Snel en eenvoudig terugbetaling Whk-premie aanvragen

Aantal keer gelezen:
 899

Werkgevers betalen premie om een deel van de kosten te vergoeden van (oud-)medewerkers die zijn uitgevallen en een uitkering krijgen. Dat wordt de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas genoemd, in het kort de premie Whk. Werkgevers die in de afgelopen jaren te veel premie betaalden, kunnen deze nu snel en eenvoudig terugvragen via een speciaal formulier van de Belastingdienst. Goed om te kijken of dit van toepassing is op uw klanten en hen hierop te wijzen. Zo voorkomt u dat zij geld mislopen.

Terugbetaling Whk Premie Aanvragen

Wat is de premie Whk?

Werkgevers betalen ieder jaar de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas. Het premiepercentage is ‘gedifferentieerd’ omdat dit voor elke werkgever anders kan zijn. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met hoe groot het bedrijf is. Daarnaast speelt mee hoeveel medewerkers in de Ziektewet of de Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) terecht zijn gekomen. De Belastingdienst laat een werkgever voor het begin van het nieuwe premiejaar weten welk premiepercentage hij of zij moet betalen.

Werkgevers betalen via de premie Whk mee aan de kosten voor medewerkers die zijn uitgevallen. Het gaat dan om (oud-)medewerkers die ziek uit dienst zijn gegaan of een WGA-uitkering krijgen. Daarom bestaat de premie Whk uit twee delen; een premie voor de Ziektewet en een premie voor de WGA.

Whitepaper: 'Voorbeeld verzuimprotcol'

Krijgt uw klant te maken met verzuim, dan is het handig om een verzuimprotocol te hebben, waarin staat welke afspraken er dan binnen het bedrijf gelden. In ons whitepaper leest u hierover, zodat u uw klant op weg kunt helpen.

Formulier voor teruggave: wanneer te gebruiken?

De Belastingdienst publiceerde begin dit jaar het formulier ‘Verzoek om teruggaaf of naheffing (nieuw of te laat vastgesteld gedifferentieerd premiepercentage Whk)’. Dit is bedoeld voor werkgevers die in de afgelopen jaren te veel of te weinig premie Whk betaalden. Dit omdat zij een ander premiepercentage Whk toepasten dan het percentage dat zij van de Belastingdienst hebben gekregen.

Zij kunnen in twee situaties vragen om een teruggave of een naheffing van het verschil tussen het al betaalde en het nieuwe premiebedrag:

  • Een werkgever kreeg te laat een gedifferentieerd premiepercentage Whk. Dat betekent na 1 januari of bij een startende ondernemer nadat de eerste belastingaangifte is gedaan. Het percentage dat de werkgever heeft ontvangen, verschilt van het percentage dat hij of zij gebruikte in de aangifte loonheffingen.
  • Een werkgever heeft wel op tijd een gedifferentieerd premiepercentage Whk gekregen, maar maakte hier bezwaar tegen. Daarom heeft de Belastingdienst het premiepercentage veranderd.

Whitepaper: 'Voorbeeld verzuimprotcol'

Krijgt uw klant te maken met verzuim, dan is het handig om een verzuimprotocol te hebben, waarin staat welke afspraken er dan binnen het bedrijf gelden. In ons whitepaper leest u hierover, zodat u uw klant op weg kunt helpen.

Terugbetaling over meerdere jaren

Werkgevers in deze twee groepen kunnen de Belastingdienst via het formulier vragen om terugbetaling van de te veel betaalde premie. Dat is mogelijk voor de jaren 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 en 2024. 

Via het formulier is teruggave snel en eenvoudig te regelen. Werkgevers hoeven geen correcties meer te versturen voor de premie Whk. Dit verlaagt de lastendruk voor hen.

Voorkom dat uw klanten geld mislopen

Heeft u klanten op wie een teruggave van Whk-premie van toepassing is of gaat zijn? Wijs hen dan op het speciale formulier. Of vul dit voor hen in, om te voorkomen dat zij geld mislopen. U kunt het formulier downloaden via de website van de Belastingdienst.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Whitepaper langdurig verzuim bij uw klanten voorkomen, tips voor accountants

    Langdurig ziekteverzuim bij uw klanten voorkomen

    Langdurig ziekteverzuim bij uw klanten voorkomen? Om uw klanten beter te kunnen bijstaan met raad en daad, leest u in het whitepaper onder andere meer over langdurig verzuim, verzuimkosten en wat u kunt doen om uw klanten te helpen bij het terugdringen van verzuim.
    whitepaper
  • Beschikking whk mogelijk onjuist bij no-riskpolis

    Controleer uw beschikking premie Werkhervattingskas

    Door een uitspraak van de Hoge Raad geldt de no-riskpolis ook voor ziektewetuitkeringen aan medewerkers die voor een tweede keer in dienst komen binnen vijf jaar. Dit schrijft de Belastingdienst in haar nieuwsbrief Loonheffingen 2024. 

    nieuws