
Is een vertrouwenspersoon verplicht?
Het aanbieden van een vertrouwenspersoon voor uw bedrijf is op dit moment nog niet wettelijk verplicht. Wel ligt er een wetsvoorstel over de vertrouwenspersoon bij de Eerste Kamer. Toch is het slim om uw medewerkers nu al de mogelijkheid te bieden om te praten met een vertrouwenspersoon. In dit artikel leest u waarom dat belangrijk is en wat er in het wetsvoorstel staat.
Een vertrouwenspersoon is een onpartijdig en vertrouwelijk aanspreekpunt voor medewerkers met problemen op hun werk. Als werkgever kunt u problemen en ongewenst gedrag op het werk namelijk nooit helemaal voorkomen. Het is dan fijn als medewerkers ergens terechtkunnen met hun verhaal en kunnen ontdekken wat hun mogelijkheden zijn om het ongewenste gedrag te stoppen

Wat zegt de Arbowet over de vertrouwenspersoon?
Ook de Arbowet gaat in op ongewenst gedrag. Volgens deze wet bent u als werkgever namelijk verplicht om de veiligheid van uw medewerkers voorop te stellen en hier een PSA-beleid voor op te stellen. Maar in de Arbowet staat nog geen regel die precies aangeeft dat u daarvoor een vertrouwenspersoon moet aanbieden.
Waarom wil de politiek een vertrouwenspersoon verplicht maken?
In 2020 hebben partijen in de Tweede Kamer een wetsvoorstel ingediend om een vertrouwenspersoon voor bedrijven verplicht te stellen. Dit deden zij omdat cijfers laten zien dat ongewenst gedrag, zoals pesten en intimidatie, op veel werkplekken voorkomt (Initiatiefvoorstel-Maatoug Verplichtstelling vertrouwenspersoon). Maar uit onderzoek blijkt dat, zelfs een paar jaar later, 1 op de 7 medewerkers aangeeft geen vertrouwenspersoon op het werk te hebben (CNV, 2022). De politiek vindt dat werkgevers genoeg tijd hebben gehad om de veiligheidsregels in de Arbowet zelf in te vullen. Deze wet uit 1986 vraagt volgens hen om een nieuwe aanpak, duidelijke regels en dus een verplichte vertrouwenspersoon.
De wet verplichtstelling vertrouwenspersoon
In 2023 heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel over de vertrouwenspersoon aangenomen. Het voorstel ligt nu bij de Eerste Kamer. Als de Eerste Kamer akkoord gaat met het wetsvoorstel, wordt de wet officieel. Of een vertrouwenspersoon al verplicht wordt in 2025 is op dit moment nog niet bekend.
Voor wie is de verplichting van de vertrouwenspersoon?
Kort gezegd houdt het wetsvoorstel over de verplichtstelling van de vertrouwenspersoon in dat bedrijven met minimaal 10 medewerkers verplicht een interne (binnen het bedrijf) of externe (buiten het bedrijf) vertrouwenspersoon aan moeten stellen. Als de Eerste Kamer akkoord gaat met het wetsvoorstel, wordt de wet officieel.

Ook medewerkers staan achter de verplichting van een vertrouwenspersoon
Uit een peiling (meting) van EenVandaag (2023) blijkt dat 70% van de medewerkers positief is over een verplichte vertrouwenspersoon. Wel geven de meeste medewerkers in de peiling aan het liefst te praten met een externe vertrouwenspersoon. Ze verwachten dat deze onafhankelijker is. Werkgevers waren minder enthousiast over de wet vertrouwenspersoon. Zij waren vooral bang voor veel administratie en hoge kosten. Een interne vertrouwenspersoon opleiden en laten werken kan inderdaad veel tijd en geld kosten. Daarom heeft de politiek bepaald dat bedrijven ook een externe vertrouwenspersoon mogen inhuren, bijvoorbeeld via een branchevereniging of arbodienst.
Een externe vertrouwenspersoon inhuren via Sazas
Hoewel een vertrouwenspersoon op dit moment nog niet wettelijk verplicht is, wordt dit steeds meer gezien als een teken van goed werkgeverschap. U voldoet hiermee niet alleen aan uw zorgplicht, maar helpt ook om een veilige en fijne werksfeer te bieden. Zo kunt u klachten en verzuim dat ontstaat door ongewenst gedrag zo veel mogelijk voorkomen. Via Sazas kunt u een ervaren, gecertificeerde externe vertrouwenspersoon inhuren.
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.
Ook interessant voor u
-
PSA staat voor de hoeveelheid stress en druk die medewerkers voelen, ontstaan door bijvoorbeeld ongewenst gedrag of een hoge werkdruk op hun werk. Maar hoe voorkomt en herkent u PSA zo goed mogelijk? En wat doet u als het toch speelt binnen uw bedrijf?Kennisbank
-
Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA): stappenplan voor een beleid
Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) tegengaan, hoe doet u dat? Een goed PSA-beleid kan hierbij helpen. Als verzuimspecialist helpen wij u daar graag bij. In ons stappenplan leest u stap voor stap de onderdelen van dit beleid en hoe u dit beleid zelf kunt opstellen.whitepaper -
Whitepaper: Pesten op het werk
Pesten op het werk is een groot probleem. Hoe maakt u pesten bespreekbaar en wat kunt u doen wanneer één van uw medewerkers pest of gepest wordt? Lees er meer over in dit whitepaper.Whitepaper