Minder lichamelijke klachten thuiswerkers
Thuiswerken is inmiddels heel gewoon bij veel bedrijven. Dat is niet alleen makkelijker en soms nuttiger voor medewerkers, maar ook goed voor hun gezondheid. Onderzoek van de Nederlandse Arbeidsinspectie toont namelijk aan dat medewerkers die veel thuiswerken minder vaak klachten hebben aan hun arm, nek, schouders (KANS-klachten) en rug dan medewerkers die alleen op kantoor werken. Thuiswerken heeft ook andere voordelen.
Sinds de coronacrisis is 44% van de medewerkers méér gaan thuiswerken, zo blijkt uit onderzoek van het kennisinstituut KiM4. En nog steeds staan veel bedrijven thuiswerken toe. Of ze voeren een hybride werkvorm in. Dat betekent dat medewerkers deels op kantoor en voor een deel thuis of op een andere plek werken.
Maar net als op kantoor, brengt thuiswerken ook risico’s met zich mee. Denk hierbij aan de lichamelijke belasting door het vele werken achter een beeldscherm. Maar ook psychische klachten door werkdruk zijn een risico. Volgens de Arbowet is de werkgever verantwoordelijk voor het voorkomen van deze klachten.
Weinig lichamelijke en mentale klachten
Is thuiswerken nu beter dan altijd op kantoor werken? Uit onderzoek uit 2023 van de Nederlandse Arbeidsinspectie blijkt dat de meeste medewerkers veel voordeel ervaren van het thuiswerken. Ze hebben weinig lichamelijke en psychische gezondheidsklachten, die ontstaan door het thuiswerken. Het onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat thuiswerkers minder vaak last hebben van arm, nek, schouders (KANS-klachten) en rug. 28-35% van de ondervraagde thuiswerkers gaf aan minstens één KANS-klacht te hebben.
Geen eenzaamheid onder thuiswerkers
In onderzoeken die werden uitgevoerd tijdens de coronacrisis, was veel aandacht voor eenzaamheid onder thuiswerkers. Het genoemde onderzoek van de Nederlandse Arbeidsinspectie werd na de lockdown uitgevoerd. Uit dat onderzoek blijkt dat thuiswerkers zich niet of nauwelijks alleen voelen. Daarbij helpt het wanneer het bedrijf momenten inplant waarop medewerkers en leidinggevenden kunnen bijpraten.
Voor- en nadelen van thuiswerken
Thuiswerken heeft voordelen voor medewerkers, en dus ook voor u als werkgever. Uit het onderzoek van de Nederlandse Arbeidsinspectie blijkt dat thuiswerkers geen hoge werkdruk ervaren en niet meer overuren maken dan gemiddeld. Leidinggevenden vinden het regelen op afstand soms wel lastig. Daardoor voelen zij extra werkdruk. Ook werkgevers hebben moeite met sommige kanten van het thuiswerken: ze vinden het bijvoorbeeld moeilijk dat ze niet zien wat er thuis gebeurt. Ook is het voor hen niet altijd duidelijk wat de verantwoordelijkheden zijn van de werkgever en van de medewerker die thuiswerkt.
Toch blijkt uit het onderzoek dat werkgevers maatregelen willen nemen om te zorgen dat mensen gezond thuiswerken. Maar ze komen vaak pas in actie wanneer medewerkers aangeven dat ze problemen hebben bij of door het thuiswerken.
Lichamelijke klachten bij thuiswerkers voorkomen
Zoals al aangegeven, heeft de werkgever volgens de Arbowet een zorgplicht. Dat betekent dat u verplicht bent om voor een veilige en goede (thuis)werkplek te zorgen. De kosten voor het inrichten hiervan komen ook voor uw rekening. Maar daar staat ook iets tegenover: een goede thuiswerkplek zorgt ervoor dat uw medewerkers productiever zijn en voorkomt lichamelijke klachten, en daarmee mogelijk ook verzuim.
Tips voor een goede thuiswerkplek
De volgende tips helpen bij het zorgen voor een veilige en goede thuiswerkplek voor uw medewerkers:
- Zorg dat uw medewerkers thuis een speciale plek inrichten om rustig te kunnen werken.
- Een goede bureaustoel en bureau zijn stap één. Zorg dat uw medewerkers hun stoel en bureau op de juiste hoogte instellen.
- Voldoende (dag)licht is belangrijk om goed te kunnen werken.
- Maak afspraken met medewerkers over de werktijden.
- Zorg voor momenten dat thuiswerkers even kunnen kletsen met andere collega’s, ook over andere dingen dan werk. Op die manier voelen zij zich minder alleen.
- Plan regelmatig een gesprek met medewerkers die thuiswerken, om te vragen hoe het met hen gaat.
- Geef uw medewerkers tips hoe ze goed en veilig kunnen thuiswerken. Deel deze tips op het intranet of in een nieuwsbrief met medewerkers. Geschikte tips vindt u in het whitepaper 'Thuiswerken, haal er het maximale uit voor uw bedrijf'.
In onze 'Thuiswerken Arbochecklist' staat onder andere wat een goede zit- en werkhouding is en hoe u dat bereikt.
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.
Ook interessant voor u:
-
Kort, middellang en lang verzuim: wat houdt dit in en wat betekent het voor uw organisatie?
Kijken we naar verzuimduur, dan zijn er drie soorten verzuim: kort, middellang en lang verzuim. We leggen uit wat het betekent en wat de gevolgen zijn voor het verzuimbeleid van uw organisatie.Kennisbank -
Waarom is een goede zithouding belangrijk?
Naast lichamelijk werk vormt ook lange tijd achter elkaar zitten een probleem. Door een verkeerde zithouding kan uw medewerker lichamelijke klachten krijgen die zelfs kunnen leiden tot verzuim. Zorg er dus voor dat uw medewerker een goede zithouding heeft.Kennisbank -
Meer bewegen op het werk: 5 tips voor medewerkers
Mensen met een zittend beroep zitten vaak urenlang op een stoel. Om de risico’s op verzuim zoveel mogelijk te voorkomen, is het als werkgever belangrijk om uw medewerkers te stimuleren om meer te bewegen.Kennisbank