Waaruit bestaat
een goede verzuimaanpak?

Een goede verzuimaanpak helpt om verzuim te voorkomen en te verminderen. Dit betekent minder zieke medewerkers en u bespaart kosten. In de aanpak van uw ziekteverzuim stelt u vast hoe u en uw medewerkers met verzuim omgaan binnen uw bedrijf.

Verzuim aanpakken in 6 stappen

Een complete verzuimaanpak gaat verder dan het aanpakken van bestaand verzuim, want in veel gevallen is verzuim te voorkomen. In zes stappen nemen wij u hieronder mee in het maken van een goede verzuimaanpak.

1. Stel verzuimbeleid op

In een verzuimbeleid staat hoe u en uw medewerkers omgaan met verzuim en welke regels er gelden. Onderdeel van dit beleid is het verzuimprotocol.

Voorbeeld verzuimprotocol

Wilt u een voorbeeld van een verzuimprotocol voor het opstellen van uw verzuimbeleid? U kunt ons gratis voorbeeld downloaden.

2. Communiceer met uw personeel

Het is belangrijk dat u betrokken bent en blijft, bij uw medewerkers. Vraag daarom regelmatig hoe het gaat. Zo blijft u beter op de hoogte van wat er speelt. Het verlaagt ook de drempel om zaken over het werk te bespreken. Zoals:

  • een hoge werkdruk;
  • beginnende klachten;
  • problemen in de privésituatie.

Weet u wat er speelt, dan kunt u op tijd ingrijpen. Misschien vindt u samen een oplossing om uitval te voorkomen. Een goede relatie met uw medewerkers maakt het voor hen ook makkelijker om met een probleem naar u toe te komen.

Voorbeeld verzuimprotocol

Wilt u een voorbeeld van een verzuimprotocol voor het opstellen van uw verzuimbeleid? U kunt ons gratis voorbeeld downloaden.

3. Zorg voor een goede en veilige werkplek

Ziekteverzuim aanpakken begint met preventie in uw verzuimbeleid. Dit betekent zorgen voor een goede en veilige werkplek. Uw medewerkers brengen veel tijd door op hun werkplek. Het is dus niet gek dat juist hier veel klachten ontstaan of erger worden. Een kleine aanpassing zorgt vaak al voor een groot verschil. Denk dan aan:

  • veilig gereedschap;
  • werkzaamheden afwisselen;
  • de bureaustoel goed afstellen;
  • af en toe pauzeren en meer bewegen.


4. Bevorder re-integratie

Ook de begeleiding van zieke medewerkers is een onderdeel van uw verzuimbeleid. Vanaf de eerste dag van de ziekmelding begint de weg naar weer beter worden. Dit start met het ziekmeldingsgesprek dat u met uw medewerker heeft. Hoe doet u dit en waar kunt u rekening mee houden? Lees meer over het voeren van een ziekmeldingsgesprek.

Blijft uw medewerker langer ziek, dan krijgen u en uw medewerker te maken met verzuimbegeleiding, de arbodienst/bedrijfsarts en re-integratie. Tijdens deze periode is het belangrijk om contact te blijven houden met uw medewerker. Voor uw zieke medewerker is de drempel tot terugkeer naar het werk lager als er aansluiting blijft met de werkvloer. Communicatie is het sleutelwoord. Lees meer over hoe u het contact met een zieke medewerker kunt onderhouden.

5. Volg de Wet verbetering poortwachter en houd de regie

U bent verplicht om te voldoen aan de eisen vanuit de Wet verbetering poortwachter. Hierbij krijgt u te maken met de volgende partijen:

  • uw medewerker;
  • de arbodienst;
  • uw verzekeraar.

Blijf goed geïnformeerd en houd zo de controle. Als werkgever heeft u in deze fase een belangrijke rol en stem. Want u kent uw medewerker het best. Heeft u informatie over de vooruitgang van uw medewerker? Bespreek dit dan met de bedrijfsarts of andere arboprofessional waar u contact mee heeft.


6. Personeelsbeleid

Daarnaast wilt u natuurlijk goed personeel aan u binden. Het is belangrijk dat uw medewerkers zich kunnen ontwikkelen, doorgroeien en dat de zwaarte van het werk is afgestemd op hun mogelijkheden. Dit draagt ook bij tot een gezonder bedrijf en het voorkomen en aanpakken van verzuim. Uw visie op opleiding en ontwikkeling van uw medewerkers kunt u vastleggen in een personeelsbeleid.



Ondersteuning bij het aanpakken van ziekteverzuim  

Als werkgever kunt u misschien wel wat ondersteuning gebruiken bij het aanpakken van uw ziekteverzuim. Een preventiemedewerker kan u hierbij helpen. Dit is één van uw eigen medewerkers met kennis over veiligheid en verzuim. Hij of zij ondersteunt u bij het verminderen van arbeidsrisico’s en het voorkomen van verzuim. Natuurlijk staan daarnaast onze klantadviseurs ook graag voor u klaar met advies. Wij zijn bereikbaar via 088 56 79 100 (op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur) en via info@sazas.nl.

◄ Terug naar overzicht Verzuimaanpak


Ook interessant voor u:

  • Medewerkers van een kwekerij bekijken het verzuimprotocol

    Verzuimprotocol

    Het verzuimprotocol wordt ook wel ‘verzuimreglement’ of ‘spelregels verzuim’ genoemd. Bedrijven zijn volgens de Wet verbetering poortwachter verplicht er een te hebben. Bekijk hier de checklist en download een voorbeeld.
    Kennisbank
  • Verzuimbeleid wordt overhandigd

    Verzuimbeleid

    In een verzuimbeleid staat hoe u en uw medewerkers omgaan met verzuim en welke regels er gelden. Als werkgever bent u verplicht om een beleid te voeren dat zorgt voor de veiligheid en gezondheid van uw medewerkers.
    Kennisbank
  • Poortwachtergarantie van Sazas

    Poortwachter­garantie

    Onze Poortwachtergarantie betekent dat als u een loonsanctie van UWV opgelegd krijgt, wij die betalen. Geeft zekerheid en u loopt geen financieel risico.
    Kennisbank
Meer weten over verzuim? Meld u aan voor één van onze nieuwsbrieven: