Heeft uw medewerker relatieproblemen? Zo kunt u er als werkgever mee omgaan
Fitte en gelukkige medewerkers krijgen meer gedaan, dat is bekend. Op het moment dat het bij uw medewerker thuis niet zo lekker gaat, merkt u dat als werkgever vroeg of laat ook. Relatieproblemen behoren tot de grootste veroorzakers van stress, en kunnen daarmee ook uitval bij medewerkers tot gevolg hebben.
Naast dat medewerkers met relatiestress in Nederland tot wel een half miljard euro per jaar extra kosten, wilt u natuurlijk ook dat uw medewerkers zich goed voelen. Dit heeft niet alleen een positieve invloed op de onderlinge sfeer, maar ook op de kwaliteit van het werk. Daarom geeft Sazas u een aantal tips over wat u kunt doen wanneer er relatieproblemen spelen bij een van uw medewerkers.
Ondersteun uw medewerker
Weet wat er speelt bij uw medewerker, zodat u op tijd en waar nodig kunt ondersteunen. Dit kunt u in eerste instantie doen door het gesprek aan te gaan en goed te luisteren. Zorg dat u de eerste stap zet en dat uw medewerker zich gehoord voelt. Meeleven mag natuurlijk ook, maar let wel op dat u niet te ver meegaat in de emoties van uw medewerker. Probeer de situatie van een zekere afstand te bekijken, zodat u goed het overzicht houdt en u niet laat meeslepen. Kijk daarnaast samen met uw medewerker of deze extra hulp kan gebruiken in de vorm van een coach of externe hulpverlener.
Trek op tijd aan de bel
Het is belangrijk om bij de eerste tekenen van relatieproblemen bij uw medewerker meteen actie te ondernemen. Bespreek met uw medewerker wat de beste stappen zijn en hoe u hierin kunt helpen. Zo kan het bijvoorbeeld goed zijn om samen werktijden anders te plannen of tijdelijk afspraken te maken over aangepaste taken. Op die manier biedt u de ruimte om bijvoorbeeld tijd vrij te maken voor een mediator of gesprek met een coach, maar ook geeft u uw medewerker dan tijdelijk iets meer mentale rust.
Zoek een manier van ondersteunen die bij u past
De manier waarop u uw medewerker ondersteunt moet wel bij u passen. Als u bijvoorbeeld nauwelijks belt met uw medewerker, kan het erg onverwachts zijn als u nu wel ineens wekelijks opbelt. Het kan zelfs wat ongepast overkomen. Het is vooral belangrijk om uw medewerker te laten weten dat de deur altijd open staat en dat u een luisterend oor kunt bieden.
Maak afspraken en leg deze vast
In dit soort situaties is het belangrijk dat de verwachtingen vanuit beide kanten duidelijk zijn. Zo weet u als werkgever wat u van uw medewerker kunt verwachten en andersom. Maak hier dus goede afspraken over en leg deze schriftelijk vast. Dit schept duidelijkheid in een voor uw medewerker roerige tijd en kan u houvast bieden.
Het is dus belangrijk om in het geval van relatieproblemen bij uw medewerker vroeg in te grijpen, een luisterend oor te bieden en in overleg te kijken wat u voor uw medewerker kunt betekenen. Doe dit op een manier die goed bij u past. Bekijk daarnaast samen wat uw medewerker nodig heeft, maak hierover afspraken en leg deze schriftelijk vast. Zo is het voor beide partijen duidelijk wat de verwachtingen zijn.
Ook interessant voor u:
-
In de whitepaper 'Werkstress' leest u niet alleen over de oorzaken van stress. We bieden u ook handvatten om stress bij medewerkers te signaleren en verzuim door stress of een burn-out te voorkomen.Whitepaper
-
Verzuim bespreken binnen uw organisatie
Bij verzuim draait het erom hoe medewerkers en u als werkgever of uw leidinggevenden omgaan met ziekte. Hier kunnen vooraf afspraken over gemaakt worden en hierin zijn een aantal keuzes. Wat is uw verantwoordelijkheid als werkgever of leidinggevende en hoe maakt u (mogelijk) verzuim bespreekbaar?Artikel