op de output van werk in plaats van sturen door middel van controle werkt veel beter. Helaas blijkt toch dat steeds meer werkgevers controlesoftware inzetten om thuiswerkers te controleren.
69% thuiswerkers onder toezicht
Begin 2021 stonden volgens softwareplatform Capterra een half miljoen werkende Nederlanders onder digitale controle. In de zomer van 2021 blijkt dat inmiddels 69% van de Nederlandse bedrijven technologie voor werknemerstoezicht heeft geïmplementeerd of dit van plan is te gaan doen. Wereldwijd is dit percentage vergelijkbaar. Als werkgever is het goed om je te realiseren dat je een keuze hebt. Ga je je medewerkers aansturen vanuit wantrouwen of vertrouwen? Kies je voor controle of doe je een beroep op de professionaliteit en zelfstandigheid van de medewerker?
Het opiniestuk gaat verder onder het volgende blok, dus vanaf 'Controledrang'.
Hoe stelt u een beleid op voor het thuiswerken?
In 'HR-beleid thuiswerken' leest u meer over thuiswerken, geven we u praktische informatie en een stappenplan om een thuiswerkbeleid op te stellen en in te voeren binnen uw bedrijf. Met deze aanpak kunt u verzuim voorkomen als uw medewerkers meer gaan thuiswerken. Download gratis het HR-beleid thuiswerken.
Controledrang
De meest recente implementatiecijfers van controlesoftware komen uit Engeland. Volgens de Britse vakbond TUC staat begin 2022 meer dan de helft van de thuiswerkers, ongeveer 60% inmiddels onder digitaal toezicht. Waar komt die controledrang vandaan? Onbewust zorgt een crisis er vaak voor dat mensen atypisch gedrag gaan vertonen. Wanneer er een crisis uitbreekt, willen we niets liever dan controle over de situatie krijgen. De corona-uitbraak dwong werkgevers om hun medewerkers zo veel mogelijk thuis te laten werken. Dit voelde voor veel bedrijven alsof zij de controle over hun medewerkers kwijtraakten dus gingen zij op zoek naar een oplossing om die controle terug te krijgen. Maar als er geen crisis was geweest, zou er dan ook zo snel gegrepen zijn naar controlesystemen om thuiswerkers in de gaten te houden? Of zouden we dan uitgegaan zijn van vertrouwen en het maken van goede afspraken over thuiswerken met de medewerker?
Productiever
Het wantrouwen dat werkgevers hebben over thuiswerken blijkt uit onderzoek ongegrond. De CNV onderzocht dat 72% van de thuiswerkenden juist productiever is dan op kantoor. Meer dan de helft vindt hun werk-privébalans verbeterd en bijna de helft omschrijft zichzelf als gemotiveerder en gezonder.
Door het digitaal controleren van thuiswerkers schieten werkgevers hun doel voorbij. Het levert medewerkers stress op, maakt minder gelukkig en minder loyaal, simpelweg omdat het vertrouwen van de werkgever ontbreekt.
Thuiswerkprotocol
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Welk voorbeeld kies je om te geven als werkgever? Werkgevers die controlesoftware gebruiken of dit overwegen roep ik op om aan te sturen vanuit vertrouwen en verantwoordelijkheid. Maak een goed thuiswerkprotocol, ga in gesprek met de medewerker, kijk waar je kunt helpen zodat thuiswerken nog aangenamer wordt. Waardering en aandacht voor je medewerker verdienen zich dubbel en dwars terug. Werkgevers hebben veel invloed op het geluk, de gezondheid en productiviteit van hun medewerkers. Stuur je personeel aan vanuit vertrouwen in plaats vanuit wantrouwen en controle. Vertrouwen vertaalt zich in een hogere productiviteit en dus meer omzet. Wantrouwen kost geld. Vertrouwen levert geld op.
Ook interessant voor u:
-
Thuiswerken kan veel opleveren voor uw bedrijf, maar kent ook nadelen. Hoe houdt u uw medewerkers zo productief en gemotiveerd mogelijk?Whitepaper
-
Meeste uitkeringen arbeidsongeschiktheid door psychische klachten
Onderzoek van het CBS toont aan dat de meeste uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid het gevolg zijn van psychische klachten. Wat kunt u als werkgever doen om uw medewerkers mentaal fit te houden?nieuws -
Opiniestuk: Jong personeel is niet zaligmakend
Bedrijven nemen graag jong personeel aan. Als je je als werkgever blind staart op het aannemen van jong personeel vanuit de gedachte dat zij weinig kans hebben op langdurige uitval, dan kom je bedrogen uit. Jonge mensen zijn bijvoorbeeld steeds vaker langdurig ziek door psychosociale klachten.In de pers