Hoe organiseer je het kantoor volgens de anderhalve meter-richtlijn?
Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat ruim twee derde van de Nederlanders op het werk of in de supermarkt last heeft van mensen die te dichtbij komen. De meeste mensen werken nu nog thuis. Maar met de langzame versoepeling van de regels na de intelligente lockdown denken bedrijven inmiddels aan een nieuwe inrichting van de werkvloer. De anderhalve meter-samenleving blijkt in de praktijk een moeilijk verhaal en in het bijzonder in het geval van een kantoortuin. Toch is het verstandig dat u als werkgever het kantoor zo inricht dat het een gezonde en veilige werkplek is voor uw medewerkers. Houd hierbij de volgende thema’s voor ogen: afstand, hygiëne en bescherming. U leest hier over hoe de anderhalve meter-samenleving bij Sazas eruitziet. Hieronder leest u algemene informatie om uw kantoor in te richten volgens de richtlijnen.
De nieuwe kantoorinrichting
U doet er bij het inrichten van het kantoor volgens het nieuwe normaal goed aan om de plattegrond van de werkvloer grondig te bestuderen. Vergaderruimtes, kantines, toiletten: het zijn ruimtes waar mensen bij elkaar komen. Looppaden zijn vaak niet breed genoeg om de verplichte anderhalve meter afstand te houden. Liften en trappenhuizen kunnen niet samen worden gebruikt. Dit zijn zaken waar u tegenaan loopt als het gaat om een veilige en gezonde werkomgeving volgens de nieuwe norm. U kunt voor de inrichting van het kantoor de volgende maatregelen nemen:
- Een inloopmat of waarschuwingsbord bij de ingang met een tekst over afstand houden en eventueel verboden toegang voor medewerkers met een verkoudheid/ziekteverschijnselen.
- Stickers op verschillende oppervlakken met waarschuwingen over: afstand houden, geen handen schudden, handen wassen, niezen in de binnenkant van de elleboog, looprichting.
- Eenrichtingsverkeer bij te smalle doorgangen. Dit kan bijvoorbeeld door stickers op de vloer met teksten en pijlen.
- Stoelen/zitplekken verwijderen of afzetten met lint om gebruik ervan te voorkomen.
- Receptie/balie dieper maken of voorzien van spatscherm eventueel met een tafel of paaltjes met ketting ervoor. De wachtruimte met zitplekken op gepaste afstand. De vloer voorzien van wachtlijnen en waarschuwingsstickers. Zo mogelijk desinfecterende gel en tissues op een centrale plek. Stel een maximaal aantal bezoekers tegelijk aan de balie in en bedien zo mogelijk de toegangsdeur op afstand.
- De ruimte waar de koffieautomaat staat voorzien van wachtlijnen op de vloer en waarschuwingsstickers op ooghoogte, reinigingsdoekjes en/of desinfecterende handgel. Een andere optie is de ruimte te sluiten en de koffie rond te brengen.
- Pas de kantine of lunchruimte aan volgens de richtlijnen. Denk aan spatschermen, wachtlijnen, aangeven van de looprichting en het beperkte gebruik van zitplaatsen vanwege de anderhalve meter afstand. Maar ook lunchshifts.
- Reinig de toiletten regelmatig en grondig gereinigd en voorzie ze van waarschuwingsstickers met 'handen wassen/toilet netjes achterlaten'.
- Voorzie liften en trappen van waarschuwingsborden en stickers. Reinig deur-/drukknoppen regelmatig.
De werkplek volgens de nieuwe richtlijnen
Uit onderzoek blijkt dat door de anderhalve meter-regel zes op de tien werkplekken niet bruikbaar is. Door de vereiste afstand moet de helft van de werkplekken leeg blijven, waardoor een deel van de medewerkers (om en om) zal (moeten) blijven thuiswerken. Bureaus worden bij voorkeur niet (meer) gedeeld, wat het aantal bruikbare werkplekken halveert. Eén vaste werkplek per medewerker moet dagelijks grondig worden schoongemaakt. Daarom is het belangrijk dat iedereen een eigen muis en toetsenbord heeft. Er bestaan werkplekmanagementapps om werkplekken te beheren: van reserveren tot vrijgeven.
Een werkplek volgens de anderhalve meter-regel is:
- Een vaste en geen flexwerkplek in verband met de hygiëne dat los staat van andere bureaus of bureaus die om en om worden gebruikt.
- Voorzien van een (plexiglas) spatscherm/halfhoge tussenwanden of geblokkeerd vanwege de anderhalve meter afstand-regel.
- Voorzien van een wegwerpbureau-onderlegger (waarop tips en coronarichtlijnen)
- Voorzien van een persoonlijke desinfectiekit om de werkplek goed schoon te houden. Hanteer hierbij strikt een clean desk policy.
- Voorzien van een cirkel rondom het bureau die de te houden afstand aangeeft
- Schoon en wordt regelmatig grondig gereinigd.
- Vrij van collega’s met gezondheidsklachten, zoals verkoudheidsklachten.
Aanpassingen om verantwoord te vergaderen
Door vergaderruimtes aan te passen kunnen zij aan de anderhalve meter-maatregel voldoen. Dit kan door stoelen te verwijderen of af te zetten met lint. Het is belangrijk om ruimtes na elke vergadering grondig te reinigen. Hierdoor kunnen de ruimtes alleen niet meer optimaal worden gebruikt. Online vergaderen kan uit praktische overwegingen een uitkomst bieden.
Ook interessant voor u
-
Om te voldoen aan de arbowetgeving moet u een aantal maatregelen treffen op het gebied van preventie en veiligheid. Zo bent u wettelijk verplicht om regelmatig een Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E) uit te voeren. Ook moet u uw medewerkers een preventiespreekuur aanbieden.Wet en regelgeving
-
Whitepaper: 'Thuiswerken: Haal er het maximale uit voor uw bedrijf'
Thuiswerken kan veel opleveren voor uw bedrijf, maar kent ook nadelen. Hoe houdt u uw medewerkers zo productief en gemotiveerd mogelijk?Whitepaper