‘Goed werkgeverschap betaalt zichzelf terug’

Aantal keer gelezen:
 645

Personeel vormt de basis van ieder bedrijf. En dat geldt zeker voor Neessen Aardbei- en Aspergeplanten, waar in drukke tijden zo’n 250 mensen aan het werk zijn. Goed werkgeverschap is voor de familie Neessen ‘niet meer dan logisch’. Omdat dit noodzakelijk is om voldoende medewerkers te vinden, maar ook omdat zij ‘vanuit hun gevoel’ goed met mensen willen omgaan. Om die reden namen zij vorig jaar een gloednieuwe woonlocatie in gebruik voor hun internationale medewerkers.

Klantverhaal Neessen - Goed werkgeverschap

Neessen Aardbei- en Aspergeplanten in Grashoek is een echt familiebedrijf. De basis voor het bedrijf werd gelegd in 1906 en inmiddels staan alweer de derde en vierde generatie aan het roer: vader Peter en moeder Elly Peter en Elly, zoons Johan en Peter en dochter Inge. ‘We doen het echt met zijn allen’, vertelt Inge van Haastert-Neessen (46). Zij is verantwoordelijk voor de administratie en het personeel. ‘We hebben ook een hele platte organisatie en de lijnen zijn kort. Een echte familiecultuur dus. Dat zorgt er ook voor dat medewer­kers zich hier snel thuis voelen.’

Neessen is een bekende naam in de aardbei- en aspergewereld: het bedrijf levert ieder jaar miljoenen aardbei- en aspergeplanten af, die naar telers in heel Europa gaan. ‘We hebben zo’n 80 hectare gereserveerd voor de vermeerdering van aardbeiplanten en opkweek van wachtbedplanten en 15 hectare voor aspergeplanten in de vollegrond. Daarnaast telen we aardbeiplanten en stekken in 12 hectare kassen, verdeeld over meer­dere plekken. Ook telen we zelf nog asperges, op een oppervlak van 20 hectare.’ Verder teelt de familie kleine aantallen tuin- en snijhortensia, maar ook gewassen als bijvoorbeeld suikerbieten, Japanse haver, Tagetes en gerst. ‘Veel producten dus en dat betekent ook dat ons bedrijf veel verschillende werkzaamheden kent. Én dat we veel arbeidskrachten nodig hebben.’

Veel verschillende nationaliteiten

Neessen heeft een kern van 15 tot 20 vaste medewerkers, die jaarrond bij het bedrijf werken en vooral leidinggevende functies hebben. Daarnaast worden vanaf februari tot na de zomer internationale werknemers ingezet. Zij komen onder andere uit Polen, Roemenië, Bulgarije, Griekenland, Portugal en Oekraïne. ‘Deze medewerkers doen veel verschillende werkzaamheden: oogsten, sorteren, inpakken, et cetera’, vertelt Inge. ‘In februari zijn we met zo’n zeventig mensen aan het werk, in de zomer zijn dat er bijna 250.’

Het bedrijf schakelt geen uitzendbureaus in om de internationale werknemers te vinden, maar regelt dit allemaal zelf. ‘Veel mensen komen al jarenlang terug om bij ons te werken. En als er iemand stopt, kent diegene vaak wel weer iemand die het werk wil over­nemen. We vinden het ook fijner om mensen zelf in dienst te nemen. Dan kun je sneller schakelen en beter je verhaal overbrengen.’


Goede arbeidsomstandigheden

Goed werkgeverschap’ is belangrijk voor de familie Neessen. Om meerdere redenen, vertelt Inge. ‘We heb­ben de mensen natuurlijk nodig om het werk gedaan te krijgen. Maar er zijn veel bedrijven die medewerkers zoeken. Als je voldoende personeel wilt vinden, moet je de zaken gewoon goed op orde hebben. Dat betekent: een goed loon, fatsoenlijke arbeidsomstandigheden én goede woonruimte voor de buitenlandse medewerkers. Daarbij willen wij ‘vanuit ons gevoel’ goed met mensen omgaan; dat is niet meer dan logisch voor ons.’

De ondernemers brengen goed werkgeverschap op verschillende manieren in de praktijk. Zo proberen ze ervoor te zorgen dat het werk lichamelijk niet te zwaar is. ‘We verwerken onze aardbei- en aspergeplanten bijvoorbeeld niet in de kas, maar in de loods. Hier kunnen de mensen de planten op stahoogte sorteren en bundelen. Daarnaast is de temperatuur prettiger dan in de kas.’

Regelen zorgverzekering

Ook worden sommige werkzaamheden - al dan niet deels - geautomatiseerd. Zo werkt het bedrijf met zelfrijdende machines, om het onkruid te wieden. ‘De medewerkers liggen hier bovenop en kunnen zo het onkruid uit de grond trekken. Ze hoeven dus niet meer te schoffelen. Ook testen we met een oogstrobot voor asperges; het oogsten van asperges is namelijk lichamelijk zwaar. Verder proberen we de mensen zoveel mogelijk afwisseling te bieden in hun werk en te voorkomen dat ze een hele dag hetzelfde moeten doen.’

Naast het zorgen voor goede arbeidsomstandigheden, regelt de familie Neessen standaard een zorgverzekering voor alle internationale werknemers. ‘Dat kost best wel wat tijd en moeite, maar dan weten we zeker dat het goed geregeld is en dat onze mensen de juiste zorg krijgen. Dat vinden we belangrijk.’


Nieuwe huisvesting

Zoals aangegeven heeft ook goede woonruimte voor de internationale medewerkers de aandacht van de ondernemers. Tot vorig jaar werd een deel van de mensen ondergebracht in woonhuizen in de buurt, ook huurde Neessen woonruimte bij andere agrarische ondernemers. ‘Maar de vraag naar woonruimte wordt steeds groter, waardoor het moeilijker werd om voldoende plekken te vinden. Daarom besloten we eigen huisvesting te bouwen. Dit gebouw, dat ruimte biedt aan 80 medewerkers, namen we vorig jaar juni in gebruik.’

De woonlocatie, die op een paar honderd meter van het bedrijf ligt, is fris, modern en van alle gemakken voorzien. Medewerkers slapen met zijn tweeën op een kamer. De kamers zijn ruim opgezet en hebben veel daglicht. Er zijn ruime en moderne keukens, sanitaire voorzieningen én het gebouw heeft volop kleur. ‘We wilden geen saai en grauw gebouw; daarom hebben de muren en deuren bijvoorbeeld frisse kleuren’, zegt Inge. ‘Ook hebben we gekozen voor meubels die warmte uitstralen. En niet onbelangrijk: het gebouw is energieneutraal.’

Meer werkplezier, lager verzuim

Volgens Inge werpt de investering in de woonruimte zijn vruchten af. ‘We merken dat internationale medewerkers nóg liever en vaker terugkomen dan voorheen. Ze noemen het gebouw ook wel ‘het hotel’. Dit helpt dus zeker wel om medewerkers aan ons te binden, net zoals alle andere dingen die we voor onze mensen doen. Ook vergroot dit het werkplezier van medewerkers en zorgt dit voor minder verzuim. Goed werkgeverschap betaalt zichzelf terug!’

 

Neessen heeft sowieso weinig verzuim, geeft Inge aan. ‘Dat is minimaal. En als onze vaste medewerkers ziek worden, is het altijd heel prettig samenwerken met Sazas. Hier hebben we al jarenlang de verzuimverzekeringen voor onze vaste mensen ondergebracht. Dat loopt soepel; we zijn tevreden!’

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Werkgeverslasten bereken voor uw klant - Sazas

    Zo berekent u de werkgeverslasten voor uw klant

    Naast het loon van de medewerkers betaalt uw klant als werkgever nog een aantal andere werkgeverslasten. Het gaat hier om de zaken die bovenop het loon komen. Bent u benieuwd om welke kosten het precies gaat? En hoe u de totale werkgeverslasten berekent? Lees er meer over in dit artikel.
    nieuws
  • Whitepaper voorbeeld verzuimprotocol voor accountants, tips voor uw klanten

    Voorbeeld verzuimprotocol

    Een verzuimprotocol is onderdeel van het verzuimbeleid. In het verzuimbeleid staat hoe er binnen een bedrijf wordt omgegaan met verzuim en welke regels er gelden. Als accountant kunt u uw klant ook helpen bij het opstellen van een verzuimbeleid voor zijn of haar organisatie.
    whitepaper