Werkstress jaagt werkgevers op kosten
Bijna 520.000 medewerkers worden ziek omdat de werkdruk te hoog is (CBS 2022). Verzuim door werkdruk duurt lang; gemiddeld 38 dagen. Ook het percentage langdurig verzuim steeg: van 7,2% in 2016 naar 9,1% in 2022. Hoog tijd dus om werkdruk en werkstress te voorkomen. Als accountant kunt u uw klant helpen door zijn of haar verzuimcijfers onder de aandacht te brengen.
Werkdruk en stress: wat kost dit?
Werkstress is erg duur voor het bedrijfsleven. Ongeveer 43% van alle verzuimkosten komt door werkstress. Als een medewerker één dag uitvalt dan kost dit gemiddeld € 250,-. Want het loon moet doorbetaald worden, en er zijn kosten van verzuimbegeleiding of re-integratie. En als de medewerker wordt vervangen of er is minder productie, dan kan dit zelfs oplopen tot € 405,- per dag. Sazas zette deze kosten voor u op een rijtje.
Waardoor komt werkstress?
Weet uw klant wat er komt kijken bij het voorkomen van verzuim? Is er in het ziekteverzuimbeleid bijvoorbeeld aandacht voor werkstress? Werkstress is namelijk beroepsziekte nummer één. Een van de oorzaken is hoge werkdruk. Andere oorzaken zijn bijvoorbeeld ruzie met collega’s, onduidelijkheid over de taakverdeling, of te weinig waardering krijgen voor het werk. Een beetje stress is niet erg. Maar als werkdruk en stress niet worden afgewisseld met rust en ontspanning, kan uitval ontstaan. Hersteltijd is dus altijd nodig. Er is ook kans op langdurig verzuim als medewerkers ontevreden zijn over het werk. Lange werktijden en weinig ontwikkelingsmogelijkheden, samen met hoge werkeisen, geeft werkstress. Als medewerkers thuis zorgen hebben, of bijvoorbeeld financiële problemen, dan kan dit de werkstress ook weer erger maken.
Langdurig ziekteverzuim
Let er als account op of uw klant aandacht geeft aan de bezetting en de werkverdeling, ongelijke kansen en de manier van leidinggeven. Zijn flexibele werktijden mogelijk, zijn er regelingen voor bijzonder verlof of kinderopvang? Omdat er personeelstekorten zijn, is het extra belangrijk om te zorgen dat medewerkers niet ziek worden. Kaart bij uw klant aan dat hij kan investeren in verzuimpreventie. Dit verdient zich terug. Als medewerkers steeds te maken hebben met moeilijke situaties op het werk, in combinatie met gebeurtenissen in de privésfeer, is er kans op burn-out, depressie of overspannenheid.
Stressfactoren:
- Hoge tijdsdruk, grote werklast
- Overwerk
- Hoge emotionele of mentale belasting
- Lichamelijk zwaar werk
- Conflicten
- Verstoorde werk-privébalans
- Baanonzekerheid
- Rolonduidelijkheid
- Te veel routine of juist te veel veranderingen in het werk
In welke sectoren en beroepen komt hoge werkdruk voor?
Verzuim door hoge werkdruk komt vaak voor bij docenten, medewerkers in de ICT en in de zorg, en bij medewerkers met een creatief- en taalkundig beroep. Opvallend is dat grotere bedrijven een hoger ziekteverzuim hebben. Kleine bedrijven hebben de laagste verzuimcijfers. Bij bedrijven met minder dan tien medewerkers is het verzuim 3,0%.
Hoe pakken werkgevers de werkdruk aan?
Uit een enquête van TNO en CBS blijkt dat 34% van de werkgevers een aanspreekpunt instelt voor medewerkers. En 48% geeft meer zelfstandigheid aan hun medewerkers. 33% verandert de manier waarop het werk wordt georganiseerd. Punten die werkstress voorkomen:
- Een prettige werksfeer
- Autonomie en inspraak
- Steun van collega’s
- Positieve relatie met leidinggevende
- Goede communicatie en constructieve feedback
- Loopbaanmogelijkheden
- Mogelijkheid tot ontwikkeling
- Waardering krijgen
- Afwisselend en verantwoordelijk werk
Wat kunnen werkgevers doen om werkdruk te voorkomen?
Uw klant kan op zoek gaan naar de knelpunten die voor werkdruk zorgen. Soms komt het door de manier van leidinggeven, door een krappe bezetting, of door hoe het werk georganiseerd is. Gesprekken tussen leidinggevenden en medewerkers helpen vaak om de knelpunten te vinden en op te lossen. Behalve het repareren van de knelpunten is het voorkomen ervan nog beter. Zonder hoge werkdruk hebben medewerkers meer plezier in het werk. Ook presteren zij dan beter.
Whitepaper: help uw klanten werkstress te voorkomen
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.
Ook interessant voor u:
-
Uw klant helpen bij verzuimpreventie?
Zo doet u datMet het voorkomen van ziekteverzuim kan uw klant veel geld besparen. Het is daarom belangrijk om verzuimpreventie met uw klant te bespreken. Hoe doet u dat? Lees het in het artikel.nieuws -
Tips voor het bespreken van verzuim binnen organisaties
Bij verzuim draait het erom hoe medewerkers en de werkgevers of leidinggevenden omgaan met ziekte. Hier kunnen vooraf afspraken over worden gemaakt en hierin zijn een aantal keuzes. Wat is de verantwoordelijkheid van de werkgever of leidinggevende en hoe wordt (mogelijk) verzuim bespreekbaar?Artikel -
Voorkomen van stress door persoonlijke omstandigheden
Er zijn heel veel persoonlijke omstandigheden die kunnen leiden tot stress. En die zelfs voor een medewerker aanleiding kunnen zijn om zich ziek te melden. Wat kan uw klant doen om verzuim door stress te voorkomen?nieuws