Commissie OCTAS pleit voor minder ingewikkelde regels over ziekte en arbeidsongeschiktheid
Het moet anders: het stelsel van de arbeidsongeschiktheid is erg ingewikkeld geworden en loopt vast vindt de commissie OCTAS. In februari presenteerde de ‘Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel’ (OCTAS) drie voorstellen om de regels over arbeidsongeschiktheid eenvoudiger te maken.
Drie verschillende ideeën voor de toekomst
OCTAS presenteert het rapport ‘Meer aandacht, vertrouwen en zekerheid’. Ze geven daarin drie varianten (voorstellen) om het arbeidsongeschiktheidsstel te verbeteren:
- Stelsel dat er nu is verbeteren
- Werk staat voorop
- Basis voor werkenden
De eerste variant versimpelt de regels die er nu zijn. Zo wordt het makkelijker voor werkgevers en medewerkers om hun plichten na te komen. Ook helpt dit om meer zekerheid te geven aan medewerkers. Want meestal weten zij niet wat hun inkomen wordt als zij na een arbeidsongeschiktheidsuitkering weer aan het werk gaan.
Met de tweede variant moet werk op de voorgrond komen. Het is belangrijk dat er gekeken wordt naar wat mensen nog wél kunnen, in plaats van wat ze niet kunnen. Begeleiding naar werk wordt nog belangrijker. Zo krijgen medewerkers meer aandacht.
De derde variant beschrijft dat er één basisuitkering komt voor alle medewerkers én zelfstandigen die niet kunnen werken omdat ze ziek zijn.
Voorstel 1: het stelsel dat er nu is verbeteren
Deze variant stelt veranderingen voor om het hele stelsel eenvoudiger te maken. Een paar voorbeelden.
- De WIA (Wet werk en Inkomen naar arbeidsvermogen) wordt één uitkering in plaats dat er verschillende regelingen zijn zoals de WGA (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten) en de IVA (Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten);
- De drempel voor de WIA wordt lager. Het
is genoeg als medewerkers minder dan 75% van hun oude loon kunnen verdienen. Nu is dat nog 65%. Dit moet ervoor zorgen dat meer mensen met lage inkomens een WIA-uitkering kunnen krijgen; - Medewerkers in de Ziektewet worden beter begeleid naar werk;
- De Eerstejaars-Ziektewet beoordeling blijft bestaan en moet beter uitgevoerd worden;
- Na twee jaar ziekteverzuim bekijkt de verzekeringsarts niet meer of iemand voor altijd arbeidsongeschikt is. Dat is moeilijk vast te stellen. De arts gaat kijken wat iemand nog wel kan, en wat hij niet meer kan;
- Kleinere werkgevers krijgen meer informatie van UWV, en er komt subsidie voor jobcoaches.
Voorstel 2: werk staat voorop
Zonder werkgevers geen werk. Maar: er moet meer aandacht komen voor re-integratie, zonder dat de medewerker zich zorgen hoeft te maken over zijn inkomen vindt OCTAS. Een paar voorbeelden van de voorstellen:
- De werkgever moet nog steeds twee jaar het loon doorbetalen van de zieke medewerker. Ook moet de werkgever zich blijven inzetten voor re-integratie. Na twee jaar komt er een toegangstoets. Voordat de uitkering start, moet eerst duidelijk zijn of de medewerker zijn/haar werk niet meer kan doen door zijn of haar ziekte of arbeidshandicap.
- Als dat zo is, dan krijgt de zieke medewerker de eerste drie tot vijf jaar een re-integratie uitkering van 70% van het oude loon. Zo is het voor de medewerker duidelijk dat hij een inkomen heeft. Hij of zij kan zich dan goed richten op de re-integratie.
- Als medewerkers hierna niet (volledig) aan het werk kunnen, dan is er een arbeidsongeschiktheidseinduitkering. Dit heet AO-einduitkering. De voorwaarden van de AO-einduitkering zijn dat iemand volledig arbeidsongeschikt is of heel veel minder gaat verdienen.
Voorstel 3: basis voor werkenden
Hier gaat het om één gelijke regeling voor iedereen die werkt. Zowel zieke medewerkers als zieke zelfstandigen komen in dezelfde regeling. OCTAS vindt aparte groepen niet nodig. Daarom stelt de commissie een basisuitkering voor. Dit maakt het stelsel minder ingewikkeld.
- Een basisuitkering voor iedereen die werkt;
- De uitkering kan nooit hoger zijn dan wat medewerkers en zelfstandigen vroeger verdienden;
- De uitkering is 70% van het sociaal minimum;
- Iedereen die meer dan 35% arbeidsongeschikt is, heeft recht op de AO-einduitkering;
- Het inkomen wordt voor medewerkers beschermd via een aanvullende verzekering. Deze aanvullende verzekering is verplicht. De overheid regelt de aanvullende verzekering;
- Zelfstandigen moeten zelf zorgen voor een aanvullende verzekering. Ze kunnen zich zelf bijverzekeren als ze meer willen ontvangen dan de basisuitkering.
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.
Wat is het arbeids-
ongeschiktheidsstelsel?
Wat is OCTAS?
Wat is de reactie
van de minister?
Ook interessant voor u:
-
Langdurig ziekteverzuim bij uw klanten voorkomen
Langdurig ziekteverzuim bij uw klanten voorkomen? Om uw klanten beter te kunnen bijstaan met raad en daad, leest u in het whitepaper onder andere meer over langdurig verzuim, verzuimkosten en wat u kunt doen om uw klanten te helpen bij het terugdringen van verzuim.whitepaper -
Het Plan van aanpak: uitleg en aandachtspunten op een rij
Is een medewerker ziek, dan moet uw klant de stappen volgens de Wet verbetering poortwachter volgen. Daarbij hoort ook het maken van een Plan van aanpak. In dit artikel legt verzuimspecialist Sazas uit wat een Plan van aanpak is en noemen we een aantal aandachtspunten.Nieuws -
Verzuim door persoonlijke omstandigheden
Persoonlijke omstandigheden kunnen leiden tot situaties waarin medewerkers lichamelijke en psychische klachten ervaren. Deze klachten kunnen leiden tot verzuim. Hoe kan uw klant omgaan met dit soort situaties onder de eigen medewerkers? En wat zijn de kosten van verzuim? U leest er meer over in ons whitepaper.whitepaper