Werkstress: cijfers, oorzaken en tips voor werkgevers
Wat is werkstress?
Werkstress betekent dat medewerkers door of tijdens het werk last hebben van stressklachten. Dit kan beginnen met een hoge hartslag, gespannen spieren en snelle ademhaling. Het kan zich verder uiten in vermoeidheid, vergeetachtigheid, spanning, snel boos worden, huilen en somberheid (NHG, 2024). Bij werkstress is de spanning die iemand ervaart niet in evenwicht met wat iemand op dat moment aankan. Dat kan door het werk komen, maar ook door de privésituatie of een combinatie daarvan.
Hoe ontstaat werkstress?
Werkstress kan verschillende oorzaken hebben. Zo gaf 41,3% van de medewerkers in 2023 aan weinig autonomie (vrijheid om zelfstandig besluiten te nemen) te hebben op het werk. Daarnaast ervaarde 31,6% vaak hoge taakeisen, 26,5% een conflict, en 16,9% ongewenst gedrag op de werkvloer (NEA 2024, TNO & CBS). Ook privéomstandigheden zoals een scheiding, overleden familielid of financiële problemen kunnen stress verergeren. Sommige mensen zijn ook gevoeliger voor stress dan anderen.
Cijfers over werkstress
Bijna 1 op de 5 medewerkers voelde zich in 2023 een paar keer per maand tot zelfs dagelijks emotioneel uitgeput door hun werk (Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) 2024, TNO & CBS). Deze gevoelens kunnen leiden tot uitval.
Bijna een kwart van het verzuim werd dat jaar veroorzaakt door stress. Bij 18% van de medewerkers met stress had werk hier waarschijnlijk mee te maken. Langdurige werkstress kan zelfs leiden tot een burn-out, waarbij een medewerker zich gemiddeld 300 dagen ziek meldt (ArboNed en HumanCapitalCare). Dit kost u als werkgever gemiddeld € 405,- per dag (MKB Servicedesk).
Werkstress leren voorkomen en verminderen
Het is als werkgever belangrijk om werkstress te voorkomen en verminderen bij medewerkers. Zorg bijvoorbeeld voor een gezonde werk-privébalans en controleer of de werkdruk niet te hoog is. Let op signalen van werkstress en praat regelmatig met uw medewerkers. Zo ontdekt u waar de werkstress vandaan komt en biedt u op tijd de juiste hulp. Denk bijvoorbeeld aan verwachtingen verduidelijken, bijspringen bij een conflict of hulp bieden bij financiële problemen. U kunt ook een aangepaste functie aanbieden om werkdruk te verlichten.
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.
Ook interessant voor u:
-
Whitepaper: Medewerkers met schulden
In de whitepaper “Medewerkers met schulden” leest u alles over de oorzaken en de gevolgen van schulden en wat u hier als werkgever aan kunt doen.
Whitepaper -
Voorkomen en verminderen van stress
Wat is stress? Welke situaties kunnen tot stress leiden? Wat kan ik er aan doen?Kennisbank -
Werkstress: wat is het, wat zijn de signalen en hoe kunt u werkstress verminderen?
Bent u een werkgever met personeel in dienst? Dan krijgt u te maken met de vele uitdagingen die werkstress met zich meebrengt. In dit artikel leest u wat werkstress is en hoe u de symptomen (kenmerken) van werkstress kunt herkennen. Ook leest u hoe u werkstress binnen uw bedrijf kunt verminderen of zelfs kunt voorkomen.Kennisbank