Kabinet: verlofstelsel moet eenvoudiger, begrijpelijker en toegankelijker worden

Aantal keer gelezen:
 463

Het kabinet wil het verlofstelsel eenvoudiger maken. De regels voor het opnemen van verlof zijn nu namelijk ingewikkeld en onduidelijk. Hierdoor weten medewerkers niet altijd van welke regeling ze precies gebruik kunnen maken. Het nieuwe stelsel moet daar verandering in brengen. Dit moet mensen helpen om een betere balans te krijgen tussen werk en privé. Het levert ook voordeel op voor werkgevers: het verzuim zal waarschijnlijk dalen, daardoor heeft uw klant minder (administratie)kosten. 

Kabinet wil eenvoudiger verlofstelsel

De regels voor verlof zijn langzamerhand steeds uitgebreider en onduidelijker geworden. Het Kabinet stelt daarom voor om de 10 verschillende regelingen voor verlof bij elkaar te brengen in 3 duidelijke regelingen. Dat gebeurt op advies van de Sociaal-Economische Raad.

Het kabinet wil 3 soorten verlof opnemen in het nieuwe verlofstelsel. Deze aanpassing moet het verlofstelsel eenvoudiger, begrijpelijker en toegankelijker maken. Zo moet het voor medewerkers makkelijker zijn om verlof op te nemen. Dit zorgt voor een betere balans tussen werk en privé. Bijvoorbeeld voor medewerkers die naast hun baan zorgen voor kinderen of mantelzorger zijn voor een naaste.

Whitepaper 'Mantelzorg en werk'

Bijna 2 miljoen Nederlanders combineren mantelzorg met hun werk. De kans is dus groot dat er bij uw klanten ook mantelzorgers werken. Hoe kan uw klant hen ondersteunen en wat zijn de verlofregels hiervoor? Lees het in ons whitepaper.

Wat betekent het nieuwe verlofstelsel voor werkgevers? 

Een eenvoudiger verlofstelsel heeft voordelen voor werkgevers. Het Kabinet wil ervoor zorgen dat bij alle 3 de soorten verlof dezelfde voorwaarden en administratieve regels gelden. Dat is niet het geval bij de regels die nu gelden. De nieuwe regelingen zorgen daardoor voor minder administratie. Hierdoor dalen ook de kosten voor werkgevers, zo is onder meer te lezen in de brief die werd gestuurd aan de Tweede Kamer.

Het nieuwe verlofstelsel zal daarnaast leiden tot minder verzuim. Wanneer medewerkers makkelijker verlof kunnen opnemen, kunnen zij werk en privé - en bijvoorbeeld mantelzorgtaken - beter combineren. Hierdoor vallen zij minder snel uit. Ook dit scheelt kosten voor werkgevers.

Wat is de status van de plannen?

Demissionair minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stuurde in april van dit jaar een brief naar de Tweede Kamer met een voorstel voor een eenvoudiger verlofstelsel. Het nieuwe Kabinet pakt het voorstel waarschijnlijk straks, samen met de Tweede Kamer, op en werkt dit verder uit.

De soorten verlof in het nieuwe verlofstelsel

  1. Zorg voor kinderen

    Medewerkers kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van deze regelingen bij de geboorte van een kind. Maar ook wanneer ze moeten zorgen voor jonge kinderen of bij adoptie en pleegzorg.

  2. Zorg voor familie en vrienden

    Hieronder vallen het kortere en langere zorgverlof. Medewerkers kunnen dit bijvoorbeeld gebruiken om mantelzorg te bieden.

  3. Persoonlijke situaties

    Hierbij gaat het om verlof dat kort duurt. Een medewerker kan dit onder andere opnemen wanneer hij of zij niet kan werken door onverwachte of zeer bijzondere situaties. Bijvoorbeeld bij het overlijden van een familielid, noodsituaties thuis of wanneer een medewerker naar de dokter moet met een familielid.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Gepubliceerd op:
 
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven:

Ook interessant voor u:

  • Whitepaper voorbeeld verzuimprotocol voor accountants, tips voor uw klanten

    Voorbeeld verzuimprotocol

    Een verzuimprotocol is onderdeel van het verzuimbeleid. In het verzuimbeleid staat hoe er binnen een bedrijf wordt omgegaan met verzuim en welke regels er gelden. Als accountant kunt u uw klant ook helpen bij het opstellen van een verzuimbeleid voor zijn of haar organisatie.
    whitepaper
  • Terugbetaling Whk Premie Aanvragen

    Snel en eenvoudig terugbetaling Whk-premie aanvragen

    Werkgevers betalen premie om een deel van de kosten te vergoeden van (oud-)medewerkers die zijn uitgevallen en een uitkering krijgen. Dat wordt de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas genoemd, in het kort de premie Whk. Werkgevers die in de afgelopen jaren te veel premie betaalden, kunnen deze nu snel en eenvoudig terugvragen via een speciaal formulier van de Belastingdienst. Goed om te kijken of dit van toepassing is op uw klanten en hen hierop te wijzen. Zo voorkomt u dat zij geld mislopen.
    Nieuws