Recht op loonkostenvoordeel (LKV) bij overname en overgang van onderneming
Komen er bij uw klant medewerkers in dienst omdat de werkgever een ander bedrijf inclusief personeel overneemt? En hebben deze medewerkers een loonkostenvoordeel? Dan neemt de medewerker zijn loonkostenvoordeel mee naar de nieuwe werkgever. Dit blijkt uit een uitspraak van de Hoge Raad, de hoogste rechter in Nederland.
Ook hoeft deze nieuwe medewerker niet opnieuw een doelgroepverklaring aan te vragen. De doelgroepverklaring blijft geldig, ook al was deze eerst voor een andere werkgever.
Advies van de Belastingdienst
De Belastingdienst heeft aangegeven welke werkgevers actie moeten ondernemen als gevolg van deze uitspraak. De uitspraak van de Hoge Raad geldt voor alle beschikkingen Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl) die op 24 mei 2024 nog niet definitief vaststonden. Dit betekent dat de werkgever op die datum nog bezig was met een bezwaar- en/of beroepsprocedure.
Ga na of uw klant bezwaar moet maken tegen de beschikking Wtl
Als uw klant al vanaf 2020 medewerkers had overgenomen, dan is het nodig om bezwaar te maken tegen de beschikking van de Belastingdienst over de Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl) 2023. Want de Belastingdienst heeft in 2023 nog geen rekening kunnen houden met de uitspraak van de hoogste rechter.
Als uw klant overgenomen medewerkers heeft uit de doelgroep, dan is er tot 1 mei 2025 de tijd om het loonkostenvoordeel bij de loonaangifte 2024 aan te vinken. (Belastingdienst, juni 2024.)
Voor welke medewerkers kunt u loonkostenvoordeel krijgen?
Voor de volgende vier doelgroepen kunt u loonkostenvoordeel krijgen:
- Oudere medewerkers (56 jaar en ouder) die een uitkering hadden;
- Medewerkers met een arbeidshandicap die nieuw in dienst komen;
- Medewerkers met een arbeidshandicap die herplaatst worden;
- Medewerkers uit de doelgroep banenafspraak en scholingsbelemmerden;
Meer informatie:
- Ga na of er medewerkers zijn voor wie uw klant LKV kan krijgen;
- Kijk of deze medewerker een doelgroepverklaring heeft die nog geldig is;
- Adviseer uw klant om deze doelgroepverklaring in de loonadministratie te bewaren;
- Vraag voor uw klant het loonkostenvoordeel aan bij de loonaangifte 2024. Of help uw klant het juiste vakje aan te vinken. Zo loopt uw klant geen loonkostenvoordeel mis;
- Tot en met 1 mei 2025 kan het loonkostenvoordeel aangevraagd worden via de loonaangifte;
- Ga in bezwaar tegen de beschikking Wtl 2023 als uw klant medewerkers heeft overgenomen vanaf 2020.
- Ga na of dit een medewerker is voor wie uw klant LKV kan krijgen;
- Zo ja dan kan deze medewerker een doelgroepverklaring aanvragen bij UWV of de gemeente;
- Adviseer uw klant om deze doelgroepverklaring in de loonadministratie te bewaren;
- Vraag voor uw klant het loonkostenvoordeel aan bij de loonaangifte 2024. Of help uw klant het juiste vakje aan te vinken. Zo loopt uw klant geen loonkostenvoordeel mis;
- Tot en met 1 mei 2025 kan het loonkostenvoordeel aangevraagd worden via de loonaangifte
De hele uitspraak van de Hoge Raad kunt u op de website van Rechtspraak lezen.
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.
Ook interessant voor u:
-
Afgeschaft en afgebouwd: aanpassingen bij de LIV en LKV
Hebben uw klanten oudere of kwetsbare medewerkers in dienst? Of medewerkers met een laag loon? Zo ja, dan zijn de loonkosten van uw klanten vanaf volgend jaar hoger. Dat komt hierdoor: de overheid schaft het lage-inkomensvoordeel (LIV) af en het loonkostenvoordeel (LKV) voor oudere medewerkers wordt afgebouwd. In plaats hiervan komen er ruimere voorwaarden bij het herplaatsen van arbeidsgehandicapte medewerkers.
nieuws -
Controleer uw beschikking premie Werkhervattingskas
Door een uitspraak van de Hoge Raad geldt de no-riskpolis ook voor ziektewetuitkeringen aan medewerkers die voor een tweede keer in dienst komen binnen vijf jaar. Dit schrijft de Belastingdienst in haar nieuwsbrief Loonheffingen 2024.
nieuws -
Voorbeeld verzuimprotocol
Een verzuimprotocol is onderdeel van het verzuimbeleid. In het verzuimbeleid staat hoe er binnen een bedrijf wordt omgegaan met verzuim en welke regels er gelden. Als accountant kunt u uw klant ook helpen bij het opstellen van een verzuimbeleid voor zijn of haar organisatie.whitepaper