Verzuim door stress neemt toe
Veel medewerkers vallen uit doordat zij lange tijd te maken hebben met stress. In 2023 werd bijna een kwart van het ziekteverzuim hierdoor veroorzaakt. Dat blijkt uit cijfers van ArboNed en HumanCapitalCare. Bij 18% van medewerkers met stress speelt werk waarschijnlijk een rol. Onderzoek van TNO en het RIVM laat zien dat werkstress de komende jaren zal toenemen. Dit kan leiden tot hogere verzuimkosten voor uw bedrijf. Het is daarom belangrijk om werkstress op tijd te herkennen en in actie te komen als dat nodig is.
Een groot aantal medewerkers ervaart lange tijd stressklachten. Bijna een kwart van al het verzuim in 2023 kwam dan ook door spanning, overspannenheid of een burn-out. Dat komt naar voren uit cijfers van ArboNed en HumanCapitalCare. Deze arbodienstverleners zijn onderdeel van HumanTotalCare en werken samen voor ongeveer 1 miljoen medewerkers. Het langdurige verzuim - dit is verzuim van meer dan 6 weken - door stress ging in 2023 met 11% omhoog vergeleken met 2022.
Er zijn volgens de arbodienstverleners wel verschillen tussen groepen medewerkers. Vooral medewerkers tussen de 25 en 45 jaar vallen uit door stress en dan met name in het onderwijs, de gezondheidszorg en het openbaar bestuur. Bij medewerkers die parttime werken heeft het verzuim vaker te maken met stress (26%) dan bij mensen die fulltime werken (22%). Ook laten de cijfers zien dat vrouwen zich vaker ziekmelden door stressklachten dan mannen. Het verzuim door stress bij bedrijven met meer dan 250 medewerkers ligt 20% hoger dan bij kleinere bedrijven. De stress die medewerkers hebben, heeft in 18% van de gevallen waarschijnlijk te maken met werk, zo geven bedrijfsartsen van ArboNed aan. Bij 46% heeft het werk niet meteen iets te maken met de stressklachten.
Oorzaken van (werk)stress
Werkdruk, heftige gebeurtenissen of ongewenst gedrag op de werkvloer kunnen op het werk zorgen voor stress. Als medewerkers lange tijd veel stress hebben door hun werk, zorgt dat voor een grotere kans op verzuim en arbeidsongeschiktheid.
Volgens HumanCapital Care laat onderzoek ook zien dat een gebeurtenis in het persoonlijke leven van een medewerker vaak grote gevolgen heeft voor het werk. Dan gaat het bijvoorbeeld om mantelzorg naast het werk, een scheiding of zorgen over geld. Daarnaast kunnen onder andere het karakter en de leefstijl van een medewerker een rol spelen en zorgen voor werkstress.
Meer werkstress in de toekomst
Werkstress is niet iets tijdelijks; TNO en het RIVM verwachten dat medewerkers de komende 20 jaar meer werkstress zullen krijgen. Dat komt door meerdere ontwikkelingen, zoals:
- Mensen die werken worden steeds ouder;
- Het combineren van werk en mantelzorg;
- Een tekort aan medewerkers;
- Het geven van flexibele contracten;
- Werken voor online platforms (bijvoorbeeld Uber of Thuisbezorgd);
- Kunstmatige intelligentie;
- De druk om te presteren.
Dit blijkt uit ‘Toekomstverkenning Gezond en Veilig Werken’, die TNO en het RIVM uitvoerden voor het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
De verschillende ontwikkelingen staan niet op zichzelf. Deze kunnen elkaar versterken en versnellen of juist niet. Maatregelen om werkstress te verminderen, moeten zich daarom richten op meerdere ontwikkelingen.
Gevolgen voor u als werkgever
Medewerkers die door (werk)stress thuis komen te zitten, kunnen volgens ArboNed en HumanCapitalCare gemiddeld 240 dagen niet of niet al hun uren werken. Een medewerker met een burn-out meldt zich gemiddeld zelfs 300 dagen ziek. Dat heeft gevolgen voor de medewerker zelf, maar ook voor uw bedrijf. Een zieke medewerker kost u als werkgever gemiddeld € 405,- per dag (MKB Servicedesk). Dat heeft dus veel invloed op het resultaat van uw bedrijf. Zeker wanneer meer medewerkers tegelijk ziek zijn en langere tijd niet kunnen werken.
Werkstress voorkomen: wat kunt u doen?
U kunt als werkgever veel doen om te voorkomen dat medewerkers uitvallen door (werk)stress. Het is sowieso goed om aandacht te hebben voor de genoemde ontwikkelingen. Daarnaast nog enkele tips om werkstress te voorkomen:
- Ga regelmatig in gesprek met uw medewerkers. Hoe gaat het hem of haar? Weet hij of zij wat er wordt verwacht? Zijn er problemen? Hoe is de thuissituatie? Zorg voor een veilige omgeving waarin medewerkers zich op hun gemak voelen en hun mening durven te geven.
- Geef regelmatig complimenten. Mensen presteren beter als ze zich gewaardeerd voelen.
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.
Ook interessant voor u:
-
Een hoge werkdruk verlagen: hoe doet u dat?
Werkdruk ontstaat als een medewerker niet aan de eisen kan voldoen die worden gesteld. In dit artikel leest u drie manieren om een hoge werkdruk te verlagen.Kennisbank -
Psychisch verzuim herkennen en signaleren
Meer dan de helft van het verzuim in Nederland is psychisch. Maar hoe herkent u de symptomen van psychisch verzuim?Kennisbank -
Werkstress door de ogen van een bedrijfsarts en een re-integratieadviseur
Werkstress zorgt voor grote problemen in bedrijven. Hoe kunt u er als werkgever het beste mee omgaan in uw bedrijf? En welke medewerkers zijn mogelijk extra vatbaar voor werkstress? Sazas sprak een bedrijfsarts en een re-integratieadviseur over dit onderwerp. Lees hun praktijkverhalen.WHITEPAPER