
Contact met zieke medewerker: frequentie, regels en adviezen
In dit artikel leest u:

Waarom contact tussen werkgever en zieke medewerker nodig is
Is uw medewerker ziek? Dan heeft u als werkgever verschillende verantwoordelijkheden, zoals begeleiding en re-integratie. Dit staat in de Wet verbetering poortwachter. Contact tussen werkgever en zieke medewerker is daarbij nodig.
Hoe vaak moet een werkgever contact hebben met de zieke medewerker?
Jallal Fatah, verzuimexpert bij Sazas, legt uit: ‘Hier zijn geen vaste regels voor. Wij adviseren elke 1 à 2 weken contact. Dit is een richtlijn, het hangt af van de situatie.’ Soms is minder contact het advies. ‘Bijvoorbeeld na een operatie, omdat rust dan belangrijk is. Of als een bedrijfsarts zegt dat de medewerker niet kan werken (geen benutbare mogelijkheden). Maar ook bij een gebroken been, als intensieve begeleiding niet nodig is’, zegt Jallal. Meer contact kan ook nodig zijn. ‘Bij mentale klachten kan het helpen om de drempel naar de werkvloer kleiner te maken. Maar let op: teveel contact kan ook druk geven. Als het onduidelijk is hoe het herstel verloopt, is vaker contact ook handig. Zo kunnen werkgever en medewerker samen stap voor stap werken aan terugkeer naar het werk.’
Welke regels gelden bij contact met de zieke medewerker?
Als u contact heeft met een zieke medewerker, moet u hiermee rekening houden:
- Regels bij ziekte moeten bekend zijn
De werkgever moet ervoor zorgen dat bij de medewerker bekend is wat hij of zij moet doen in geval van ziekte. Ieder bedrijf is verplicht om een verzuimbeleid te hebben. Het is handig om deze op papier te zetten. Wij hebben daarvoor een gratis voorbeeld verzuimprotocol. Uw medewerker moet zich houden aan de afgesproken regels. - Houd rekening met privacyregels
Er zijn regels over wat u een zieke medewerker wel en niet mag vragen. En over wat u wel en niet mag vastleggen. Zo mag u wel vragen hoe lang uw medewerker verwacht ziek te zijn, maar niet wat de oorzaak van ziekte is. - De medewerker moet bereikbaar zijn
Een zieke medewerker moet bereikbaar zijn voor de werkgever en arbodienst. ‘Soms krijgen we de vraag of een naaste de contactpersoon mag zijn’, vertelt verzuimexpert Jallal. ‘In bepaalde gevallen, zoals bij lange ziekenhuisopname of een ernstige ziekte, kan dit goed zijn. Maar het mag vanwege privacyregels alleen met toestemming van de medewerker.’ Is uw zieke medewerker niet bereikbaar? Dan zijn er verschillende stappen die u kunt nemen.

Houd ook rekening met deze regels bij ziekte
Houd daarnaast ook rekening met deze regels wanneer uw medewerker ziek is:- Loon zieke medewerker doorbetalen
U bent volgens de wet verplicht om het loon van uw zieke medewerker door te betalen. - Loonsanctie
Als uw medewerker ziek is, moet u samen de wettelijke stappen voor re-integratie volgen. Als dit volgens UWV onvoldoende is gebeurd, kunnen zij een loonsanctie (boete) opleggen. U moet dan langer het loon doorbetalen. - Opzegverbod bij ziekte
Als een medewerker ziek is, mag u het arbeidscontract de eerste 2 jaar niet opzeggen. In zeldzame gevallen geldt dit verbod niet, bijvoorbeeld als de medewerker niet meewerkt aan de re-integratie. - Transitievergoeding na ontslag bij 2 jaar ziekte
Een medewerker die wordt ontslagen of waarvan het contract niet wordt verlengd, ontvangt een transitievergoeding (een geldbedrag).

Vakantie tijdens ziekte
Praktische adviezen voor contact met uw medewerker tijdens ziekte
Onze verzuimexperts krijgen van werkgevers regelmatig vragen over contact onderhouden met zieke medewerkers. Vanuit hun ervaring geven ze aan aantal adviezen.
Duidelijkheid is belangrijk
Verzuimexpert Jallal Fatah: ‘Veel werkgevers en medewerkers vinden het fijn om duidelijkheid te hebben over hoe het contact verloopt. Spreek daarom af hoe vaak er contact is en wie contact opneemt. Bepaal wie vanuit de werkgever de contactpersoon is en wie contact opneemt als deze afwezig is. Denk ook aan afspraken over of het contact telefonisch of op locatie is.’Maatwerk kan soms nodig zijn
Iedere medewerker is anders en reageert anders. Daarom kan maatwerk nodig zijn. ‘Soms spreken werkgever en medewerker af dat een medewerker zelf contact opneemt op afgesproken tijden. Bijvoorbeeld dat de medewerker iedere 1 á 2 weken een update geeft. Bij sommige medewerkers scheelt dit stress, wat positief is voor het herstel. De werkgever moet dan wel nagaan dat de medewerker de afspraak echt nakomt’, vertelt verzuimexpert Jallal.Wees scherp op waarover u wel en niet belt
Als werkgever kunt u vragen hebben over het werk van de medewerker. ‘Denk aan vragen over welke werkzaamheden er gepland staan. Of over welke afspraken de medewerker heeft en of deze verzet moeten worden’, zegt Jallal. ‘U mag daarover bellen. ‘Maar het is niet de bedoeling dat u hierover iedere dag belt.’Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.
◄ Terug naar overzicht Verzuim
Ook interessant voor u:
-
Verzuimprotocol
Het verzuimprotocol wordt ook wel ‘verzuimreglement’ of ‘spelregels verzuim’ genoemd. Bedrijven zijn volgens de Wet verbetering poortwachter verplicht er een te hebben. Bekijk hier de checklist en download een voorbeeld.Kennisbank -
Whitepaper: De invloed van verzuim op uw bedrijf
Welke invloed heeft verzuim op een bedrijf, wat kunnen werkgevers zelf doen op het gebied van preventie en welke rol kan een verzuimverzekering hierbij spelen?Whitepaper -
Zieke medewerker niet bereikbaar: wat kunt u doen?
Is uw medewerker ziek? Dan bent u als werkgever verantwoordelijk voor de begeleiding en re-integratie. Dit staat in de Wet verbetering poortwachter. Om dit te kunnen doen, is contact nodig is. Maar wat als u uw medewerker niet kunt bereiken? Wij zetten de stappen die u kunt nemen op een rij.Kennisbank