7 oorzaken van verzuim die vaak over het hoofd worden gezien

Griep, overspannenheid of rugklachten. Deze oorzaken van ziekteverzuim kennen we allemaal wel. Maar er zijn ook redenen voor verzuim waar u misschien niet direct aan denkt. En dat is zonde. Want als u ook die oorzaken kent, kunt u erop inspelen. In dit artikel delen we 7 minder bekende oorzaken en tips om verzuim te voorkomen.
Alcoholgebruik Onder Medewerkers

1. Reorganisatie, fusie of overname

Onze klantadviseurs zien het in de praktijk: een reorganisatie, fusie of overname heeft invloed op medewerkers en kan leiden tot verzuim. Klantadviseur Don van Asperen: ‘Medewerkers kunnen spanningen ervaren. Zij zijn bijvoorbeeld onzeker over het behoud van hun baan of veranderingen in hun functie. Dit kan zoveel stress geven dat het leidt tot fysieke of mentale klachten en uiteindelijk tot een ziekmelding.’ Goede communicatie, medewerkers bij het proces betrekken en ondersteuning bieden kunnen een verschil maken. Zo kunt u uw medewerkers laten meedenken of meebeslissen over bepaalde punten. Meer informatie en tips vindt u in ons artikel over reorganisatie, fusie en overname.

Als er toch verzuim is

Helaas is verzuim niet altijd te voorkomen. Als werkgever betaalt u het loon van uw zieke medewerker door. Ook komen er andere kosten kijken bij ziekteverzuim. Deze kosten kunnen oplopen tot gemiddeld € 405,- per dag. Met een verzuimverzekeringspakket van Sazas beschermt u uzelf tegen de financiële risico’s van verzuim.

2. Rouw

Wie een groot verlies meemaakt, moet dit verwerken. Dit wordt rouw genoemd. Tijdens een rouwproces kunnen er fysieke of mentale klachten zijn. Denk aan hoofdpijn, slecht slapen of gespannen spieren (Thuisarts). Uit onderzoek van vakbond CNV (2023) blijkt dat rouw invloed heeft op ziekteverzuim. Van de 1.900 ondervraagde leden die in de afgelopen 10 jaar met rouw te maken hadden, meldde 9% zich langer dan 2 weken ziek. Bij 10% van de rouwende medewerkers leidde rouw zelfs tot een burn-out. U kunt klachten verminderen en langdurig verzuim helpen voorkomen, door medewerkers te ondersteunen. Bespreek samen wat hij of zij nodig heeft, want niemand is hetzelfde. In het algemeen geldt: toon initiatief en geef de ruimte om te rouwen. Maar denk ook aan de praktische kant. Een rouwprotocol kan u hierbij helpen. Hierin staat bijvoorbeeld een checklist met belangrijke acties bij rouw, zoals het informeren van collega’s en het overdragen van werk.

3. Geldzorgen en schulden

Geldzorgen hebben vaak een negatieve invloed op het werk. Onderzoek van TNO (2021, Psychosociale arbeidsomstandigheden in Nederland) laat zien dat medewerkers met financiële problemen vaker stress ervaren. Langdurige stressklachten kunnen leiden tot een burn-out.

Als er toch verzuim is

Helaas is verzuim niet altijd te voorkomen. Als werkgever betaalt u het loon van uw zieke medewerker door. Ook komen er andere kosten kijken bij ziekteverzuim. Deze kosten kunnen oplopen tot gemiddeld € 405,- per dag. Met een verzuimverzekeringspakket van Sazas beschermt u uzelf tegen de financiële risico’s van verzuim.
Medewerkers melden hun geldproblemen vaak te laat of niet bij hun werkgever (Nibud). Schaamte speelt hierbij een rol. Hierdoor ontdekken werkgevers problemen vaak pas laat. Bijvoorbeeld wanneer een medewerker om een voorschot of lening vraagt of bij loonbeslag. Als werkgever kunt u iets doen: signalen herkennen en hierop inspelen. In het gratis whitepaper ‘Medewerkers met schulden’ delen wij handige tips.

4. Alcoholgebruik

Alcoholgebruik leidt ieder jaar tot bijna 2,9 miljoen verzuimdagen in Nederland. Het maakt medewerkers ook minder productief (Trimbos Instituut 2020). In de horeca, bouw en landbouwsector (TNO en Trimbos Instituut 2022) wordt het meest gedronken. In een ADM-beleid (Alcohol, Drugs en Medicijnen beleid) staan de afspraken die binnen uw bedrijf gelden over het gebruik van alcohol in relatie tot het werk. Dit geeft medewerkers duidelijkheid. Ook kunt u medewerkers waarvan u vermoedt dat zij een alcoholprobleem hebben helpen.

5. Roken

Rokers verzuimen gemiddeld 2,9 dagen per jaar meer dan niet-rokers (Scandinavian Journal of Work, Environment & Health, 2019). Ook zijn rokers 1,9 tot 4% minder productief (Trimbos, 2020). Roken is een privékeuze; uw medewerker mag zelf bepalen of hij of zij rookt. U mag niet vragen of een medewerker rookt (Autoriteit Persoonsgegevens). Een rookvrije werkomgeving moedigt medewerkers aan om niet te roken. Ook kunt u medewerkers die willen stoppen ondersteunen. Ontdek onze tips in het artikel over roken.

6. Pesten op de werkvloer

1 op 10 mensen wordt gepest op de werkvloer. En dit heeft grote gevolgen. Namelijk meer kans op: burn-out-klachten, verzuim en arbeidsongevallen. Naar schatting zorgt pesten voor 4 miljoen extra verzuimdagen per jaar. Voor werkgevers betekent dit jaarlijks € 900 miljoen extra aan loondoorbetaling (Arboportaal). Pesten aanpakken begint met preventie en pestgedrag herkennen. Ons gratis whitepaper ‘Pesten op het werk’ helpt u op weg.

7. Combinatie werk en mantelzorg

1 op de 4 werkenden geeft mantelzorg (Jaarpublicatie Werk&Mantelzorg 2023-2024). Als de mantelzorger ook een baan heeft, is de kans op overbelasting groot. Mantelzorg is namelijk fysiek en emotioneel zwaar. Wie werk en zorgtaken niet goed kan combineren, heeft bijvoorbeeld risico op een burn-out.

Probeer mantelzorg bespreekbaar te maken. Dan kunt u samen met uw medewerker zoeken naar oplossingen. Denk aan flexibele werktijden of deels kunnen thuiswerken. En wist u dat ziekmelden niet altijd nodig is? Als uw medewerker zich ziekmeldt vanwege mantelzorgtaken, kan een verlofregeling uitkomst bieden. U leest er alles over in ons gratis whitepaper ‘Mantelzorg en werk’.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.
◄ Terug naar overzicht Voorkomen verzuim

Ook interessant voor u:

  • Medewerkers van een kwekerij bekijken het verzuimprotocol

    Verzuimprotocol

    Het verzuimprotocol wordt ook wel ‘verzuimreglement’ of ‘spelregels verzuim’ genoemd. Bedrijven zijn volgens de Wet verbetering poortwachter verplicht er een te hebben. Bekijk hier de checklist en download een voorbeeld.
    Kennisbank
  • Pesten op het werk: wat kunt u daar als werkgever tegen doen? - tips van Sazas

    Pesten op werk

    Hoe maakt u pesten bespreekbaar en wat kunt u doen wanneer één van uw medewerkers pest of gepest wordt?
    Kennisbank
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven: